Håller på att piffa upp ett rum, detta rummet är säkert 100 år gammalt då det byggdes på 1920 talet.

Har litet dilemma här, kass ekonomi och inte lust att regla upp hela väggen. Det är en bit på 60 cm cirka som är en gammal vedugn (på andra sidan)

Här satt det en garderob innan.

Hur fäster jag denna gipsskiva här? Finns det skruv anpassat för detta?

På gipsakivan ska renoveringstapet sitta sen.

Gul är reglar, röd är betong/murbruk

• Ett rum med synliga reglar markerade i gult och område av betong/murbruk markerat i rött, intill en osäkrad gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma med PL400/600 funkar hur bra som helst.

richardtenggren
Gipsputs funkar väl också, har för mig det står om att limma gipsskivor på påsen :)

T
Om jag hade kass ekonomi skulle jag nog inte köra på renoveringstapet, den är väl ganska dyr? Blir bättre och är inte skitsvårt att spackla.

Första gången jag slängde upp ny gips gjorde jag samma sak och satte renoveringstapet, tänkte att det blir bättre än att spackla. Oj vad fel jag hade.

En säck gipsputs funkar perfekt, det sitter hur bra som helst. Resterande del av säcken kan du använda som spackel i skarvarna, det gjorde iallafall jag ned bra resultat.
Jag limmade pappersremsa med vävlim i varje skarv på gipsskivorna, därefter gipsputs på.

Denniis Denniis skrev:
En säck gipsputs funkar perfekt, det sitter hur bra som helst. Resterande del av säcken kan du använda som spackel i skarvarna, det gjorde iallafall jag ned bra resultat.
Jag limmade pappersremsa med vävlim i varje skarv på gipsskivorna, därefter gipsputs på.
Blev det inte fruktansvärt jobbigt att slipa? Gipsputs är mycket hårdare än spackel.

Z ZipLock skrev:
Blev det inte fruktansvärt jobbigt att slipa? Gipsputs är mycket hårdare än spackel.
Det var knappt nått att slipa. Hade jag tapetserat så hade jag inte behövt slipat alls. Men jag använde slipmaskin och det gick smidigt, kanske är det hårt om man ska slipa mycket för hand.

J
En sotare kan nog ha åsikter om en del av en murstock byggs in (om den är i bruk)

Jag skulle skippat gips på den väggen och kört med gamla metoder.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En sotare kan nog ha åsikter om en del av en murstock byggs in (om den är i bruk)

Jag skulle skippat gips på den väggen och kört med gamla metoder.
Vad skulle sotaren ha för åsikt om det menar du? Jag kan inte läsa någonstans att man inte skulle kunna limma gips på murstocken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.