Jag håller på och återställer i ett garage efter en tidigare vattenskada så jag har rivit ut alla väggar och isolering och funderar nu lite på hur jag ska återställa invändigt för att få bästa möjliga funktion framåt.

Se bild nedan för principlösning över hur jag tänkt göra återställningen. I sak gör jag som det såg ut tidigare med förändringen att jag lägger till glespanel i taket och installationsskikt i väggarna för att enklare kunna dra el utan att perforera ångbromsen.

Diagram som visar garagetakets konstruktion med isolering, ångbroms, takstolar och glespanel. Inkluderar beskrivning av luftspalt och betonghålsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luftspalten i taket har jag förstått krävs för att undvika att fuktig luft tar sig upp och kondenserar mot yttertaket och droppar ner på isoleringen. Hur stor behöver denna luftspalt vara? Räcker det med ca 33 mm, en bit glespanel som klyvs på mitten?

Kan isoleringen läggas dikt an mot masoniten eller hur ska man tänka där?

Då jag tänkte göra taket först undrar jag om det finns något bra sätt att avsluta ångbromsen mot betongstenen ytterväggarna är byggda av? Jag gissar att vanlig tejp inte kommer fästa så bra? Eller spelar det ingen större roll då ångbromsen i innerväggen sluter an mot taket?

Bifogar även ett par bilder på hur det ser ut i verkligheten.

Trätak i ett garage med synliga bjälkar och kablar, del av återställningsprojekt efter vattenskada.
Skapa konto
Bild på en vägg av betongblock med träpanel ovanför i ett garage under renovering, visar mötet mellan vägg och tak.
Skapa konto
Garagetak av trä med exponerade balkar, blockväggar av betong och en rektangulär fönsteröppning, samt en lysrörsbelysning.
Skapa konto
Träpaneltak med bjälkar ovanför murad betongvägg; delen av garage återställning efter vattenskada med fokus på ventilation och isolering.
Skapa konto
Trätak med glespanel ovanför en murad stenmur i ett garage, visande byggnadens konstruktion och material.
Skapa konto

Jag är med på att lösningen med invändigt isolerade väggar är en riskkonstruktion men anledning till rivningen var vatten som trängt in uppifrån samt musbon och gångar i väggarna. Inget virke i väggarna har varit fuktskadat vad jag kan konstatera och bygget har stått i 30+ år så jag är trygg med att lösningen kommer fortsätta fungera. Jag kommer även lägga till mekanisk ventilation för att ytterligare minimera risken för fuktproblem.

Jag tar tacksamt emot alla råd om hur jag kan göra lösningen så säker och riskminimerad som möjligt :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Mats-S
Ångbroms på varma sidan - OK ✔
Oljehärdad masonit mot luftspalten - OK ✔
33 mm luftspalt - OK ✔

MYCKET VIKTIGT att luftspalten har öppning utifrån för både inkommande och utgående luft

Så det ser bra ut 👍

• Gilla
Mikael Wallin
  • Laddar…
Tack för bra svar! :)

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.