Jag har ett rum jag ska bygga upp igen efter en mindre fuktskada (från vatten inifrån). Första metern av rummet, rödmarkerat i bild, är en betong mot utomhus. Det är överhänget över garaget (andra bilden). Resterande delen av rummet ligger över garaget som är uppvärmt men håller en lägre temperatur.

Original (från -62) så låg en gladpacks-tunn byggplast på betongen, vid den markerade ytan och sen var det uppreglat och isolerat med glasull.

Funderar på hur jag bäst ska göra med det där med att en liten del sticker ut utomhus. Lägga på en diffussionsspärr där? En idé jag leker med är en Platon-matta och ventilerade socklar, XPS och nu nu när jag ändå rivit ut golvet, så kan jag byta ut radiatorn mot golvvärme som jag lägger på XPSen.

• Rum under renovering med rödmarkerad del av betonggolv. Utsikt genom fönster mot utomhus och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagedörr och husfasad med rött tegel, snö på marken och mossa på muren. En orange hink står framför garagedörren.
    Skapa konto
T
Vi har ett likadant överhäng på vårt hus och där gjorde vi om till badrum, från sovrum, ovanför. Vi hade hantverkare som gjorde badrummet och då la de in avloppsrören och sen gjöt de EPS betong på det med golvvärmeslingorna i innan de flytspacklade för fall mot brunnar och till sist tätskikt och klinker.
Innan de rev var det en gladpackstunn (:) ) plast på hela golvet, träreglar och stenull i hela golvet och råspont som undergolv, vanliga träsocklar, och det fanns ingen fukt eller mögel i det.

I ert fall skulle jag lägga diffusionstät plast mot golvet och isolering som du beskriver men isolera minst 60 cm innanför garageväggen/porten men inte bry mig så mycket om ventilerade socklar etc.

Den fukt som är i betongen kommer att ventilera ut åt andra hållet och sen har jag svårt att tro att tillkommer ny fukt utifrån som skulle vara ett problem.

En idé kanske kan vara att flytta ut garageportarna liv med grunden.

T
T Timmermannen77 skrev:
Det är ett rätt stort jobb och om dörren till höger är en dörr in till källaren i bostadshuset så är det ingen bra idé. Då måste man ha en luftsluss in till huset för att avgaser och annat inte kommer in samt att det inte är en egen brandcell osv... finns rätt mycket nyare regler kring det från när det byggdes.

Finns även en risk att portarna inte kan öppnas pga lutningen på nedfarten om man flyttar ut dem.

T Testarn skrev:
I ert fall skulle jag lägga diffusionstät plast mot golvet och isolering som du beskriver men isolera minst 60 cm innanför garageväggen/porten men inte bry mig så mycket om ventilerade socklar etc.
För att dubbelkolla: Det du menar är att bygga upp exakt som det var byggt från början: Diffusionstät plast över den ytan som är över överhänget (+ kanske lite till), låta resterande delen av golvet vara "naket" utan plast, regla, isolera upp hela rummet, på med råspont/golvspån och lägga ytskikt.

Jag är lite sugen på att lägga golvvärme där, nu när jag ändå har golvet uppe. Det borde väl i så fall innebära att bara byta ut golvspånet till spårskivor, right?

Det kanske inte framgick i originalmeddelandet, men hela huset har ett mellanbjälklag av betong som sen är uppreglat med kutterspån (förutom den där metern överhäng som var isolerad med glasull). Kikar man längst ner till höger i första bilden så ser man resterna av det, några reglar och lite löst kutterspån.

Kanske värt att nämna att jag rev upp golvet för att jag fått fuktvandring från badrummet som ligger vägg i vägg och hittade vatten ovanpå diffusionsplasten. Men det var en ny skada och allting såg superfräsch ut, utan några som helst tecken på skador över de 60 åren som huset funnits.

T Timmermannen77 skrev:
Det kommer också med ett gäng nackdelar. Lättheten i att komma åt grovingången, eventuella brandskyddsregler, behöver bygga ut någon typ av tak för att skydda dörrarna, dra om dagvattenavrinningen, etc.

