823 läst ·
9 svar
823 läst
9 svar
Hur hantera fukt i betonggolv?
Jag har ett isolerad garage där baksidan är omgjort om till ett hobbyrum (som nyttjas några gånger i månaden) och egen ingång.
Golvet i dagsläge är bara betong, men funderar på att lägga reglar, mineralull samt osb ovanpå för att öka komforten i rummet och även få lite bättre akustik.
Jag är dock kluven hur jag ska hantera fukten från golvet/betongplattar. Jag tycker mig läsa väldigt olika lösningar och är osäker på som är korrekt.
Min initiala tanke var att ha en åldersbeständig byggplast, men har hört om att man kanske ska ha platonmatta och andra alternativ. Vad är det som gäller exakt?
Golvet i dagsläge är bara betong, men funderar på att lägga reglar, mineralull samt osb ovanpå för att öka komforten i rummet och även få lite bättre akustik.
Jag är dock kluven hur jag ska hantera fukten från golvet/betongplattar. Jag tycker mig läsa väldigt olika lösningar och är osäker på som är korrekt.
Min initiala tanke var att ha en åldersbeständig byggplast, men har hört om att man kanske ska ha platonmatta och andra alternativ. Vad är det som gäller exakt?
Eftersom du har isolering under behöver du inte isolering ovanpå. Det är det inte mycket fukt som kommer underifrån. Du har modern konstruktion och kan göra som man brukar göra i moderna hus. Plastfolie under parkett om det är det du vill ha exempelvis. Det finns laminat/vinylgolv med ångspärr och nån stegljudsdämpning inbyggd också. Om du vill ha bra akustik och komfort så lägg in en heltäckningsmatta.
Int
Jag har en tunn matta idag och upplever golvet väldigt kallt. Därför var jag inne på isolering, men låter som att jag har varit inne på fel spår?
Tack för tipsen! 😊M Maalkl skrev:Eftersom du har isolering under behöver du inte isolering ovanpå. Det är det inte mycket fukt som kommer underifrån. Du har modern konstruktion och kan göra som man brukar göra i moderna hus. Plastfolie under parkett om det är det du vill ha exempelvis. Det finns laminat/vinylgolv med ångspärr och nån stegljudsdämpning inbyggd också. Om du vill ha bra akustik och komfort så lägg in en heltäckningsmatta.
Jag har en tunn matta idag och upplever golvet väldigt kallt. Därför var jag inne på isolering, men låter som att jag har varit inne på fel spår?
Nej förklarade bara det som används, byggplast XPS isolering och ett flytande 6mm undergolv..
https://eviabygg.se/sv/products/happy-step-stegdampare-6-mm
Eller byggplast, lumpapp och parkett..
https://eviabygg.se/sv/products/happy-step-stegdampare-6-mm
Eller byggplast, lumpapp och parkett..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fuktskada i bjälklag - hur hantera?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hantera fukt på garagets träpanel
Fasad -
Hur hantera fukt i platta mot luft(!)?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska man hantera en fuktskada i en matkällare med blåbetong
Byggnadsvård -
Massivt furugolv på betonggolv, fuktspärr eller fuktskyddsmatta?
Golv