Jag har ett isolerad garage där baksidan är omgjort om till ett hobbyrum (som nyttjas några gånger i månaden) och egen ingång.
Golvet i dagsläge är bara betong, men funderar på att lägga reglar, mineralull samt osb ovanpå för att öka komforten i rummet och även få lite bättre akustik.
Jag är dock kluven hur jag ska hantera fukten från golvet/betongplattar. Jag tycker mig läsa väldigt olika lösningar och är osäker på som är korrekt.
Min initiala tanke var att ha en åldersbeständig byggplast, men har hört om att man kanske ska ha platonmatta och andra alternativ. Vad är det som gäller exakt? :)

Är betongplattan oisolerad?

M Maalkl skrev:
Är betongplattan oisolerad?
Den är isolerad. (Har cellplast under) och byggdes för 2 år sen.

Eftersom du har isolering under behöver du inte isolering ovanpå. Det är det inte mycket fukt som kommer underifrån. Du har modern konstruktion och kan göra som man brukar göra i moderna hus. Plastfolie under parkett om det är det du vill ha exempelvis. Det finns laminat/vinylgolv med ångspärr och nån stegljudsdämpning inbyggd också. Om du vill ha bra akustik och komfort så lägg in en heltäckningsmatta.

Int
M Maalkl skrev:
Eftersom du har isolering under behöver du inte isolering ovanpå. Det är det inte mycket fukt som kommer underifrån. Du har modern konstruktion och kan göra som man brukar göra i moderna hus. Plastfolie under parkett om det är det du vill ha exempelvis. Det finns laminat/vinylgolv med ångspärr och nån stegljudsdämpning inbyggd också. Om du vill ha bra akustik och komfort så lägg in en heltäckningsmatta.
Tack för tipsen! 😊
Jag har en tunn matta idag och upplever golvet väldigt kallt. Därför var jag inne på isolering, men låter som att jag har varit inne på fel spår?

Enligt gpt 5 så bör man kunna lägga ett korkunderlag och sen ovanpå det osb skivor. Stämmer det? Är det verkligen safe vad gäller fukt?

Redigerat:
J
Nej i Sverige lägger vi sällan OSB på golv utan spånskiva eller träfiberskiva som läggs flytande..

varför är spånskiva att föredra?
Och kan man ställa kork på betongen och sen spånskivan ovanpå det?

J
J Jansson69 skrev:
Nej förklarade bara det som används, byggplast XPS isolering och ett flytande 6mm undergolv..

[länk]

Eller byggplast, lumpapp och parkett..
Så alla skulle funka lika bra? 😊
Happy steg, skulle den användas mellan byggplast och spångolv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.