Håller helt med, man använder inte silvertejp som maskeingstejp. Men jag tycker ändå att det är lite skumt att färgen släpper. Jag skulle varit mer orolig för att den lämnar limrester efter sig.

Den där flisan, det ser väl nästan ut som han har borrat från utsidan? Märkligt i så fall.

H hempularen skrev:
Nu skall jag inte försvara montaget, det ser rätt amatörmässigt ut.. Men flisan från karmskruvshålet. Det tror jag att även en duktig snickare skulle kunna råka ut för. Och det är en skada som inte är i någon direkt synlig del.

Färgsläppet efter tejpen. Är inte det snarare något som borde reklammeras till dörrfabriken? Borde inte färgen sitta bättre än så?

Jo det verkar finnas en sådan möjlighet. Om man kan visa att firman saknar förutsättningar att göra en korrekt åtgärd. Men det är långt ifrån uppenbart i vilka situationer det kan bli aktuellt. Firman kan ex. hävda (i efterhand) att de hade tänkt ta in en extern "expert" för åtgärden.

Jag tror att en väg för att "diskvalificera" firman är om du kan få en detaljerad beskrivning av exakt hur de tänker åtgärda, skrifttligt. Och om du sedan kan få utlåtande från overoende besktningsman att åtgärden inte kommer att fungera så borde det kunna gå som "bevis" på att firman saknar förutsättningar att klara det här.

Men "normerna" för acceptabel kvalitet är rätt generösa mot hantverkare i många fall. När det gäller ex. brister i målning så har jag för mig att ett fel som inte syns på 1m avstånd är OK (osäker på exakt rätt sträcka). OM den regeln är tillämpbar även för en reparation av en ny dörr vet jag inte. Men det känns väl inte helt orimligt att tro att en lokal lackbättring skulle kunna kvala in som OK, med den bedömningen. Att man sedan inte skulle vilja godkänna det som beställare är en annan sak.
Tejpning på dörrar avråds av alla stora leverantörer och står i drift och underhållsinstruktionerna.

Till TS
Angående skruvhålen så är det inte ok på något sätt men går att laga. Det blir så där när man skruvar ut karmskruvar men med alla andra skador så är det för mycket med skador.
Med det sagt så reklamera hela jobbet och kräv ny dörr och sidoljus eller låt skiten sitta men utan betalning och ta dit en ny firma som kan sitt jobb och inte den billigaste.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man kan visa att firman saknar förutsättningar att göra en korrekt åtgärd. Men det är långt ifrån uppenbart i vilka situationer det kan bli aktuellt. Firman kan ex. hävda (i efterhand) att de hade tänkt ta in en extern "expert" för åtgärden.
En firma inom bygg som säger att de måste ta in extern hjälp av en expert för att montera en dörr har väl i och med det påståendet bevisat sin inkompetens. Det mest imponerande är ändå att sådana här firmor kan leva på sitt 'arbete', är de inte bättre än så här borde väl inte någon kund betala.

• Gilla
jimmymcgill och 3 till
  • Laddar…
Skulle inte förvåna mig om firman använt vanligt silikon också. Då är det kört för övermålning

J jimmymcgill skrev:
Här kommer lite bilder.
Man fogskummar inte dörr och fönster..

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hade du frågat mig vad som hänt utifrån bilderna hade min första gissning inte varit montering av ny dörr utan inbrott.
Jag hade nog sagt att det var ett montage och ett inbrott😂😂

J jimmymcgill skrev:
Här kommer lite bilder.
Hur hittar ni sådana klåpare? Helt otroligt. Den som gjort detta är ingen snickare i min värld. Han ska inte ha en chans att göra om detta utan se till att lägga hammare och övrigt på hyllan och sen utbilda dig till något annat. Inte ett rätt han har

Farstatjej90
Aajnor Aajnor skrev:
Hur hittar ni sådana klåpare? Helt otroligt. Den som gjort detta är ingen snickare i min värld. Han ska inte ha en chans att göra om detta utan se till att lägga hammare och övrigt på hyllan och sen utbilda dig till något annat. Inte ett rätt han har
Eller hon.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eller hon.
Kan det absolut åxå va men jag tror inte de i detta fall. Kvinnor brukar vara mer noggranna

Aajnor Aajnor skrev:
Rekommendation plus referenser. Inte rimligt i min värld att lägga mer tid för ett så här enkelt/litet arbete. Men vi hade otur.

Uppdatering. Snickaren betalar ny dörr och nytt sidoljus vilka kommer monteras av en annan firma. Nöjd med att få ersättning men hade gärna varit utan hela fadäsen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.