3 171 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur gör proffset när han kaklar denna vägg?
Väggen är 121 cm och med 30cm-plattor blir 4 plattor 120.5cm med fog. Jag leker med tanken att trycka dit 4 plattor på bredden men... vad händer om väggen är lite konkav eller konväx? Tänk om jag upptäcker att fogen i ena hörnet växer varefter till 2cm? Hur gör en plattsättare? Börjar han 15cm in på väggen och knäcker 15cm på varje sida?
Nyfiken på hur hanverkare gör om de skulle göra åt sig själva?
Nyfiken på hur hanverkare gör om de skulle göra åt sig själva?
hej! jag är ingen kakelsättare,men kommer i kontakt med dom ofta. jag tror dom hade rekommenderat andra plattor
Här finns det lite tips:
http://www.kakelcentralen.se/docs/bilder/proffskunder/pdf/god_plattsattning.pdf
http://www.kakelcentralen.se/docs/bilder/proffskunder/pdf/god_plattsattning.pdf
Varför skulle dom rekommendera andra plattor, menar du?
Du kan väl kolla om väggen är plan eller inte genom att lägga vattenpasset mot den och se efter. Ska dom mötande väggarna också kaklas så kommer dessa plattor att dölja ungefär en centimeter på vardera sidan.
I just detta fall så hade jag kollat om det inte skulle funka med 4 hela plattor, då jag tror det blir snyggast när plattorna är stora och väggen är liten.
I vanliga fall så brukar jag däremot sätta en halv platta i hörnet för att undvika problem med växande/ krympande fogar.
Du kan väl kolla om väggen är plan eller inte genom att lägga vattenpasset mot den och se efter. Ska dom mötande väggarna också kaklas så kommer dessa plattor att dölja ungefär en centimeter på vardera sidan.
I just detta fall så hade jag kollat om det inte skulle funka med 4 hela plattor, då jag tror det blir snyggast när plattorna är stora och väggen är liten.
I vanliga fall så brukar jag däremot sätta en halv platta i hörnet för att undvika problem med växande/ krympande fogar.
Färdigt! jag satte 4 i bredd. Mätte och lodade och mätte igen och... Det blev bra.
ACME, Jo det var alltså 121cm "kakelbredd", dvs redan avdraget för de mötande väggarna. Jag håller med dig om att det blir snyggare med hela plattor på små väggar. Det blir mer harmoniskt och ser genomtänkt ut.
Faidros, tack för en bra länk.
ACME, Jo det var alltså 121cm "kakelbredd", dvs redan avdraget för de mötande väggarna. Jag håller med dig om att det blir snyggare med hela plattor på små väggar. Det blir mer harmoniskt och ser genomtänkt ut.
Faidros, tack för en bra länk.
hade det inte funkat så hade du centrerat...
Klicka här för att svara