Håller som bäst på att avsluta projektet att sätta in en kassett (keddy sk1000) i öppna spisen. Tyvärr var röret jag köpt helt rakt och rökröret lite lätt böjt. Nu är planen att köpa ett ”flexibelt” rör mellan kassett och rökrör som jag sedan gjuter fast (se bild) .

MEN jag blir inte klok på vad jag behöver. Ventilation.se/skorsten.se säljer dessa flexibla slangar https://skorsten.se/insatsror-125.htm men kan jag bara sätta den på keddyns stos och sen täta med spiskitt? Dom säljer även foder https://skorsten.se/toppfoder-125.htm men behöver man verkligen det? Jag kommer att gjuta fast röret som blir runt 60cm långt innan det mynnar ut i skorstenen och kanske behöver man foder även här? Fattar inte riktigt fodrets funktion. Tror vidare inte att jag har behov av en stos längst upp men skulle kunna gå att gjuta fast en sån med

• Ventilationsrör synligt genom en öppning i isolerat tak med gammal isolering och rostande järnstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • öppning i vägg med exponerade tegelstenar och isolering inuti, arbete pågår
    Skapa konto
  • Traditionell kakelugn i renovering, öppen spis och ved i rörig inomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Svart kamin med synligt rör och strukturerad yta mot diffus bakgrund av en presenning.
    Skapa konto
Hur löste du det tillslut?

E EyEr0n skrev:
Hur löste du det tillslut?
det var rätt svårt att få ett bra svar men jag löste det genom att använda ett befintligt fast rökrör men bytte ut stosen på baksidan till en med annan vinkel. Lyckades få upp röret som på bilderna och sen tätade jag runt med isolering (anpassat för ändamål såklart). Stärkte upp med en massa armering runt röret som jag lyckades pilla in och sen gjöt jag en botten/tak överst vid rörets mynning med lutning ner i röret (sotaren gav mig instruktioner). Allt blev godkänt så det var skönt.

Svåraste var nästan att återbygga det upptagna hålet. Fick svetsa en ram för ventilationsgallret (min första svetsning någonsin!) , som jag sedan kunde gjuta in och sedan puts på utsidan. Fortfarande inte målat det efter 2 år 🙄😂

• Kamin med putsad murstock och ventilationsgaller ovanför eldstadsluckan. Röret dolt bakom murstocken. Ommålat med synlig renovering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.