Hej! Föra ägare har dranerat hela trädgården till en dagvattenbrunn. Eftersom det är lermark har all vatten backat upp i draneringsrören och letts tillbaks ut i trädgården. Nu har jag lyckats leda all vatten som kommer in i brunnen till husets dagvattensystem. Botten är pluggat med finbetong men markröret är för långt ner i brunnen och nu kan smuts komma in. Hur skulle ni lösa detta? Eller kanske inte lösa det?

• Brun inloppsrör i en vattenfylld dagvattenbrunn med smutsigt vatten och synliga avlagringar på kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dagvattenbrunn med korta och långa rör, delvis fylld med vatten och smuts. Ett böjt rör sticker ut och betongbotten syns delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bara att gräva upp några centimeter för hand?

Claes Sörmland
Sätt en 88 grader böj på utgående ledning i bottnen så höjer du vattennivån kring 15 cm i brunnen och får du ett sandfilter som sedimenterar partiklar. Vill du höja vattennivån ännu mer så förlänger du det stående röret efter böjen med ett kort rör. Du kan även perforera röret högst om runt om med ett serie 12 mm hål så att flytande löv inte tar sig igenom.

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Är det inte bara att gräva upp några centimeter för hand?
Jo, det går men då får jag bila upp betongen som agerar som ett stopppropp i botten. Betongen sitter precis på botten av brunnen så då får bila upp i mitten och gropa ur 15cm. Dessutom är mitt arm inte 1m lång så det blir svårt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sätt en 88 grader böj på utgående ledning i bottnen så höjer du vattennivån kring 15 cm i brunnen och får du ett sandfilter som sedimenterar partiklar. Vill du höja vattennivån ännu mer så förlänger du det stående röret efter böjen med ett kort rör. Du kan även perforera röret högst om runt om med ett serie 12 mm hål så att flytande löv inte tar sig igenom.
Det är ingen dum idé. Det blir lite svårt kanske att få till en böj just nu men kanske det finns en böj eller muff som passar in i ett 110 rör?

Claes Sörmland
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.