Hej! Vi är nyblivna ägare till ett torp där taket läcker och behöver bytas. Det är ett åstak med inredd vind. Det såklart i sämre skick än vi trott och det är hål i spånt och papp på minst två ställen. De direkta läckorna sitter ovanför kattvindar ungefär mitt på långsidan på båda sidor om takfallet. Finns inga inspektionluckor till kattvinden men där är med all säkerhet vått. Och det har det nog varit ett längre tag så skick på hanbjälkar och hammarband vid läckorna är okänt.

Vi har kontakt med två (konventionella) byggare.

Den ena kan påbörja jobbet om någon vecka(nu innan semestern) men vill då lägga nytt tak direkt och låta det som är vått torka under semestern och isolera senare ifrån luckor i den lilla kattvinden (om man kommer åt??)

Den andra kan komma efter semestern. Han förslår att man nu i dagarna tar bort lite pannor och den ruttna delen av spånten och inspekterar skador, sen täcker med presenning under 2 månader fram till Augusti.

Jag lutar åt alt 2 men undrar om de kommer kunna täcka in talet på ett bra sätt. Byggare 2 är också ca 25% billigare sett till offerterna. Hjälp! Hur skulle ni göra?

Vidare är frågan om takkonstruktionen. Helst skulle jag vilja lägga träfiber, då kan man skippa luftspalt om det inte finns plats för detta vad jag förstår? Men isf behöver man diffusionsöppen duk? Och den verkar inte godkänd av Vittinge där vi ska köpa pannorna. Ingen av byggarna verkar vara byggnadsvårdsproffs utan konventionella byggare men de har goda vitsord från grannar båda två.

Idag ligger, vad det verkar, kutterspån på bjälklagets golv och glasull som isolering ovan paralelltaket. Huset är ett sommarhus och kommer antingen vara kallställt eller ha underhållsvärme vintertid. Uppvärmd med vedspis och el-element.

Till frågorna:

1) Täcka med presenning över sommaren och ha mer tid för avväganden och inköp av hygroskopiskt material eller påbörja takebytet direkt och skynda innan de går på semester om 3,5 v och torka/isolera sedan men då förmodligen med tät takduk då detta var vad byggaren kunde få tag på snabbt.

2) Hur göra takkonstruktionen? Måste man ha luftspalt om det inte finns idag? Vilka material bör vi använda och vad är för/nackdelar med dessa?

Stort tack på förhand!!

• Taket på ett gammalt torp med ett svart plåttaksrör och tegeltak. Mossa och slitage syns på taket. En flaggstång i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött torp med svart trappa och vitmålade fönsterkarmar, omgivet av gråa träd och vissna buskar. Glest molntäckt bakgrund och bil i fjärran.
    Skapa konto
  • Rött torp med vita knutar, omlivet av frodig grönska och blommor, med mörka moln på himlen.
    Skapa konto
Redigerat:
surris
Är det stickspån som undertak så lämpar sig inte papp eller duk, stor risk att det går hål på den. I så fall är det masonit som ska läggas ovanpå stickspånet.

Du behöver utröna vad det är för undertak och hur pass skadat det är, om det går att punktlaga eller om hela undertaket behövs bytas. Är det stickspån så laga med stickspån. Stickspån är mycket bättre mot väta än råspont.

Jag hade inte kört utan luftspalt om det ligger råspont och tät papp/duk, det blir alldeles för tätt. Är det stickspån och du sedan lägger masonit så får du en mycket luftigare konstruktion som kan andas och då kan det funka bra utan luftspalt. Och är det kallställt ibland så ska du absolut inte bygga det för tätt.

Stressa inte fram något, är det inte i katastrofalt skick så gör en provisorisk lagning och sedan vänta så det går att göra det 100% rätt och bra.

På bild 1 ser det ut som taket satt sig, förhoppningsvis har takåsen klarat sig annars blir det lite mer jobb med att byta ut den.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
surris surris skrev:
Är det stickspån som undertak så lämpar sig inte papp eller duk, stor risk att det går hål på den. I så fall är det masonit som ska läggas ovanpå stickspånet.

Du behöver utröna vad det är för undertak och hur pass skadat det är, om det går att punktlaga eller om hela undertaket behövs bytas. Är det stickspån så laga med stickspån. Stickspån är mycket bättre mot väta än råspont.

Jag hade inte kört utan luftspalt om det ligger råspont och tät papp/duk, det blir alldeles för tätt. Är det stickspån och du sedan lägger masonit så får du en mycket luftigare konstruktion som kan andas och då kan det funka bra utan luftspalt. Och är det kallställt ibland så ska du absolut inte bygga det för tätt.

Stressa inte fram något, är det inte i katastrofalt skick så gör en provisorisk lagning och sedan vänta så det går att göra det 100% rätt och bra.

På bild 1 ser det ut som taket satt sig, förhoppningsvis har takåsen klarat sig annars blir det lite mer jobb med att byta ut den.
Tack för ditt svar! Taket är i nuläget brädor med papp och betongpannor.

Tänker mig att det ska bli spånt med papp och tegelpannor. Jag gissar att vi kommer lägga ny spånt på hela taket.

Förmodligen behöver en del eller all isolering i taket bytas, men kan gissar att det kanske inte var någon luftspalt på den gamla taket. Och vill helst inte göra taket tjockare än det är…

Där taket har satt sig är det hål igenom alla lager. Det läcker nu in rakt in i kattvindar/bjälklag och det behöver stoppas och torkas om vi ska ha is i magen och göra lugnt och på rätt sätt.

Osäker på om vad som är bäst, att man ska lägga pressening på hela taket eller om man ska lägga pressening under pannorna på de skadade ställena eller försöka lägga masonit och papp till nock tills byggarna kommer i Augusti.

Tack för svaret i hur som helstl!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.