L
Du har väl termostater på radiatorerna , ökar du då på kurvan så stänger dom ,
Den slinga som är lite dålig värme på , öppna strypen på fördelaren fullt och avvakta
du behöver mera vatten och värme på den , nu är det lite baklänges med stryp .
Ju större Delta T är , ju mindre vatten cirkulerar , så får du Delta T på 1-2 grader temp på in och ut så är det bra fart på vattnet , genom slingan
Fungerar det så kan du strypa till lite på dom andra , bara 1/6 varv till att börja med
du får testa

Jag har inga elektroniska termostater på radiatorerna, utan manuella. Så då måste jag reglera dem själv om jag ökar matningstempen. Det låter som jag ska gå den vägen fram, d.v.s. öka matningstempen för primärkretsen och sedan justera (strypa) där det behövs? Jag planerar prova det i helgen.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Kan du inte ta några bilder på din golvvärmefördelare och dina termostater mm. Det blir mycket lättare att ge dig tips mm om vi vet vad det är för prylar som du har.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Sekundärkretsen kan ju inte gärna bli varmare än primärkretsen.

Men för mig låter det ovanligt att man skulle behöva högre framledning på gv än radiatorer. Då låter det som att något annat är tokigt med flöde eller läggningstäthet.

Så må det vara, men i mitt fall har jag väl skapat det själv med ombyggnaden som resulterade i ett riktigt stort värmebehov i ett av rummen. Det var ju rätt från början, innan ombyggnaden!

Men om du har ökat flödet med cp och stryper de andra slingorna kommer du få markant ökat flöde i den slingan. Du får då mer värme i runmet. Jag skulle ge det någon vecka innan jag gjorde fler åtgärder.

Radiatorerna lider ju inte av högre framledningstemp. Det tar ju rumstermostaterna hand om. Golven däremot kan ta skada om det lokalt blir väldigt varmt där du har ngt känsligt golvmtrl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.