4 627 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Hur hantera inkommande dagvatten från obebyggda tomter?
Den dagen den sorgen tänker jag. Det går ju inte att veta förrän du testat, det går ju inte att veta om det finns grus/sand i marken som kan ta vattnet förrän du har grävt. Och troligen svämmar den över vintertid, kanske inte hela världen när det är naturtomter?
mycket sant.Claes Sörmland skrev:
på tal om att återanvända vatten. finns det någon säker och ekonomisk lösning att förvara vatten från vintern/vår för användning under varmare dagar?
när stenkistan grävs finns stor risk att grannens träds rötter skadas, vad säger lagen om att grannensrötter skadas vid grävning nära tomtgräns?Claes Sörmland skrev:
Där finns faktiskt en detaljreglering i jordabalken, du får skada de trädrötter som tränger in på din fastighet när du gräver. Om din bedömning nu är att det är till skada för grannen, d v s att träden är värdefulla på något sätt och skadas av din grävning så ska du ge grannen möjlighet att kapa rötter i god tid innan.J Jimpalimpa83 skrev:
I praktiken får man nog räkna med att naturlig vegetation skadas när tomter styckas av och bebyggs. Men det är min egen bedömning. Men det ter sig väl naturligt tänker jag.
En kort uppdatering
Fick tag i den firma som lagt dräneringsslang vid bygget och det positiva är att det redan finns en slang nedgrävd. Det tråkiga att problemet inte lösts.
Jag tror att anledning till att den nedgrävda slangen inte löst problemet är
1) slangen primära mål är att transportera naturvatten från berget
2) det inkommande vattnet från grannen inte når slangen
Anledningen till att slangen inte grävdes till tomtgräns är pga av en asp som man inte ville riskera kapa rötterna på
Frågan är om problemet löses om jag med spade försöker ändra riktningen på det inkommande vattnet så att det leds mot slangen istället för mot huset. Det bör gå att åstadkomma genom att gräva bort höjden vid aspen så länge rötter inter ligger ivägen.
Alternativ 2 är att lägga ny slang mellan huset och berget, m a o en bit framför aspen.
vad tror ni är möjligt?
Fick tag i den firma som lagt dräneringsslang vid bygget och det positiva är att det redan finns en slang nedgrävd. Det tråkiga att problemet inte lösts.
Jag tror att anledning till att den nedgrävda slangen inte löst problemet är
1) slangen primära mål är att transportera naturvatten från berget
2) det inkommande vattnet från grannen inte når slangen
Anledningen till att slangen inte grävdes till tomtgräns är pga av en asp som man inte ville riskera kapa rötterna på
Frågan är om problemet löses om jag med spade försöker ändra riktningen på det inkommande vattnet så att det leds mot slangen istället för mot huset. Det bör gå att åstadkomma genom att gräva bort höjden vid aspen så länge rötter inter ligger ivägen.
Alternativ 2 är att lägga ny slang mellan huset och berget, m a o en bit framför aspen.
vad tror ni är möjligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering
Aspens rötter förhindrar tyvärr grävning, vad återstår för alternativ för att lösa problemet?
1) höja marken
2) plantera björk (tyvärr söderläge)
3) vall mot grannen (räcker matjord eller är det bättre med sand eller grus?)
Aspens rötter förhindrar tyvärr grävning, vad återstår för alternativ för att lösa problemet?
1) höja marken
2) plantera björk (tyvärr söderläge)
3) vall mot grannen (räcker matjord eller är det bättre med sand eller grus?)
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
4) ta bort aspen.
Ligger tomten i en sänka så är det ju bara stenkistor som kan fungera, om man nu inte pumpar vattnet någon annanstans förstås. Om man nu inte höjer sin egen tomt förstås. Men vänta med det till dess grannarna satt som tomthöjd, du bör ju komma över den...
Det funkar också med regnrabatter. De avdunstar betydligt mer vatten än en stenkista och är ganska lätta att få att rymma stora volymer.pacman42 skrev:
Två stenkistor (minst) är smartare.J Jimpalimpa83 skrev:
Tvärtemot vad Claes skrev har jag läst tidigare någonstans att det finns ett avståndskrav mellan tomtgräns och stenkistor. Det kanske bara var i min egen kommun och jag minns heller inte vilket avstånd som angavs (kanske minst 2 m om ej överenskommet m granne?). Jag hittar nu ingen riktig källa men t ex på denna sida som säljer plaststenkistor står det att det ska vara 2 meter till tomtgräns.
https://www.houselook.se/draneringsror-och-markror/dagvattenkassett-stenkista
Redigerat:
Det finns inget sådant lagkrav utan du disponerar din mark fritt. Men det kan ju vara lämpligt att hålla avstånd till grannens mark så att man minskar risken att orsaka olägenhet för grannen med vattnet som leds till stenkistan. 2 m tycker jag känns som ett minimum personligen. Särskilt som gropen ofta ju växer rejält på bredden när man gräver för stenkistan.D datja skrev:Två stenkistor (minst) är smartare.
Tvärtemot vad Claes skrev har jag läst tidigare någonstans att det finns ett avståndskrav mellan tomtgräns och stenkistor. Det kanske bara var i min egen kommun och jag minns heller inte vilket avstånd som angavs (kanske minst 2 m om ej överenskommet m granne?). Jag hittar nu ingen riktig källa men t ex på denna sida som säljer plaststenkistor står det att det ska vara 2 meter till tomtgräns.
[länk]
Sen kanske det finns någon frivillig standard i AMA eller liknande. Men de dokumenten är ju privat utvecklade och vi vanliga konsumenter kommer inte åt dem för rimliga pengar eftersom branschen inte vill tillgängliggöra dem fritt.
Duken hindrar rötter så den är väl tveksamt om den behövs. Meningen är att växterna ska bryta upp jorden runt omkring så att det blir bättre infiltration över större yta och djup än det man har grävt. De letar vatten och om vattnet sjunker ner i marken letar de sig nedåt.J Jimpalimpa83 skrev:
Någon buske en bit från kanten, ett träd (om det inte redan finns ett) som skjuter ut rötter till vattnet osv.
Du behöver också ha ett överfyllnadsskydd (en lägre punkt där vatten helt enkelt kan rinna ut räcker antagligen.)
Har du ren sjöbottenlera så krävs det mycket mer arbete.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden