1 238 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hur göra med befintlig installation?
Huset som jag köpt har (helt otroligt) avsäkrat hela husets elbehov (spis/panna/frys borträknat) med en 6A säkring, vilket medför ganska många säkringsbyten.
Funderar på att dra ny utanpåliggande el till de "hårdast" belastade rummen (hembion etc.) och min fråga är då hur man gör med den befintliga infälda installationen, ska man köpa "lock" och skruva igen hålen eller vad händer med dem?
Funderar på att dra ny utanpåliggande el till de "hårdast" belastade rummen (hembion etc.) och min fråga är då hur man gör med den befintliga infälda installationen, ska man köpa "lock" och skruva igen hålen eller vad händer med dem?
Är inte säkert att du behöver dra något utanpåliggande om det finns infälld installation. För de första så går det (oftast) att säkra upp utan vidare till 10A, för de andra så kan de gå att dra in fler faser i rören så de blir 3fasfördelat. Förr så hade man inte lika mycket elmaskiner, därför inte ovanligt att en säkring kan betjäna en hel våning 
Om du har någon större förbrukare inkopplad på den gruppen så kan det ändå vara ide att dra en helt ny egen kabel till den (tex uttag i kök för micro osv)
Om du har någon större förbrukare inkopplad på den gruppen så kan det ändå vara ide att dra en helt ny egen kabel till den (tex uttag i kök för micro osv)
Klicka här för att svara