Grejen på änden på röret ser skum ut, har aldrig sett något liknande. Ser ut som den är pressad fast på röret. Med nån plastgrej som man ev. skulle kunna använda en nyckel för att rotera/skruva av/på? Åsså med nåt mässing längst ut. Kan det vara någon form av press-plugg?
Eftersom jag inte vet vad det är, kanske det finns en enklare lösning, men ett alternativ är att ta bort den (kapa röret precis vid den om inte på annat vis), och sedan använda en klämringskoppling som passar till diskmaskinen, finns hos din vvs-butik.
Eftersom jag inte vet vad det är, kanske det finns en enklare lösning, men ett alternativ är att ta bort den (kapa röret precis vid den om inte på annat vis), och sedan använda en klämringskoppling som passar till diskmaskinen, finns hos din vvs-butik.
Det sitter en pressad provtryckningspropp på röret. Den måste kapas bort. Tror faktiskt att röret är 16 mm. Du får skaffa en koppling för pex-rör (eventuellt är det alu-pex). Var kommer röret ifrån, och är det tvätt, eller diskmaskin (står olika i din text)? Du måste ha någon form av ventil innan slangen i viket fall som helst.
Grejen på änden är inte alls skum, det är en vanlig presskoppling med huv.
Kapa, sätt på en minikulventil för 15cu i ena änden och G15 i andra änden. Sen är det förmodligen en lite bussning med någonstans som du kan dra in i muttern på tvättmaskinsslangen. Annars inhandlar du en bussning G20xG15 RSK 1986090 och drar dit den. Kom ihåg gängtape eller lin+pasta där du har gänga mot gänga (bussning-minikulventil)
Edit, läste fel, "diskmaskin" var det visst. Då har du förhppningsvis redan en avstängning och kan byta minikulan mot en klämringskoppling för CU15xG20 (då slipper du bussningen)
Edit igen, det stod visst både och i inlägget, hur ska du ha det?
Kapa, sätt på en minikulventil för 15cu i ena änden och G15 i andra änden. Sen är det förmodligen en lite bussning med någonstans som du kan dra in i muttern på tvättmaskinsslangen. Annars inhandlar du en bussning G20xG15 RSK 1986090 och drar dit den. Kom ihåg gängtape eller lin+pasta där du har gänga mot gänga (bussning-minikulventil)
Edit, läste fel, "diskmaskin" var det visst. Då har du förhppningsvis redan en avstängning och kan byta minikulan mot en klämringskoppling för CU15xG20 (då slipper du bussningen)
Edit igen, det stod visst både och i inlägget, hur ska du ha det?
Redigerat:
Det är till tvättmaskinen,jag skrev fel, Röret sticker ut ur kassettsystemet.
Använd kopplingar från vattete, kvalite till ett bra pris! Denna kopplingsmutter: http://www.vvsonnet.se/vatette-plast-kopplingsset-16x2522-p-44444.html kan monteras på valfri 15mm koppling i vattette-sortimentet, ballofix, rak, vinkel, mm. Bara det är 15mm på ena sidan av kopplingen. Och du behöver ingen stödhylsa med denna kopplingsmutter, den är inbyggd!
Dessutom har vvsonnet skrivit fel på överskriften! Rätt ska vara 16x2,0-2,2 inget annat! RSK 1873802
Dessutom har vvsonnet skrivit fel på överskriften! Rätt ska vara 16x2,0-2,2 inget annat! RSK 1873802
Hur kan jag på bästa sätt kapa röret?
Så jag ska sätta dit en kulventil och på den en R15xR20 bussning?
Så jag ska sätta dit en kulventil och på den en R15xR20 bussning?