Filade bort kalksten i botten på toaletten med hjälp av en pimpsten och det blev ju skinande rent. Tyvärr så rinner vattnet undan långsamt när man spolar efter det. Jag misstänker att materialet som blir när pimpstenen filas sönder täpper till.Kanske i kombination med kalkstenen jag skrubbade bort. Samtidigt så känns det som så små mängder. Jag har spolat med en kercher spolslang typ som den spoltjänster använder, både via toaletten och via avloppet under handfatet utan att det blir bättre. Det rinner som det ska i handfatet så det är inte problem längre ner i rören utan lokalt i toan. Det är helt rent i botten på toaletten nu, jag kan inte se några sediment. Kan det vara stopp precis där vattnet lämnar toaletten och går vidare i avloppet, alltså i krök nr 2 eller vad man ska säga? Vad är bästa lösning här?
Vid stopp och långsam avrinning brukar jag använda mig av den berömda metoden "vattenfallet". Fyll en skurhink med vatten och häll ned vattnet i toastolen, gärna högt ifrån och snabbt som bara den. I bästa fall får du till ett rejält tryck som spolar rent samtliga krökar. Gör om proceduren ett par gånger om stoppet inte släpper direkt.pilotski skrev:
Filade bort kalksten i botten på toaletten med hjälp av en pimpsten och det blev ju skinande rent. Tyvärr så rinner vattnet undan långsamt när man spolar efter det. Jag misstänker att materialet som blir när pimpstenen filas sönder täpper till.Kanske i kombination med kalkstenen jag skrubbade bort. Samtidigt så känns det som så små mängder. Jag har spolat med en kercher spolslang typ som den spoltjänster använder, både via toaletten och via avloppet under handfatet utan att det blir bättre. Det rinner som det ska i handfatet så det är inte problem längre ner i rören utan lokalt i toan. Det är helt rent i botten på toaletten nu, jag kan inte se några sediment. Kan det vara stopp precis där vattnet lämnar toaletten och går vidare i avloppet, alltså i krök nr 2 eller vad man ska säga? Vad är bästa lösning här?
Fungerar inte det kan du pröva med en avloppsrensare, alt. en rensborste/rensfjäder. Fungerar inte det heller är jag fel person att ge fler råd. 😁
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det låter väldigt kosntigt om material som slipas bort från stenen och toan skulle kunna täppa till oavsett om det fastnar. De är inte så att någon större bit av stenen har lossnat och fastnat? Skall tillägga att jag vet inte hur en sådan sten ser ut.
Det kan vara en förklaring, för pimpstenar har en tendens att vara lite... bräckliga. En stor bit lossnade från min sten under användning och jag tackar min lyckliga stjärna för att detta inte orsakade ett totalstopp. Om en bit av stenen har orsakat stoppet hos TS kan problemet förhoppningsvis lösas medelst vattenfallet. Pimpstenar väger inte mycket, men fastnar de på fel ställe kan de förmodligen ställa till det en aning. 😬H hempularen skrev:
Klicka här för att svara