2 059 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur göra odlingslåda vattentät
Tänkte bygga en odlingslåda till balkongen, exempelvis genom att följa det här förslaget: https://viivilla.se/gor-det-sjalv/hemmafixarna/bygg-en-odlingslada-med-hemmafixarna/
Eftersom lådan ska stå på balkongen ska inte vatten kunna rinna igenom botten. Hur ska jag täcka insidan av lådan så att den blir vattentät? Tänkte fylla på med Leca-kulor i botten för att undvika röta.
Hittar ingen information om detta varken på svenska eller engelska, så tar tacksamt även tips på bra böcker inom området som skulle kunna underlätta arbetet.
Eftersom lådan ska stå på balkongen ska inte vatten kunna rinna igenom botten. Hur ska jag täcka insidan av lådan så att den blir vattentät? Tänkte fylla på med Leca-kulor i botten för att undvika röta.
Hittar ingen information om detta varken på svenska eller engelska, så tar tacksamt även tips på bra böcker inom området som skulle kunna underlätta arbetet.
För ett antal år sedan läste jag en artikel/blogg från någon som starkt rekommenderade biltemas murarbaljor att bygga odlingslådor runt. Man kunde tillochmed köpa två st i olika storlek och göra hål i den inres så fick man en självvattnande låda.
När jag nu var på biltema häromsistens så kom jag att tänka på detta och tittade lite närmare på murarbaljorna. Tydligen var det fler som gjort likadant eftersom de hade en tydlig text om att de INTE fick användas för odling av växter... håller vattnet på plats gör de ju ändå.
När jag nu var på biltema häromsistens så kom jag att tänka på detta och tittade lite närmare på murarbaljorna. Tydligen var det fler som gjort likadant eftersom de hade en tydlig text om att de INTE fick användas för odling av växter... håller vattnet på plats gör de ju ändå.
Denna på Jem & Fix kanske kan passa, bara att bygga en lämplig låda runt om....
Den stora...
Den lilla....
Den stora...
Den lilla....
Klicka här för att svara