Krilleman
Även om det funkar just nu kan kopplingen skjuta imorgon utan stödhylsa, den gör vad den heter, ger stöd åt röret så det inte ger med sig innåt och kopplingen flyger av. För övrigt är det alu-pex du har.

Du behöver en stödhylsa som är 16x2,0 med andra ord 12mm utvändigt! Koppar eller mässing spelar ingen roll. Det som syns i proppen du kapade bort är en typ av stödhylsa, samma princip som med kopplingssetet som jag nämnde... Inbyggd.

7676_1.jpg

Redigerat:
Det fixar jag idag. En ny klämring ser jag inte anledning behöva köpas, kör på den gamla.

Tänkte betona att jag gärna gör saker och ting själv då jag är mer ute efter erfarenheten och kunskapen än att tjäna in en slant.

Jag får tacka åter igen för alla svar. Speciellt krilleman_215.

Nja,
Jag tror att det blir svårt att få bort klämringen.

Jag har provtryckt mitt golvvärmesystem med 12mm rör och 10mm stödhylsor. Det var rätt pyssligt att över huvud taget få ihop det. Att återanvända prylarna var inte att tänka på. Inte för att jag gör det i andra fall heller då kostnaderna för klämringar och stödhylsor i princip är försumbar.

Krilleman
Klämringen är förbrukad när du dragit åt kopplingen, framförallt om du drog åt kopplingen utan stödhylsa!

Hej

Om du får i stödhylsan med den gamla klämringen på bör det inte vara något problem att återanvända den.

Men för jösse namn, fråga i butiken där du köper din grejer vad du ska ha och hur det fungerar med alla detaljer! Å tro inte på allt du läser på nätet ;-)

Krilleman
Men snälla nån, om han har dragit sin 16 koppling på en alupex utan stödhylsa och fått den att täta, skulle jag säga att klämringen är förbrukad och röret har en kraftig bukning innåt.

Jag skulle inte rekoemdera att slå in stödhylsan när man kan göra om och göra rätt.

"Fråga i butiken" - Absolut det finns flera bra säljare i diverse butiker, men få har varit ute och sett hur det fungerar i verkligheten...

Undrar just om butiken rekomenderar montageplatta till golvbrunn i träbjälklag????

lång tråd om att koppla in tvättmaskin....

Klämring återanvänd! Stödhylsa ditsatt! Ingen skillnad alls, lika tätt som innan!

Stödhylsan hade jag inga problem att "trycka" dit, behövdes inte ens tryckas dit, den sitter löst t.o.m.

Krilleman
Grattis! Inte vad jag förväntade mig!

Man kan inte alltid ha rätt:P

Krilleman har rätt hela tiden. Sitter stödhylsan löst är det fel stödhylsa.

Har du använt en klämring på RÄTT sätt en gång så är det mycket riktigt förbrukad. Visst med lite tur kan man använda den igen, men det är inte att rekommendera.

Det som skulle vara intressant att veta är om det verkligen är ett pexrör som du kopplat på. Om det är det och stödhylsan sitter löst kan du räkna med en vattenskada, möjligen inte i morgon men jag skulle inte våga lämna det rummet några längre stunder.

Kom även ihåg att försäkringen inte gäller.

Ja, att stödhylsan gick så lätt att trycka dit är en klar varningssignal. På fotot ser det ut som det röret är uppbyggt av, plast-metall-plast, och det är ju helt klart ett 16x2,0 rör, det står ju stämplat på, så då undrar jag om det inte är ett typ alu-pex. Kan det vara så att stödhylsan du fått tag på är för ett 15x2,5?

Men åter igen, för jösse namn, be de som säljer grejerna till dig skicka hem dig med rätt prylar. Ta med en bit av röret också, annars vet ju inte dom heller vad det är. Och kan dom inte hjälpa dig så gå till en riktig vvs-butik.

nino skrev:
lång tråd om att koppla in tvättmaskin....
:-)

Jag snackade med en säljare idag som berättade om en GDS'are som nyligen kom in för att reklamera en blandare han köpt. Den funkade inte som den skulle för det var jättedåligt tryck på vattnet och det minskade hela tiden. Efter en del frågor och diskussion visade det sig att han kopplat in blandaren på radiatorsystemet.

Krilleman
thomasx skrev:
:-)

Jag snackade med en säljare idag som berättade om en GDS'are som nyligen kom in för att reklamera en blandare han köpt. Den funkade inte som den skulle för det var jättedåligt tryck på vattnet och det minskade hela tiden. Efter en del frågor och diskussion visade det sig att han kopplat in blandaren på radiatorsystemet.
Bra kund! ;)
Har själv haft en kund som klagade på rörmontaget, han hade gjort allt jobb själv, väggar, kakel osv, men lejt ut rörjobbet. Efter ett tag ringde han och klagade på det usla rör-jobbet. Han hade fått dusch-blandaren i handen när han dushade. Konstigt sa vi och åkte och kollade, killen hade bara satt en plyfa 20x20 bakom blandaren i gipset och trodde det skulle hålla. Ett glatt samtalsämne i fikarummet nu för tiden! :wow:

Om man frågar mig så har du gjort det mesta fel ifall det skall vara riktigt gjort även om det kanske blir tätt på ditt sätt, men det finns ingen försäkring som gäller om det händer någonting.
-Ventilen du har satt dit är inte gjord för alupex utan för ett kopparrör med utvändig diameter på 16mm (oftast en gammal dimmension på kopparrör)
-Det blir inte godkänt även om du har en stödhylsa i röret, även om det kanske skulle fungera, för att din ventil inte är godkänd för att använda på ett alupexrör.
-Gängtejp är godkänd men är ej att rekommendera för att så fort bussningen av någon anledning skulle gängas tillbaka en aning så börjar det troligen läcka, men det är en petitess.
-Om det skall vara godkänt ska en tappkran monteras på vägg med inbyggd backventil så att vattnet inte kan gå baklänges från tvättmaskinen till dricksvattnet. Och lättåtkomlig så att det är lätt att stänga av efter man har använt maskinen.
Om det skulle gjorts fackmannamässigt så skulle du haft en godkänd övergångskoppling tex som Krilleman tidigare nämnde en vatette alupexkoppling 16x2,0-2,2 och sedan gått med tex ett förkromat rör till en typgodkänd tappkran med inbyggd backventil.
Personligen tycker jag 1200:- låter billigt om en sådan tappventil och arbete ingår i det priset.
Om det nu inte handlade om pengarna utan att du ville lära dig så skulle det väl isåfall varit bättre om du såg på när det gjordes riktigt.
Så som du gjorde kanske hade varit okey att göra i sin egen sommarstuga men verkligen inte i en lägenhet, om kopplingen skjuter och det forsar vatten och golvbrunnen inte sväljer eller duschväggarna täcker så att vattnet inte kan går raka vägen i golvbrunnen utan vattnet rinner över tröskeln så att hela lägenheten blir vattenskadad plus kanske lägenheterna under blir det så blir du ansvarig och betalningsskyldig för hela beloppet, flera miljoner kroner, bara för att du vill göra det själv med billiga grejer från hornbach.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.