Halloj,

Vi börjar med en insikt:
”Par-aktiviteter så som Vätternrundan etc. Kanske är att föredra i framtiden, för att måla om vardagsrummet är alltså inte vår forte’.”

Som ni kan se på bilderna så syns nästan alla skarvar mellan gipsen. Spackelskarvarna slipades inte bort så bra. Jobbade inte med släpljuset och när grundfärgen lades på så kontrollerade jag inte så noga. Men ”inge-fära” som vegetarianerna skulle sagt.

Frågan är hur kan man göra ”om” och göra rätt. Skall man gå på och bredspackla över skarvarna och sen måla igen? Eller ta ner det lugnt och försiktigt och göra om?

Aa juste - ni är välkomna att lämna recension: 0-5. How well did we do 😂

• Ojämna spackelskarvar syns på en vägg med blek målning. Takets skarv vid väggen är också markerad. Möbel och hylla i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i vardagsrum med synliga spackelskarvar och ojämn målningsyta, med bord framför och utsikt mot trädgård genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är ett hantverk som kräver en hel del kunskap och erfarenhet för att nå perfektion.

Kan du inte leva med resultatet så är det nog bara att börja om med spackling och slipning.

Ju bredare spackelspade och större slip du har desto lättare blir det att nå ett bra resultat.

Finns säkert en hel uppsjö "experter" på t.ex youtube som gladeligen delar med sig av "den bästa" tekniken också.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Alltid knepigt med rum som har "naturligt" släpljus, svårt att få det helt perfekt.

Risken är att det fortfarande kommer att synas om du bara spacklar om skarvarna nu, det blir ju en viss skillnad i ytstruktur där du spacklar/slipar. Svårt att säga från en bild, men själv skulle jag nog överväga att nöja mig med det där resultatet. Inte ovanligt att det är betydligt värre skulle jag vilja påstå.

• Gilla
Cocomango
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Alltid knepigt med rum som har "naturligt" släpljus, svårt att få det helt perfekt.

Risken är att det fortfarande kommer att synas om du bara spacklar om skarvarna nu, det blir ju en viss skillnad i ytstruktur där du spacklar/slipar. Svårt att säga från en bild, men själv skulle jag nog överväga att nöja mig med det där resultatet. Inte ovanligt att det är betydligt värre skulle jag vilja påstå.
Jag instämmer kring släpljuset. Det märkte man redan under arbetets gång när solen gick i moln - då såg det riktigt nice ut. Sen tittade den ut igen, då var det annat …

Jag kommer nöjda mig tills det att ny färg skall smackas upp. Då testar jag nog att bredspackla om se om det blir bättre.

Tack för de upplyftande orden 💜

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.