Fotografen Fotografen skrev:
Tycker mig ana att det kan ligga 400V på saker och ting...gul-brun-jord -> elementmatning,
nisse123 nisse123 skrev:
Om det har suttit 400 V element där förut, så är det dumt att montera uttag,
S Smarf skrev:
För att bakomvarande del av anläggning inte lämpar sig att montera uttag på.
Naturligtvis måste det kontrolleras och eventuellt ändras på matande sida. Trådarna/kablarna kanske även måste bytas. Men jag förstår fortfarande inte varför någon skulle skadas av att vägguttag installeras.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är snarare rådet "installera vägguttag" utan vidare kommentar som kan bli farligt om det tillämpas utan analys av någon utan kunskap.

• Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
Ska det inte användas -Ta.bort
Ska det användas - byt ut mot nytt kablage

• Gilla
Kakelugnen566 och 3 till
  • Laddar…
S Smarf skrev:
Dålig idé!
Mitt svar var ett alternativ till de andra svaren om att sätta täcklock, dosa av eller att ta bort kablarna helt.

Vem som skall göra detta har jag inte ens kommenterat. Så varför en dålig ide??? Innan man gör något så får man naturligtvis kolla upp allt, om det sedan är TS eller en elektriker det kan jag inte veta och tänker heller inte kommentera detta då mitt inlägg var ett alternativ.

• Gilla
ebonita och 4 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Mitt svar var ett alternativ till de andra svaren om att sätta täcklock, dosa av eller att ta bort kablarna helt.

Vem som skall göra detta har jag inte ens kommenterat. Så varför en dålig ide??? Innan man gör något så får man naturligtvis kolla upp allt, om det sedan är TS eller en elektriker det kan jag inte veta och tänker heller inte kommentera detta då mitt inlägg var ett alternativ.
I alla fall är det dumt att dra ut sladdarna innan elektrikern kommer. Dels såklart om något är strömförande men även så elektrikern kan fästa nya ledningar i den gamla, t.ex. till en taklampa.

• Gilla
Smarf
  • Laddar…
Det finns väl bara ett vettigt svar på TS frågeställning; Koppla ur kablarna i matande ände så blir de ofarliga.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, det är inte ok.

I bild 1,2 och 4 är det bästa är att koppla ur dem och dra loss ledningarna. Eller sätta kopplingsdosor. Är du osäker på hur det ska göras så ta in en elektriker.

För bild 3 ska du sätta ett täcklock. Är det lägre än 170cm över golv så ska det vara ett som skruvas fast.
Alla kablar kan ju inte dras bort. Svårt i gamla hus. Hur gör elektrikern då?

B Bengt65 skrev:
Det beror på, men grunden är att alla ledningar som inte används ska demonteras.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Man sätter en utvändig dosa som avslutning på kabeln.

useless useless skrev:
Det finns väl bara ett vettigt svar på TS frågeställning; Koppla ur kablarna i matande ände så blir de ofarliga.
Bästa svaret!

Ni som föreslår dosor och täcklock. Ni missar att man behöver montera wago klämmor eller motsvarande. Det där är inte gjort av någon elektriker och det är inte säkert att toppklämmorna sitter som det skall då de inte är helt lätta att montera korrekts som lekman. Tejpning....

• Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det beror på, men grunden är att alla ledningar som inte används ska demonteras.
Men sitter de inmurade i husväggar blir det svårt. Hur gör ni elektriker då? En dosa och wago på dem?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle någon skadas av att det monteras eluttag?

Dömmas för vad? Kan du hänvisa till någon liknande situation där någon dömts?
Om anläggningen ser så här bedrövlig ut kan man bara fundera på hur resten av installationen är. Kontakta en duktig slinstallatör.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Men sitter de inmurade i husväggar blir det svårt. Hur gör ni elektriker då? En dosa och wago på dem?
Det är väl bara att klippa tåtarna jäms med väggen i bägge ändar. Lite extra armering gör ingen skada. 😀

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Enklast och billigast är att bara sluta betala elräkningen. Då kommer de garanterat att koppla bort fastigheten från elnätet, och vips är kablarna ofarliga!🙃

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lennart Å skrev:
Enklast och billigast är att bara sluta betala elräkningen. Då kommer de garanterat att koppla bort fastigheten från elnätet, och vips är kablarna ofarliga!🙃
Men, tänk om det kommer ett barn med ett elverk och kopplar in sig på husets elnät. Eftersom detta är frågor om el, finns bara en sak att göra. -Tillkalla omedelbart behöriga elektriker som håller barn med elverk på behörigt avstånd från fastigheten.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.