Planerar sommarens altanbygge och funderar på hur jag ska lägga trallen.
Har ingen byggerfarenhet och tar gärna emot alla förslag och synpunkter.
Tycker att det är snyggt att dela in altanen i sektioner med frisar och låta alla skarvar löpa mot frisarna.
Har dock en vinkelsektion där jag inte ser att detta går.
Just nu tänker jag att jag ska ha mittfrisar på två av tre sektioner men att på den tredje så kör jag löpande skarvar.
Låter upplägget vettigt eller har ni andra förslag?
Har ingen byggerfarenhet och tar gärna emot alla förslag och synpunkter.
Tycker att det är snyggt att dela in altanen i sektioner med frisar och låta alla skarvar löpa mot frisarna.
Har dock en vinkelsektion där jag inte ser att detta går.
Just nu tänker jag att jag ska ha mittfrisar på två av tre sektioner men att på den tredje så kör jag löpande skarvar.
Låter upplägget vettigt eller har ni andra förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Problemet" ör att du har olika djup på sektionerna 1, 2 och 4 (hörnet är 3).. Enklaste lösningen är att köra samma djup.
Steget över det ör att köra sektionerna närmast hörnet samma djup och binda ihop det genom att göra en ny 45 graders sektion I det nya innerhörnet mellan sektion 1 och 2. Fasar du samtidigt av ytterhörnen på sektion 1 och 4 i 45 grader så mjukar du upp formen betydligt.
Fast en så enorm altan kommer i alla fall dominera både huset och tomten.
Steget över det ör att köra sektionerna närmast hörnet samma djup och binda ihop det genom att göra en ny 45 graders sektion I det nya innerhörnet mellan sektion 1 och 2. Fasar du samtidigt av ytterhörnen på sektion 1 och 4 i 45 grader så mjukar du upp formen betydligt.
Förstår hur du menar och har sett andra med samma husmodell lösa det på det sättet eller i alla fall på liknande sätt.Z z_bumbi skrev:"Problemet" ör att du har olika djup på sektionerna 1, 2 och 4 (hörnet är 3).. Enklaste lösningen är att köra samma djup.
När jag tänker igenom dessa lösningar så blir jag lite avskräckt av två anledningar, dels att jag ska kunna lösa allt hyfsat snyggt och stabilt som total amatör och dels att när jag skissar upp lösningarna i mitt huvud så känner jag att det riskerar att se riktigt skevt ut med alla olika vinklar och mått.
Börjar nästan luta åt att skippa vinkelsektionen helt och köra den helt fyrkantig🧐
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 449 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 449 inlägg
Gör en frisskarv från hörnen på huset till resp hörn på trallen.
Lägg planken längs husets väggar.
För att fixa detta med vinklar.
Lägg planken först lite långt dvs "över där frisen ska vara" och sen sågar du planken på plats så att frisen passar.
Sen naturligtvis fris runt hela trallen
Lägg planken längs husets väggar.
För att fixa detta med vinklar.
Lägg planken först lite långt dvs "över där frisen ska vara" och sen sågar du planken på plats så att frisen passar.
Sen naturligtvis fris runt hela trallen
Klicka här för att svara