Hallå alla smarta innovativa medlemmar!...

Använder som ett flertal andra här Veritas slipstöd med microbevelmöjlighet. Brukar maskinslipa mina stämjärn och hyvelstål till sisådär 27.5 grader och kör sen första bryningen på 30 grader. När 30 fasen börjar bli för stor går jag över till 31 och sen 32 grader och när 32an blir för stor börjar det om med maskinslipning på 27.5 grader. (Detta brukar ske ca var 3e månad och tidigare slutade det alltid med att jag messengerspammade @Daniel_N där jag i en vuxen o konstruktiv monolog redogjorde för hur jag tyckte Tormeken kanske kunde förbättras på ett par punkter, men nu är det andra tider!)

Så, till själva frågan, hur ska man hålla reda på sina microbevlar? Eller i andra ord, hur vet jag om ett hyvelstål är brynt 30, 31 eller 32 grader föregående gång? Som det är nu kör jag lite på känsla, händer det inget på 30 gradersinställningen va väl stålet 31 eller 32 osså rattar jag vidare.

Jag skulle på ett väldigt enkelt sätt kunna identifiera vilken vinkel jag brynt föregående gång. Plockar upp stämjärnet, kollar på "något", ser att det är 31 grader, kör kanske nästa bryning på 32 grader och ändrar då "något" så jag nästa gång ser att det är 32 grader. Hålla på med nån loggbok skulle kanske lösa problemet men känner jag mig själv rätt kommer det omgående att haverera då det känns omständigt o kräver för mycket disciplin.

Har kört fast lite här...Hur gör ni andra som microbevlar med Veritasprylen? Bästa svaret på vad "något" ska vara belönas som vanligt med rikligt av forumpoäng.

Redigerat:
ClasseClas
På mina hyvelstål så har jag dragit ett streck med permanentpenna efter slipstödet, skrivit ut vinkeln i klartext och även skrivit ut vilket läge (1,2 eller 3) jag ska använda på slipstödet. Jag bryner aldrig hela stålet utan vinklar direkt upp excenterrullen så jag får min micro bevel. Sen kör jag även med micro bevel på baksidan av stålet med hjälp av en tunn linjal så jag får någon enstaka grads backbevel. Avslutningsvis använder jag en strigel (läderbälte) med lite ventilpasta för att ta bort ev "skägg".

Jag förstår att det är inte ett rakt svar på din fråga men du kanske kan bli inspirerad! :-)

Måste säga att jag nog inte förstår hur du lyckas att gå ett sådant varv på 3 månader? Har jag inga hack som måste slipas bort så slipar jag microbeveln bara någon enstaka mm upp längs den gamla beveln. Således blir det rätt många omslipningar innan jag ens når nästa "nivå".

Jag har gjort som du, fast jag har inte använt så många olika vinklar utan slipat om dem helt efter första gången jag nått hela vägen upp.

Har ingen bra ide på hur man kan lösa problemet faktiskt. En noggrann stålvinkel man lägger mot beveln och tittar mot lhjuset hade ju funkat, problemet är väl var man ska hitta stålvinklar i 30, 31 och 32 grader....:thinking:

V vectrex skrev:
Jag har gjort som du, fast jag har inte använt så många olika vinklar utan slipat om dem helt efter första gången jag nått hela vägen upp.
Jag kör aldrig microbevel hela vägen upp. Det är ju en kombo av bryningstid vs slipa ny fas, är man uppe o nosar på halva eggen med sin microbevel är det ofta mer tidseffektivt att gå vidare till nästa vinkel.

Vad gäller tidsintervallen för omslipning är det såklart beroende på vad och hur mycket man snickrar och vilket stål det gäller. 3 månader var ett snitt, ibland 5, ibland 2, shooting board hyveln oftast tätare än så då ändträhyvling sliter mycket.

Redigerat:
Jag hade valt en annan approach, och hållt mig till en slipvinkel och en brynvinkel. Om man nu gör på ditt sätt, föreslår jag att du beväpnar dig med en tuschpenna, färgar eggen och testar med 30, kollar på eggen med lupp, går till 31 osv. När du är färdig kan du skriva vinkeln på bladets baksida med tuschpennan, som ju redan har framme. Luppar finns här:
https://www.cousinsuk.com/category/eyeglasses-regular
Bergeon gör bra grejor

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag hade valt en annan approach, och hållt mig till en slipvinkel och en brynvinkel
Då tappar man ju två möjliga brynvinklar?

Tuschpenna har slagit mig men det känns lite B, och sen ska det tvättas bort när det byts vinkel.

Gör iordning färdiga klisterlappar (dymo) som du sätter på.

Jo, men jag använder ju inte mina grejer. Jag bara sätter dem i skick, ställer undan, och går vidare.

• Älska
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jo, men jag använder ju inte mina grejer. Jag bara sätter dem i skick, ställer undan, och går vidare.
Jag vet;)

Färgkoder då? Använd gummiband i olika färger som du sätter runt tången, en färg för varje slipvinkel.
Inte ivägen och bör inte slitas ut särskilt fort tänker jag.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Färgkoder då? Använd gummiband i olika färger som du sätter runt tången, en färg för varje slipvinkel.
Inte ivägen och bör inte slitas ut särskilt fort tänker jag.

//Ronnie
Inte dumt alls, mycket möjligt att du kan inkassera 50 forumpoäng för det där. Antar du menar stålet och inte tången?

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bra förslag där.
En annan möjlighet är en ”verkstadsbok”. Jag har en filofax med läderpärm så man inte tappar bort den så lätt. I den skriver jag ner alla grejer som jag annars lätt glömmer bort, tex reservdelar och inköpsställe för respektive maskin, vad som gjorts med renoverade maskiner osv. I detta fall skulle du kunna märka stålen A, B, C osv med en permanent marker och ha motsvarande sida i en bok.

Edit: Ser nu att loggbok inte var aktuellt

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Inte dumt alls, mycket möjligt att du kan inkassera 50 forumpoäng för det där. Antar du menar stålet och inte tången?
Självklart har du rätt, sådär blir det när man inte vet vad man pratar om. Jag menar den lilla bit av järnet mellan handtaget och "bladet" som ofta har lite midja sas.

//Ronnie

Asså jag vet inte. Gummiband är inte dum idé men alla stål har olika storlek o då ska det snurras gummiband tills de sitter lagom. Om man tänker ett stämjärn ska bandet över en bred del (handtag eller stål) och sen sitta fast runt en betydligt tunnare del i form av midjan. Det blir smått mekigt och jag tror loggbok är en snabbare metod.

Nu tyckte du visserligen att tuschpenna var lite B men det borde gå att göra väldigt enkelt. Gör ett streck en bit upp på järnet vid första bryningen, ett streck till efter andra bryningen och ett tredje streck vid tredje bryningen. Sedan så torkar du bort strecken med lite t-sprit när du slipar om. Rimligtvis så har du väl både tuschpenna och sprit inom räckhåll i verkstaden. Annars är det ju enkelt att införskaffa en dedikerad tuschpenna som får ligga hos brynena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.