Hej!

Vi köpte en ny taklampa. Den väger ca 400g. Problemet ligger i att den inte har någonting man kan hänga upp i kroken som sitter i taket. Dessutom så är det ca 120cm till uttaget för lampan. Lampans kåpa har inget hål eller så för kabeln. Hur hade ni gjort för att göra det så fint som möjligt? Är det värt att ta bort kroken och borra in "bygeln"? Men då kommer det se rätt fult ut eftersom kabeln måste sticka ut mellan taket och kåpan.

Är det riskfyllt att borra i betong-tak?

Lägger upp lite bilder.

Avståndet mellan kroken och uttaget.
Tak med krok och uttag, gardinstång nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lampan
Rund bas av en taklampa från Zara Home med etikett och vit kabel, hålls i handen, ingen krok för upphängning synlig.
Skapa konto

Tacksam för alla råd och tips!

Med vänlig hälsning

A
Det är alltså den här: https://www.zarahome.com/se/medelstor-pendellampa-l44391047

Hittar ingen dokumentation på sidan vilket är olycksbådande. Följer det med instruktioner för installation och skötsel så följ dessa hur det är tänkt. Det måste medfölja annars ska produkten reklameras.

Den ser i alla fall ut att vara gjord för montering dikt tak med ledningar som ansluter ovanifrån. Det verkar inte finnas förutsättningar för det så då får du borra upp godset och ta ut anslutningskabel där. Förhoppningsvis räcker den fram till lamputtaget på vägg.

Det behöver också ordnas med dragavlastning genom gods om det inte redan finns under fästet (då räcker det med någon typ av genomföring) Kanske något sådant här för dragavlastning: https://www.clasohlson.com/se/Nippel--muttermix-10-mm/p/Pr323424000

• Gilla
Abasfrag och 1 till
  • Laddar…
K
A Abasfrag skrev:
Hej!

Vi köpte en ny taklampa. Den väger ca 400g. Problemet ligger i att den inte har någonting man kan hänga upp i kroken som sitter i taket. Dessutom så är det ca 120cm till uttaget för lampan. Lampans kåpa har inget hål eller så för kabeln. Hur hade ni gjort för att göra det så fint som möjligt? Är det värt att ta bort kroken och borra in "bygeln"? Men då kommer det se rätt fult ut eftersom kabeln måste sticka ut mellan taket och kåpan.

Är det riskfyllt att borra i betong-tak?

Lägger upp lite bilder.

Avståndet mellan kroken och uttaget.
[bild]

Lampan
[bild]

Tacksam för alla råd och tips!

Med vänlig hälsning
Att du borrar i taket löser inte problemet med kabeln och fler hål i taket är sällan positivt.

Armaturen väger ju nästan ingenting, så jag hade nog borrat ett hål mitt i bygeln och satt en enda skruv i det befintliga hålet i taket. Troligen med en större bricka under skruvskallen för att sprida dragkraften.

För kabeln hade jag borrat ett hål i armaturen. Först minsta möjliga borr någon millimeter från kanten, och en en lagom stor som fått äta upp godset ut till kanten. Fila kanten för att få bort borrgrader. Kläm fast kabel mellan armatur och tak. Dragavlastning hade jag försökt lösa osynligt, på insidan av "koppen".

Mellan armatur och uttag blir nog en kabelkanal i någon form det minst fula.

• Gilla
Abasfrag
  • Laddar…
A
Hittade instruktionerna när jag öppnade sidan på datorn istället för telefonen.
De är lite tvetydliga. Bilden visar ett sladdställ med stickkontakt från plint t ex https://www.clasohlson.com/se/Lampsladd-3-m-med-lampkontakt/p/36-3996 men lampan ser inte ut att vara gjord för lamputtag.

Den ska vara dubbelisolerad så viktigt att inga grundisolerade trådar finns i koppen.

• Illustration av kopplingsinstruktioner för sladdställ med stickkontakt. Fyra steg är numrerade och verktyg samt kablar visas tydligt.
    Skapa konto
  • Gilla
Abasfrag
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Hittade instruktionerna när jag öppnade sidan på datorn istället för telefonen.
De är lite tvetydliga. Bilden visar ett sladdställ med stickkontakt från plint t ex [länk] men lampan ser inte ut att vara gjord för lamputtag.

Den ska vara dubbelisolerad så viktigt att inga grundisolerade trådar finns i koppen.
Tack så hemskt mycket för all hjälp!! Uppskattas verkligen.

K Kardan79 skrev:
Att du borrar i taket löser inte problemet med kabeln och fler hål i taket är sällan positivt.

Armaturen väger ju nästan ingenting, så jag hade nog borrat ett hål mitt i bygeln och satt en enda skruv i det befintliga hålet i taket. Troligen med en större bricka under skruvskallen för att sprida dragkraften.

För kabeln hade jag borrat ett hål i armaturen. Först minsta möjliga borr någon millimeter från kanten, och en en lagom stor som fått äta upp godset ut till kanten. Fila kanten för att få bort borrgrader. Kläm fast kabel mellan armatur och tak. Dragavlastning hade jag försökt lösa osynligt, på insidan av "koppen".

Mellan armatur och uttag blir nog en kabelkanal i någon form det minst fula.
Detta var en genialisk lösning! Har en skruv som passar perfekt i hålet i taket. Nu ska jag bara borra ett hål i bygeln och lösa allt annat. Tack så jättemycket för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.