15 706 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Hur göra med tjära på källarväggen
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
PIR är väldigt dyrt, skulle säga att XPS är ett bättre alternativ i så fall och används även som tjälisolering. Jackon har en källarväggsisolering av XPS som är räflad på bägge sidor och även går att få med pålimmad markduk på ena sidan.L L-E skrev:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
@Loxxx hur gick det med källaren, hur gjorde du? Jag sitter i precis samma tankar och har exakt samma förutsättningar. Jag är inne på att behålla tjäran som är hel och fin och sitter fast bra på väggen och sen bara sätta 200 isodrän på utsidan tillsammans med markduk alt säkerhetsduk som ska hålla bort dagvattnet lite bättre.
hej, om du behåller "tjäran" (vilket jag tycker är bra och ännu bättre att lägga på ett lager till) är det väl rätt poänglöst att sätta isodrän. Bättre (billigare) då att sätta dit vanlig EPS isolering (om du bättrar på så tänk på att eps gillar inte lösningsmedel som typiskt finns i kallasfalten så tillse att den har torkat) och vill du hålla vattnet borta från isoleringen sätt dit en knoppmatta utanpå isoleringen. Sedan tycker jag att 200 mm låter överdrivet under mark ety du skall väl typiskt isolera för ngn eller ngr minusgrader som värst. Har observerat att många lämnar sockeln oisolerad varför man kan fråga sig varför isolera med 200 mm under mark.
Hejes.suhaggyB skrev:
@Loxxx hur gick det med källaren, hur gjorde du? Jag sitter i precis samma tankar och har exakt samma förutsättningar. Jag är inne på att behålla tjäran som är hel och fin och sitter fast bra på väggen och sen bara sätta 200 isodrän på utsidan tillsammans med markduk alt säkerhetsduk som ska hålla bort dagvattnet lite bättre.
Vi gjorde så att vi lät blästerfirman ta bort tjäran, det blev snyggt och prydligt.
Tror att de gjorde arbetet i två omgångar.
Sedan satte dräneringsföretaget två lager pordrän.
Vi tycker att källaren har blivit lite varmare men har inte kommit så långt så att vi ändrat syftet och användandet av källaren utan det som tidigare, tvättstuga, TV rum, lite pyssel och förråd.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
EPS torde vara inte lämpligt eftersom det tar upp vatten och kan frostspränga etc så i så fall är XPS ett bättre alternativ. Fördelen med isodrän är väl att det samtidigt dränerar framför grunden så att man slipper motfylla med makadan. Man kan ju tänka sig att även isodrän borde kunna frostspränga men det dränerar tydligen så bra att det inte ska vara någon risk.L L-E skrev:hej, om du behåller "tjäran" (vilket jag tycker är bra och ännu bättre att lägga på ett lager till) är det väl rätt poänglöst att sätta isodrän. Bättre (billigare) då att sätta dit vanlig EPS isolering (om du bättrar på så tänk på att eps gillar inte lösningsmedel som typiskt finns i kallasfalten så tillse att den har torkat) och vill du hålla vattnet borta från isoleringen sätt dit en knoppmatta utanpå isoleringen. Sedan tycker jag att 200 mm låter överdrivet under mark ety du skall väl typiskt isolera för ngn eller ngr minusgrader som värst. Har observerat att många lämnar sockeln oisolerad varför man kan fråga sig varför isolera med 200 mm under mark.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Tack för återkopplingenL Loxxx skrev:Hej
Vi gjorde så att vi lät blästerfirman ta bort tjäran, det blev snyggt och prydligt.
Tror att de gjorde arbetet i två omgångar.
Sedan satte dräneringsföretaget två lager pordrän.
Vi tycker att källaren har blivit lite varmare men har inte kommit så långt så att vi ändrat syftet och användandet av källaren utan det som tidigare, tvättstuga, TV rum, lite pyssel och förråd.
Nu har vi i alla fall bestämt att behålla asfalten sen blir det 200 pordrän samt markduk. Vi satte även ett membran i hålkälet nere vid sulan som ett extra skydd för skarven så det återstår väl att se hut det funkar framöver.
