Byggahus.se

XPS eller EPS, vad står emot fukt bäst?

Vad skulle du valt ifall dem kostade lika mycket?

1. EPS

11,1%
  2. XPS

88,9%
  1. swealp
    Medlem · Stockholm · 504 inlägg

swealp

Medlem
  2. swealp

swealp

Medlem
    Min upptäckt just nu är att:

EPS blir fuktig snabbare och torr snabbare.
    XPS blir fuktig saktare och torr saktare.

Citat från youtube:
    "Less water absorption is not better, it is just less. EPS maintains its performance with UP TO 3-4% moisture absorption while XPS can only tolerate 3/10 of 1 percent (0.03%) before its performance properties begin to deteriorate. All building materials can be subjected to water exposure, so their ability to dry is a key factor. Since EPS has higher vapor permeance than XPS, it dries better as well. Less is not better... it is just less. "

Tittar vi här så ser vi att XPS blir fuktig med tiden, vilket leder till att fukten/vattnet blir till IS och expanderar:

Här i ett labratoriumförhållande ser vi att EPS blir fuktig mycket fortare, detta kan dock vare vilseledande:

Bifogar med ett dokument och ett diagram ifrån samma dokument, som visar prestationsförmågan av EPS/XPS på tak. Där XPS håller u-värdet mycket bättre.

Detta visar också att EPS-tillverkare presenterar resultat där EPS är bättre samtidigt som XPS-tillverkare presenterar resultat där XPS är bättre. Någon ljuger uppenbart.

Snurrigt detta, båda har sina för och nackdelar.

Skriv gärna vad ni tycker, tack.

Redigerat 11 jul 2017 12:39
  3. C
    Medlem · 32 inlägg

Chrille1980

Medlem
    Tack för att du presenterar all denna info du hittat Jag ska i dagarna gjuta en poolplatta på lerbotten och saknar möjliget att dränera så jag har samma fråga som du om vilken typ av cellplast som ska användas. Tror det blir EPS efter denna info.

• Laddar…
  4. swealp

swealp

Medlem
    Hej Chrille!
    Vi har fortfarande inte bestämt oss, vi har velat kring XPS, EPS100 och EPS200.
    Tror till största sannolikhet att det blir EPS200 för oss.

Glöm inte att många av dessa tester är väldigt partiskt gjorda, så eget sunt förnuft bör avgöra.

Vi har också lerbotten.
    mvh

5. swealp

swealp

Medlem
    Jag tror ändå vi kommer att välja XPS. Verkar som att det är det som används i branschen, alla lär väl inte ha blivit blåsta, någon sanning bör det ligga i att XPS tål fukt bättre.

XPS är ca 30-40% dyrare enligt vad jag hittat.

Vad tycker ni? :)

6. Mikael_L
    Medlem · 42 193 inlägg
    Jag tänker att du ska väl ändå dränera ordentligt, så din cellplast bör väl inte bli utsatt för några mängder med fukt ...
    Och under huset ska det heller aldrig bli någon risk att det fryser, om det nu inte är ett kallställt hus på ett väldigt kallt ställe då ...

Jag har inte tänkt speciellt över denna fråga (EPS vs XPS), så antagligen hade jag innan denna tråd valt EPS. Men jag är inte övertygad att jag har bytt åsikt än.

Men jag har tyvärr dåligt med hårda fakta att lägga fram, så mitt inlägg blir nog till ringa hjälp. :oops:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.