195 läst ·
3 svar
195 läst
3 svar
Hur göra ett upplag i hörn
Jag skall bygga ett uterum6x4 m.
Mycket skjutdörrar så det kommer behövas ordentliga balkar, jag siktar på 115x225 ( fritt spann 4m ). Min fundering är hur jag kan göra vid hörnstolparna (115x115).
Hur jackar man ur dessa på bästa sätt för ett stabilt upplag.
En annan fråga är hur man ser på en kombination av 45x120 och 115x180(limträ)
Tacksam för alla tips, obs jag behöver inte pekpinnar om att kontakta konstruktör. Jag har tillgång till det men vill ha fler tips
//erik
Mycket skjutdörrar så det kommer behövas ordentliga balkar, jag siktar på 115x225 ( fritt spann 4m ). Min fundering är hur jag kan göra vid hörnstolparna (115x115).
Tacksam för alla tips, obs jag behöver inte pekpinnar om att kontakta konstruktör. Jag har tillgång till det men vill ha fler tips
//erik
Jag har monterat mycket uterum åt expodul, 115x225 känns tjockt, 52x270 eller möjligtvis 63x270 borde räcka, rådet är iaf att försöka få ner bredden på rambalkarna så man kan ”fälla in” dem i stolparnaE ekb937 skrev:Jag skall bygga ett uterum6x4 m.
//erik
Tack för svar, har faktiskt varit inne på den linjen också, jag skall inte överdriva dimensionen. Men jag brukar gå för det säkra…. Skall ju tåla en atombomb 🤣R Råd från snickare skrev:
Kolla på svenskttra.se där har du hjälp med beräkning av balkar.
Klicka här för att svara