3 929 läst ·
38 svar
4k läst
38 svar
hur hade ni dragit vatten till villa nummer 2
Hydroforen står kanske 6meter ifrån ja. Brunnen är dock 1-2meter från husvägg
Ska byta mot hydropress
Funderade lite om man skulle haft extra kärl även i husen för aldrig märka om alla tappar samtidigt.
Har dock tänkt ha rätt kraftig pump sen.
Ska byta mot hydropress
Funderade lite om man skulle haft extra kärl även i husen för aldrig märka om alla tappar samtidigt.
Har dock tänkt ha rätt kraftig pump sen.
Redigerat:
Ett slavkärl gör att man kan ta ut en viss mängd vatten utan att man tar tryck från övriga systemet.
Om hus ett och två duschar samtidigt så tar dom vattnet från varsitt tryckkärl. Annars kommer hus ett alltid ha bättre tryck än hus två.
Om hus ett och två duschar samtidigt så tar dom vattnet från varsitt tryckkärl. Annars kommer hus ett alltid ha bättre tryck än hus två.
För villabruk så har man 32, antagligen i 99/100 
40 el 32 i marken i villabruk ger ingen förbättring. Du kommer aldrig ta ut så mycket vatten inom ditt system att det kommer spela roll. För litet uttag och för korta sträckor.
40 el 32 i marken i villabruk ger ingen förbättring. Du kommer aldrig ta ut så mycket vatten inom ditt system att det kommer spela roll. För litet uttag och för korta sträckor.
Idag så har villa 1/gården = 300liter hydrofor. Funderar på 180liter hydropress.
Idag så har villa 2 = 1000 liter hydrofor. Funderar på en 60liter hydropress.
(villa 2 försåg aktivt jordbruk/alla byggnader förr i tiden)
Idag har villa 1/gård en sugpump. Funderar på en Grundfos djupvattenpump SQ 5-60 125liter/s lyfthöjd 84meter
- men jag har glömt djupet på brunnen så får mäta den först.
Idag så har villa 2 = 1000 liter hydrofor. Funderar på en 60liter hydropress.
(villa 2 försåg aktivt jordbruk/alla byggnader förr i tiden)
Idag har villa 1/gård en sugpump. Funderar på en Grundfos djupvattenpump SQ 5-60 125liter/s lyfthöjd 84meter
- men jag har glömt djupet på brunnen så får mäta den först.
Redigerat:
Baserat på min grannes(som borrade brunnen då för länge sedan) djupt vetenskapliga analys; med tanke på att sugpumpen tar vatten från ytan och pumpen aldrig gått torr, så är brunnens kapacitet så hög att du kan försörja hela byn.
Samt som du säger så kommer jag ju inte förbruka så drastiskt mycket heller så jag pumpar slut på allt. Jag pumpar ju samma volym, bara att det går snabbare.
- Fast ja, mest seriösa vore ju att undersöka. Känns svårt att hitta brunnsborrare som lånarut grejer.
Samt som du säger så kommer jag ju inte förbruka så drastiskt mycket heller så jag pumpar slut på allt. Jag pumpar ju samma volym, bara att det går snabbare.
- Fast ja, mest seriösa vore ju att undersöka. Känns svårt att hitta brunnsborrare som lånarut grejer.