EPS frostsprängning? Isodrän/Pordrän är epskulor med ett överdrag. XPS är inte befriat från vattenupptagninges.suhaggyB skrev:
EPS torde vara inte lämpligt eftersom det tar upp vatten och kan frostspränga etc så i så fall är XPS ett bättre alternativ. Fördelen med isodrän är väl att det samtidigt dränerar framför grunden så att man slipper motfylla med makadan. Man kan ju tänka sig att även isodrän borde kunna frostspränga men det dränerar tydligen så bra att det inte ska vara någon risk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/xps-eller-eps-vad-star-emot-fukt-baest.298927/
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Det är klart att XPS inte är helt befriat från fuktupptagning men jämfört med EPS är det stor skillnad och den är inte öht lämplig i sådana applikationer där den blir direkt utsatt för väta och i synnerhet inte om frysrisk finns.L L-E skrev:
Skitsnack. Finns inget som kan frostsprängas.es.suhaggyB skrev:
Måla på kallasfalt för täthet, isolera med 100 vanl eps, billigaste sorten. Utanpå det vanlig noppmatta (jag satte nopparna in mot epsen för att förenkla motfyllning). Jag satte en keps mellan husgrunden och noppmattan för att hindra vatteninrinning. Detta kommer funka i 200+ år.
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
EPX har lägre vattenabsorption än EPS med mindre risk att skadas av kyla och är således ett bättre alternativ anser jag men var och en gör ju som den vill. Detta är inte bara en teoretiskt risk utan även erfaret.L largab skrev:Skitsnack. Finns inget som kan frostsprängas.
Måla på kallasfalt för täthet, isolera med 100 vanl eps, billigaste sorten. Utanpå det vanlig noppmatta (jag satte nopparna in mot epsen för att förenkla motfyllning). Jag satte en keps mellan husgrunden och noppmattan för att hindra vatteninrinning. Detta kommer funka i 200+ år.
Därför satte jag knoppmatta utanpå eps'en. Oaktat huruvida man gillar eps eller riskaka så är riskakan gjord för att fungera i ett system där fukt är tänkt att vandra ut genom väggen vidare genom riskakan. Därför tycker jag att man kan ta eps plus knoppmatta när man har tätat väggen med kallasfalt (eps är billigare). Den dränerande egenskapen hos riskaka behöver man inte då knoppmattan effektivt stänger ute fukten från marken.es.suhaggyB skrev:
Alternativet är annars en tät isolering PIR (sluten cell minimalt vatttenupptag) eller Cellglas (dyrt som knark).
Kan tillägga att jag även isolerade ovan mark hela vägen upp till fasaden och där satte jag på en "keps" för att förhindra att vatten rinner in mellan knoppmattan och isolering.
Redigerat:
"inte öht lämplig" är väldigt mycket sagt.... skulle kunna sträcka mig till att påstå att dylika tvärsäkra uttalanden inte är "öht lämpliga"es.suhaggyB skrev:
språkpolisen skulle nog anmärka på ovan otydliga formulering....
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Jag kan hålla med om att ”öht” inte öht är ett lämpligt uttryck i sammanhanget men EPS är inte direkt lämplig och det finns betydligt bättre alternativ. Jag kan dock köpa att det funkar ihop med Platon om man även skyddar isoleringen från väta uppifrån.L L-E skrev:
är då riskaka med markduk bättre än eps + knoppmatta? Jag är tämligen övertygad om att det inte är sämre med eps + knoppmatta.
Tycker forfarande att det är lite knepigt att inte följa tillverkares instruktioner där det tydligt anger att tätskikt skall delvis tas bort oaktat att jag tycker att riskakectillverkare pratar en hel del strunt
Tycker forfarande att det är lite knepigt att inte följa tillverkares instruktioner där det tydligt anger att tätskikt skall delvis tas bort oaktat att jag tycker att riskakectillverkare pratar en hel del strunt
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Skillnaden är väl att riskakan har en förmåga att självdränera sig vilket inte vanlig EPS klarar samt att riskakan ersätter makadam som dränering upp längst grundmuren. Väljer man Platon blir det ju ett helt annat systemval eftersom man då i stället eftersträvar att hålla vattnet ute.L L-E skrev:är då riskaka med markduk bättre än eps + knoppmatta? Jag är tämligen övertygad om att det inte är sämre med eps + knoppmatta.