Y
Hydroforen står kanske 6meter ifrån ja. Brunnen är dock 1-2meter från husvägg
Ska byta mot hydropress

Funderade lite om man skulle haft extra kärl även i husen för aldrig märka om alla tappar samtidigt.
Har dock tänkt ha rätt kraftig pump sen.

Redigerat:
Ett extra kärl gör ingen skillnad med så grova slangar och förhållandevis litet uttag.
Jag säger två slangar till pumphuset om det ändå ska grävas en massa.

Har du redan vatten till hus ett så skulle jag gräva till hus två (alt.3) och sätta ett slavkärl med backventil i hus två.

Ursäkta intrång. Vad är en slavtank/kärl?

Ett slavkärl gör att man kan ta ut en viss mängd vatten utan att man tar tryck från övriga systemet.
Om hus ett och två duschar samtidigt så tar dom vattnet från varsitt tryckkärl. Annars kommer hus ett alltid ha bättre tryck än hus två.

Y
tryckkärl = hydropress?

Japp!

Y
Skulle det ge någon negativ effekt med PEM40 mellan villorna istället för PEM32?

Vilken dimension har man från djuppumpen och pumprummet?

För villabruk så har man 32, antagligen i 99/100 ;)

40 el 32 i marken i villabruk ger ingen förbättring. Du kommer aldrig ta ut så mycket vatten inom ditt system att det kommer spela roll. För litet uttag och för korta sträckor.

du spolar väl ändå inte inte mer än 30-35L/min?
Dom dricker väl ur badkar eller motsv på då?
Vad har du för pump?

Y
Ja det är sant. Har inte valt pump än men känner jag mig rätt så väljer jag det värsta som går att pillaner i röret.

Hur stor pump behövs för detta och viökrn sort?

Hur stora tank/tankar behövs?

Y
Idag så har villa 1/gården = 300liter hydrofor. Funderar på 180liter hydropress.
Idag så har villa 2 = 1000 liter hydrofor. Funderar på en 60liter hydropress.
(villa 2 försåg aktivt jordbruk/alla byggnader förr i tiden)

Idag har villa 1/gård en sugpump. Funderar på en Grundfos djupvattenpump SQ 5-60 125liter/s lyfthöjd 84meter
- men jag har glömt djupet på brunnen så får mäta den först.

Redigerat:
Det du om borran klarar att leverera så mycket?
Du kanske ska låna/hyra en pump av någon brunnsborrare och provapumpa med högt flöde innan du investerar i dyrare grejer.

Y
Baserat på min grannes(som borrade brunnen då för länge sedan) djupt vetenskapliga analys; med tanke på att sugpumpen tar vatten från ytan och pumpen aldrig gått torr, så är brunnens kapacitet så hög att du kan försörja hela byn.

Samt som du säger så kommer jag ju inte förbruka så drastiskt mycket heller så jag pumpar slut på allt. Jag pumpar ju samma volym, bara att det går snabbare.

- Fast ja, mest seriösa vore ju att undersöka. Känns svårt att hitta brunnsborrare som lånarut grejer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.