Det kommer inte att hända, för jag är vuxen nu! (i vart fall åldersmässigt)

Intet Intet skrev:
Men, tänk om det kommer ett barn med ett elverk och kopplar in sig på husets elnät. Eftersom detta är frågor om el, finns bara en sak att göra. -Tillkalla omedelbart behöriga elektriker som håller barn med elverk på behörigt avstånd från fastigheten.
Så sant! 💪

M mattoys skrev:
Bästa svaret!

Ni som föreslår dosor och täcklock. Ni missar att man behöver montera wago klämmor eller motsvarande. Det där är inte gjort av någon elektriker och det är inte säkert att toppklämmorna sitter som det skall då de inte är helt lätta att montera korrekts som lekman. Tejpning....
Jag hade avslutat med wago eller om det finns plint i dosan använt den. Sen är det inte helt livsfarligt att tejpa ändarna i en dosa som behöver öppnas med verktyg om du frågar mig. Absolut inte optimalt men vad kan hända? Värre saker har man sett genom åren.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ta dit en professsionell elektriker och få dessa ledningar urkopplade och borttagna, och på samma gång få en allmän översyn på installationen för det verkar vara kopplat av en amatör. Barnbarnens säkerhet är värd det.

S Smarf skrev:
Kontakta en behörig elektriker som kan rensa bort onödigt och säkra det som ska vara kvar!
Det som är gjort är mycket amatörmässigt och det är ännu dummare att fortsätta på det sättet.
Varför en behörig elektriker som sitter på kontoret hela dagarna?
Det är bättre med en elutbildad som under överseende av behörig elektriker utför arbetet.

• Gilla
  • Haha
ch75 och 1 till
  • Laddar…
K krister marcusson skrev:
Varför en behörig elektriker som sitter på kontoret hela dagarna?
Det är bättre med en elutbildad som under överseende av behörig elektriker utför arbetet.
Eller en allmänt händig person i TS bekantskapskrets.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag hade avslutat med wago eller om det finns plint i dosan använt den. Sen är det inte helt livsfarligt att tejpa ändarna i en dosa som behöver öppnas med verktyg om du frågar mig. Absolut inte optimalt men vad kan hända? Värre saker har man sett genom åren.
Tejp har en tendens att lossna med tiden. Skulle du ha otrolig otur så kan du få varmgång vid låg kontakt.
Inte helt trevligt att riskera att få nakna ledare i handen den dagen man skulle öppnar dosan.

Har man använt vulkande tejp så brukar det sitta bra, men den är dyrare och inget en glad amatör vet om.

S Smarf skrev:
Dålig idé!
För att?

Det är inte bara att montera uttagen och ta för givet att det är 230V och fas och nolla, det kan lika gärna vara 400V och då kan det gå riktigt galet.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är inte bara att montera uttagen och ta för givet att det är 230V och fas och nolla, det kan lika gärna vara 400V och då kan det gå riktigt galet.
Sådant måste ju kollas upp innan man monterar men det är väl inte alla som tänker så och/eller gör detta... Men då får man köpa tjänsten av en elinstallatör istället (om man nu vill ha eluttag). Tycker det är synd om man inte utnyttjar en eventuell möjlighet att få fler uttag istället för att "bara" riva bort kablarna... För i många äldre hus brukar eluttag vara en bristvara (behöver dock inte vara så här).

S Smarf skrev:
Det råder stort oventande om elanläggning och frågeställera är rädd för barn ska pilla.... Om en vuxen gör det är det ok om den kommer till skada? Anser att det inte är ok oavsett vem som kan komma till skada på undermålighet av anläggningsägaren.
Anlita en behörig elektriker som rensar upp och åtgärdar på ett absolut rätt sätt och fortsätt inte ge förslag på konstiga amatörmässiga åtgärder som inte är till hjälp.

Rättsligt kommer det vara anläggningsinnehavare som kommer dömmas vilket är frågeställaren och inte andra som kommer med illavarslande dåliga förslag som uppmanar till idiotiska beslut.
Men i svaret som gavs sades ju inget om att TS skulle montera uttag. Det var ett förslag på vad man kan göra. Om då en elektriker gör det så får man väl ändå förvänta sig att denna kollar så det är ok

Självklart- fundera först vad man ska göra (ev uttag mm) ta dit en elektriker som fixar det och samtidigt gör en bedömning av hela elanläggningen- sen är saken klar- hur svårt kan det vara?

L Liss-1 skrev:
Självklart- fundera först vad man ska göra (ev uttag mm) ta dit en elektriker som fixar det och samtidigt gör en bedömning av hela elanläggningen- sen är saken klar- hur svårt kan det vara?
Det är säkert det gamla vanliga. Boka tid, passa tid, den legetimerade elektrikern dyker inte upp, boka ny tid, passa ny tid, betala. Mot fixa själv och slippa boka, passa och betala. Rätt enkelt val för många.
Har man noll koll och noll intresse samt noll bekanta med allmän händighet är naturligtvis en elektriker att föredra.

A anna_kristina skrev:
Har flera gamla elkablar som sticker ut ur väggen i ett gammalt fritidshus. Jag vill göra så att de inte är farliga om något litet barn på besök börjar pilla med dem. Är de ok som de är eller behöver man göra något mer?
Du behöver nog hjälp av någon elektriker eller el-kunnig att täcka dessa med kopplingsdosor och lock.

R roli skrev:
Sådant måste ju kollas upp innan man monterar men det är väl inte alla som tänker så och/eller gör detta... Men då får man köpa tjänsten av en elinstallatör istället (om man nu vill ha eluttag). Tycker det är synd om man inte utnyttjar en eventuell möjlighet att få fler uttag istället för att "bara" riva bort kablarna... För i många äldre hus brukar eluttag vara en bristvara (behöver dock inte vara så här).
Även iden att installera fler uttag behöver nån med kunskap. För inte länge sedan skulle jag hjälpa en bekant installera ett extra 220 V uttag från en treledare som passerade det utrymmet. När jag mätte så var det 380 V och hela installationen var hemma fix av tidigare ägare. Ta inget för givet och ta hjälp av personer med kunskap

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.