2 767 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Hur hantera radiatorkretsen och golvvärmekretsen?
Du har väl termostater på radiatorerna , ökar du då på kurvan så stänger dom ,
Den slinga som är lite dålig värme på , öppna strypen på fördelaren fullt och avvakta
du behöver mera vatten och värme på den , nu är det lite baklänges med stryp .
Ju större Delta T är , ju mindre vatten cirkulerar , så får du Delta T på 1-2 grader temp på in och ut så är det bra fart på vattnet , genom slingan
Fungerar det så kan du strypa till lite på dom andra , bara 1/6 varv till att börja med
du får testa
Den slinga som är lite dålig värme på , öppna strypen på fördelaren fullt och avvakta
du behöver mera vatten och värme på den , nu är det lite baklänges med stryp .
Ju större Delta T är , ju mindre vatten cirkulerar , så får du Delta T på 1-2 grader temp på in och ut så är det bra fart på vattnet , genom slingan
Fungerar det så kan du strypa till lite på dom andra , bara 1/6 varv till att börja med
du får testa
Jag har inga elektroniska termostater på radiatorerna, utan manuella. Så då måste jag reglera dem själv om jag ökar matningstempen. Det låter som jag ska gå den vägen fram, d.v.s. öka matningstempen för primärkretsen och sedan justera (strypa) där det behövs? Jag planerar prova det i helgen.
Sekundärkretsen kan ju inte gärna bli varmare än primärkretsen.
Men för mig låter det ovanligt att man skulle behöva högre framledning på gv än radiatorer. Då låter det som att något annat är tokigt med flöde eller läggningstäthet.
Men för mig låter det ovanligt att man skulle behöva högre framledning på gv än radiatorer. Då låter det som att något annat är tokigt med flöde eller läggningstäthet.
Klicka här för att svara