Däremot så finns utrymme för att isolera överhänget utifrån om det skulle vara en smart idé. Om du kikar på andra bilden så ser du lampan ovanför garagedörren. Där finns det ~20 cm utrymme som man, om man nu vill, skulle kunna få in isolering på.

T
Jag menade att du lägger plast på hela golvet med uppvik mot väggarna. Sen reglar på det och isolering mellan reglarna. Hur långt du isolerar är en smaksak men minst 60 cm från när garaget börjar. (s.k. randisolering som man har i mellanbjälklag)
Vi hade fullisolerat (vi har också betongbjälklag) med stenull och det var nog delvis för värmen delvis mot stegljud. Den tidigare ägaren (som även var byggaren) hade rätt kallt i källaren så det fanns nog en tanke om att hålla värmen på rätt sida och inte värma upp betongbjälklaget/källaren uppifrån.

I vårt kök och matplats så rev vi ut gamla golvet och elementen (samma uppbyggnad med plast, träreglar och isolering samt råspont innan parkett/korkmatta). Sen lade vi in plast med uppvik mot ytterväggar, nya träreglar, glasfiberisolering under hela golvet, spårade skivor och golvvärmeslingor under parkett. Vanliga socklar och OSB+gips på väggarna i kök/matplats.

Badrummet gjordes 2019 och kök/matplats 2022 och jag har inte sett några problem alls med det hittills.

Ah! Tack!

Våra hus verkar väldigt lika. Vår källaren håller förvisso komforttemperatur, men garaget, som rummet ligger över, en avsevärt lägre. Långt ifrån frysgränsen, men ligger väl 10 grader plus eller nått i den stilen när det är som kallast ute.

För att eventuellt komplicera det lite. Garaget ligger under två rum. Barnrummet är det som idag är uppbrutet (med överhänget) och delas av mot andra sovrummet med en vägg som egentligen inte är en vägg utan bara motställda inbyggda garderober.

Skulle gärna undvika åverkan på andra sovrummet. Men det innebär ju att jag skulle avsluta plastningen så att säga mitt i golvet (där garderoberna börjar). Ser du några farhågor där?

• Planlösning visar master bedroom och barnrum med måttangivelser och en lila linje mellan rummen, möjligen indikerande garderober.
    Skapa konto
  • En vägg med borttagen panel, visar träreglar och sågspån på betonggolv i ett delvis rivet rum.
    Skapa konto
T
Ja, vårt hus är byggt -57 så det är nog väldigt likt. Tittar jag på er planlösning så ser det exakt ut som vi hade det innan ombyggnad med skillnaden att vi har fönstret i lilla sovrummet på gaveln av huset och inte över garageporten. Vårt hus är även lite smalare så badrummet och lilla sorummet var "kortare".

Vårt garage går under hela huset i ena änden men är numera verkstad och förråd då nedfarten är igenlagd och en ny trappa är byggd istället. (motsvarande ert så är trappan från vänster)

Ser inga problem med att avsluta vid väggen. Vårt badrum ansluter mot sovrum med garderober på samma sätt som era rum. Skillnaden är att vi har badrum där ni har barnkammare.

I ditt fall så har du fått fukt från badrummet som ligger nära barnsovrummet så jag har svårt att tro att den (fukten) kan ta sig till det som är "master bedroom".

Kul! Svenska Stenhus, byggt -62 här!

Fukten från badrummet är en ren skada. Badrummet är original med ett inkaklat badkar, där vatten under duschning har runnit mellan badkaret och badrumsväggen (där det en gång i tiden satt en silikonsträng) och lagt sig på den lätt konkava råbetongen(!) under badkaret för att sen sakta men säkert vandra ut genom betongen så att det märktes på väggen i det nu öppnade rummet. Men det badrummet håller jag på att ordna till enligt konstens alla moderna regler.

Här är hela planlösningen (med värmerörsdragningen för jag råkade ha den bilden tillgänglig). Har en hel del papper på huset, inklusive originalbyggnadsbeskrivning på ~70 sidor. Hör av dig om det är nått som är intressant för dig!

