13 765 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
hur göra dessa gamla elkablar ofarliga?
Fotografen skrev:
nisse123 skrev:
Naturligtvis måste det kontrolleras och eventuellt ändras på matande sida. Trådarna/kablarna kanske även måste bytas. Men jag förstår fortfarande inte varför någon skulle skadas av att vägguttag installeras.S Smarf skrev:
Det är snarare rådet "installera vägguttag" utan vidare kommentar som kan bli farligt om det tillämpas utan analys av någon utan kunskap.
Mitt svar var ett alternativ till de andra svaren om att sätta täcklock, dosa av eller att ta bort kablarna helt.S Smarf skrev:
Vem som skall göra detta har jag inte ens kommenterat. Så varför en dålig ide??? Innan man gör något så får man naturligtvis kolla upp allt, om det sedan är TS eller en elektriker det kan jag inte veta och tänker heller inte kommentera detta då mitt inlägg var ett alternativ.
I alla fall är det dumt att dra ut sladdarna innan elektrikern kommer. Dels såklart om något är strömförande men även så elektrikern kan fästa nya ledningar i den gamla, t.ex. till en taklampa.R roli skrev:Mitt svar var ett alternativ till de andra svaren om att sätta täcklock, dosa av eller att ta bort kablarna helt.
Vem som skall göra detta har jag inte ens kommenterat. Så varför en dålig ide??? Innan man gör något så får man naturligtvis kolla upp allt, om det sedan är TS eller en elektriker det kan jag inte veta och tänker heller inte kommentera detta då mitt inlägg var ett alternativ.
Alla kablar kan ju inte dras bort. Svårt i gamla hus. Hur gör elektrikern då?mexitegel skrev:
Bästa svaret!useless skrev:
Ni som föreslår dosor och täcklock. Ni missar att man behöver montera wago klämmor eller motsvarande. Det där är inte gjort av någon elektriker och det är inte säkert att toppklämmorna sitter som det skall då de inte är helt lätta att montera korrekts som lekman. Tejpning....
Men, tänk om det kommer ett barn med ett elverk och kopplar in sig på husets elnät. Eftersom detta är frågor om el, finns bara en sak att göra. -Tillkalla omedelbart behöriga elektriker som håller barn med elverk på behörigt avstånd från fastigheten.L lennart Å skrev: