Vi har haft besök av kommunen. De anser att vårt dagvatten är felkopplat till spillvattnet och måste åtgärdas.
Huset är byggt 1947 och allt kopplat enligt de regler som gällde då, alltså ok med dessa kopplingar.
Hörde något om att hus som är byggda innan 1952 kan få dispens i dessa frågor, är det någon som vet mer?
 
Claes Sörmland
I grunden är det lagen om allmänna vattentjänster (LAV) som reglerar detta. Där finns ett krav på fastighetsägare att inte får inte använda en allmän va-anläggning på ett sätt som innebär att avloppet tillförs vätskor som kan inverka skadligt på anläggningens funktion eller på annat sätt medför skada eller olägenhet, eller som gör att huvudmannen får svårt att uppfylla de krav som ställs på va-anläggningen och driften av den eller att i övrigt uppfylla sina skyldigheter enligt lag (se 21 § LAV).

Om spillvattenavloppet är separerat från dagvattenavloppet inom det allmänna verksamhetsområdet så innebär att leda dagvatten till spillvattenavloppet att det inte överensstämmer med 21 § LAV. Därmed kan huvudmannen kräva att ni ska sluta med det.

Sen kan det ju finnas någon lokal regel hos just er VA-huvudman att man accepterar att dagvatten leds till spillvattenavloppet om anslutningen är äldre än 1957. Kanske hade man inte byggt ut ett separat dagvattenavlopp före 1957 i ditt område? 1957 kom ju också en ny lag om kommunala VA-taxor (Prop. 1957:157) och ett normalförslag utarbetades för att ta ut VA-taxor. Kan ha med det att göra, att man hade någon lokal taxa före 1957?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grunden är det lagen om allmänna vattentjänster (LAV) som reglerar detta. Där finns ett krav på fastighetsägare att inte får inte använda en allmän va-anläggning på ett sätt som innebär att avloppet tillförs vätskor som kan inverka skadligt på anläggningens funktion eller på annat sätt medför skada eller olägenhet, eller som gör att huvudmannen får svårt att uppfylla de krav som ställs på va-anläggningen och driften av den eller att i övrigt uppfylla sina skyldigheter enligt lag (se 21 § LAV).

Om spillvattenavloppet är separerat från dagvattenavloppet inom det allmänna verksamhetsområdet så innebär att leda dagvatten till spillvattenavloppet att det inte överensstämmer med 21 § LAV. Därmed kan huvudmannen kräva att ni ska sluta med det.

Sen kan det ju finnas någon lokal regel hos just er VA-huvudman att man accepterar att dagvatten leds till spillvattenavloppet om anslutningen är äldre än 1957. Kanske hade man inte byggt ut ett separat dagvattenavlopp före 1957 i ditt område? 1957 kom ju också en ny lag om kommunala VA-taxor (Prop. 1957:157) och ett normalförslag utarbetades för att ta ut VA-taxor. Kan ha med det att göra, att man hade någon lokal taxa före 1957?
tack för ditt svar. Får kolla vidare
 
Går det att göra en hyfsat rymlig stenkista på den egna tomten för dagvattnet är det många gånger det bästa alternativet.
 
J Josth skrev:
Går det att göra en hyfsat rymlig stenkista på den egna tomten för dagvattnet är det många gånger det bästa alternativet.
Har förstått att det är ett alternativ. Vårt bekymmer är att vår brunn sitter i vår garagenedfart som är i en backe ner med murar på båda sidor,. Så enligt dem vi pratat med så får vi riva muren för att kunna leda vattnet vidare ut på tomten.
 
Är huset omdränerat på senare år? Vid omdränering blir det väldigt mycket grävande och man bör passa på att åtgärda saken då. Ibland går det att borra sig under gamla murar och liknande för att komma fram med avloppsrören. Det blir bara ytterst små sättningar.
 
J Josth skrev:
Är huset omdränerat på senare år? Vid omdränering blir det väldigt mycket grävande och man bör passa på att åtgärda saken då. Ibland går det att borra sig under gamla murar och liknande för att komma fram med avloppsrören. Det blir bara ytterst små sättningar.
Tyvärr är huset dränerat så det är inte i åtanke just nu.
tack för svar
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.