• Planskiss över ett hus byggt 1962, visar rum såsom kök, vardagsrum, sovrum och badrum med värmerörsdragning markerad i grönt.
    Skapa konto
T
Verkligen kul! Vi har också ett Svenska stenhus men som sagt byggt -57. Små skillnader i planlösningen med avseende på dörrars och fönsters placering, bla har vi burspråket i vardagsrummet längre från murstocken och inget ytterligare fönster i vardagsrummet. Även hallen var lite olika, vår entré låg vägg i vägg med badrummet och källartrappen går ner vid köket.

Sen har vi gjort om väldigt mycket med nytt våningsplan, påbyggd entré framför gamla hallen och badrummet. Nytt badrum istället för det som är sovrum för er, ny trappa upp till övervåning samt att gästrummet, köket och matplatsen i anslutning till vardagsrummet är nu ett enda stort sammanhängande rum.
Våra värmerör låg liknande placerade med små skillnader och det hade varit bra att veta innan vi rev upp golven :P
I dagsläget har vi bara radiatorer kvar i vardagsrummet och stora sovrummet(plus källaren), allt annat har golvvärme.

Vi har en del papper från bygget med, det var sonen till ursprungliga byggaren som vi köpte av, men tack för erbjudandet!

Det som varit bra att ha när vi höll på som mest och även hade stopp i avloppen hade varit en ritning på avloppssystemet - men det är till största delen utbytt nu. Finns ett par rör från tvättstugan och duschen vid bastun i källaren kvar och även brunnen i garaget/verkstaden. I övrigt nytt.

Vet inte om ni har tvättstuga och torkrum under vardagsrummet som vi men det vi gjorde från början var att skippa torktumlare och har en avfuktare i torkrummet. Det har varit grymt effektivt och funkar bra.

Nu har värmemattorna gjort sitt och rummet är redo att byggas upp.

Men jag får lite tvivel kring plasten. Det känns fel att plasta på den "kalla" sidan isoleringen.

Bör jag inte snarare skippa plasten i det här fallet och låta golvvärmen torka ut eventuell fukt?

T
Jag förstår det du skriver om plast mot kalla sidan men i det här fallet ska du hindra fukt från badrummet att gå via betongen in i de nya reglarna och isoleringen. Det var ursprungsproblemet till funktskadan om jag inte missuppfattat?
Risken för att du får tillskjutande fukt från golvet som är över garageinfarten är nog låg.

Om du väljer att lägga XPS på betongen och sen spårade skivor på det (finns ju även spårade skivor av EPS/XPS), golvvärme och foam innan parkett som du beskrev inledningsvis så får du ju ett fuktskyddande skikt utan annan plast.
När du lägger foam under parketten brukar de rekommendera en fukttät variant om du har trägolv så då kommer det att bli ett tätt skikt där också.

T Testarn skrev:
Jag förstår det du skriver om plast mot kalla sidan men i det här fallet ska du hindra fukt från badrummet att gå via betongen in i de nya reglarna och isoleringen. Det var ursprungsproblemet till funktskadan om jag inte missuppfattat?
Nej nej. Sorry om jag var lite otydlig.

Ursprungsproblemet med fukt som vandrade från badrummet var helt enkelt beroende på otillräckligt tätskikt i badrummet. Eller mer specifikt: Ett 60-talsbadrum med inkaklat badkar där vatten hade runnit mellan badkaret och kaklet, lagt sig på den svagt konkava råbetongen under badkaret och sugits in i byggnaden. Det är nu (temporärt) löst och badrummet ska blåsas ut.

T Testarn skrev:
Risken för att du får tillskjutande fukt från golvet som är över garageinfarten är nog låg.
Ja, jag skulle tro att fuktvandringen snarare går andra hållet. Dvs att den fuktiga varma luften från rummet går ner i bjälklaget, möter det kallare överhänget och där kondenserar.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Jag har stött och blött det här ett tag nu. Jag funderar på om jag inte bara ska gå på grundtanken att rummet varit snustorrt i 60 år och valt en så lik lösning som rummet ursprungligen var byggt i (+ golvvärme som såklart förändrar lite). Och låta det vara till största del oplastat, lägga plast på överhänget (som i originalet, för att hålla eventuellt kondenserande fukt på den varma sidan där det kan tas om hand om) och välja en hygroskopisk isolering, precis som originalets kutterspån (som också är i resten av huset), typ träfiber, isolina eller cellulosa.

Nån som tycker att det verkar som en dum idé?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.