4 299 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Hur göra nytt (laga) tak i badrum
Finns det någon som i detalj kan berätta hur jag bör renovera taket i vårt badrum.
Vilka material, dim. samt isoleringstjocklek är lämpligt.
Vilken fuktspärr är lämplig och hur lägges/fästes denna i taket.
Jag har nyligen köpt huset som är byggt i början av 70-talet.
En längsgående skarv mitt i taket har öppnat sig och därunder ser jag spontade brädor som har blivit svarta och porösa av fukt som trängt in. Jag kan inte se att det funnits någon fuktspärr.
Vet inte om fukten kommit inneifrån eller om vatten trängt in utifrån. Men det ger sig nog när vi börjar att riva ner taket i badrummet.
Jag har en duchkabin i bad/duchrummet samt ett stort fönster, som immar igen så fort någon duchar.
Badrummet ligger på 2:a vån som i en kupol i ett sluttande yttertak (men inget sluttande tak inne i själva badrummet).
Yttertaket över badrummet är lågsluttande.
Tacksam för svar
Vilka material, dim. samt isoleringstjocklek är lämpligt.
Vilken fuktspärr är lämplig och hur lägges/fästes denna i taket.
Jag har nyligen köpt huset som är byggt i början av 70-talet.
En längsgående skarv mitt i taket har öppnat sig och därunder ser jag spontade brädor som har blivit svarta och porösa av fukt som trängt in. Jag kan inte se att det funnits någon fuktspärr.
Vet inte om fukten kommit inneifrån eller om vatten trängt in utifrån. Men det ger sig nog när vi börjar att riva ner taket i badrummet.
Jag har en duchkabin i bad/duchrummet samt ett stort fönster, som immar igen så fort någon duchar.
Badrummet ligger på 2:a vån som i en kupol i ett sluttande yttertak (men inget sluttande tak inne i själva badrummet).
Yttertaket över badrummet är lågsluttande.
Tacksam för svar
Riv ner det som är skadat och ta reda på var fukten kommer ifrån. Kan det vara så att du har för dålig ventilation i ditt badrum? Luftavfuktare och/eller förbättrad ventilation kan vara en god idé.
Jag föreslår att du skruvar gips i taket. Sedan ska du välja speciell våtrumsfärg och spackel (?) Men jag tror inte att du behöver tätskikt i taket.
Jag föreslår att du skruvar gips i taket. Sedan ska du välja speciell våtrumsfärg och spackel (?) Men jag tror inte att du behöver tätskikt i taket.
Klicka här för att svara