I fritidshuset finns ingen naturlig plats för tv, så jag börjar fundera på projektor. Har däremot noll koll på dem så hoppas på lite tips.

Skulle kunna ha ca 4 m till duken, projektorn i taket. Måste dom vara i rät linje eller kan det vara en viss vinkling? Kan jag köra en AppleTV kopplad direkt?

Finns det annat som fläktljud, starttid mm man bör vara medveten om?

Vilka specifikationer behövs för en vettig upplevelse (ljusstyrka mm)

Tacksam för tips och erfarenheter!

MVH//Larsa

Du har egentligen 3 huvudfrågor att besvara först.

Kan du får rummet helt mörkt?
Hur bra upplösning är du van med?
Hur mycket pengar är du villig att lägga på ett ungefär

A atomlab skrev:
Du har egentligen 3 huvudfrågor att besvara först.

Kan du får rummet helt mörkt?
Hur bra upplösning är du van med?
Hur mycket pengar är du villig att lägga på ett ungefär
Aha, det har jag inte tänkt på. Nej jag kommer inte kunna få det riktigt mörkt, har flera fönster och kommer inte kunna ha mer än vanliga gardiner. Är det kört då?

Ossian K Olsson
Larsa Larsa skrev:
I fritidshuset finns ingen naturlig plats för tv, så jag börjar fundera på projektor. Har däremot noll koll på dem så hoppas på lite tips.

Skulle kunna ha ca 4 m till duken, projektorn i taket. Måste dom vara i rät linje eller kan det vara en viss vinkling? Kan jag köra en AppleTV kopplad direkt?

Finns det annat som fläktljud, starttid mm man bör vara medveten om?

Vilka specifikationer behövs för en vettig upplevelse (ljusstyrka mm)

Tacksam för tips och erfarenheter!

MVH//Larsa
Den självklara första frågan är ju budget?

Men att tänka på är att du behöver externt ljud. Jag kan rekommendera en hembioreciver (begagnad eller ny beroende på budget) med tillhörande högtalare efter smak och tycke. Då får du anslutningarna (hdmi) i receivern och sen bara drar en bildkabel till projektorn.

Larsa Larsa skrev:
Aha, det har jag inte tänkt på. Nej jag kommer inte kunna få det riktigt mörkt, har flera fönster och kommer inte kunna ha mer än vanliga gardiner. Är det kört då?

Verkligen inte. Finns lite olika typer utav projektorer som alla är bra på sina saker.

Man bör även komplettera systemet med en ljudanläggning som skrivet ovan. Där är ett begagnat system det absolut bästa. Se bara till att förstärkaren har E-arc in så underlättar det livet.

Just det, ljud hade jag också lite tankar kring.

Nu är det här ju i ett fritidshus så det handlar mest om att slötitta på lite serier och filmer. Så är inte ute efter bioupplevelse, men ändå helt ok bild/ljud. Har väl funderat på kring Max 15.000 kr.

Kan bluetooth eller AirPlay soundbar/högtalare från AppleTV vara ett lite enklare alternativ? Då slipper jag ju kabeldragning också..

Det skall ju gå fint att mata en soundbar med earc genom hdmi.

Annars är ju också en portabel projektor lite mysiga. Ställer den på golvet och så finns det modeller som riktar in sig själv.

Allt handlar ju om hur ofta man tänker kolla på tv. I fjällhuset kollar vi aldrig på tv så där har vi en portabel projektor de få gånger man vill kolla på film. Fungerar ypperligt. Men är ju också främst att det ofta är mörkt utomhus.

Behöver ändå en rätt ljusstark projektor i ett svenskt sommarhus för att det inte skall bli meh när man väl kollar.

Ossian K Olsson
Larsa Larsa skrev:
Just det, ljud hade jag också lite tankar kring.

Nu är det här ju i ett fritidshus så det handlar mest om att slötitta på lite serier och filmer. Så är inte ute efter bioupplevelse, men ändå helt ok bild/ljud. Har väl funderat på kring Max 15.000 kr.

Kan bluetooth eller AirPlay soundbar/högtalare från AppleTV vara ett lite enklare alternativ? Då slipper jag ju kabeldragning också..
Jag har förstått det som att man kunde köra Airplay-ljud bra mellan Apple tv och Homepods. Så det kan vara något att titta upp eventuellt då. Jag hade inte vågat förlita mig på Bluetooth.

Fördelen med mitt tidigare förslag med receiver är att du kan ha den ”bakom” tillsammans med projektorn och sen behöver du enbart dra fram kablar för högtalarna.

De flesta projektorerna jag känner till har inte hdmi med arc och även om de skulle ha det hade du fått dra en låång hdmi från projektorn till bilden. En sån är dyr..

Du får inte en bra tv för 15k, och projektor med vettig duk är dyrare än en tv

Jag har tidigare testat att köra ljud från AppleTV till AirPlay-högtalare och det funkade fint. Googlade nu och såg att det fanns soundbars med AirPlay vilket kanske är intressant, JBL hade tex grejor..

Dra kablar mellan projektor eller källa och fram till duken är rätt kört att få till på något snygg sätt.

Larsa Larsa skrev:
Jag har tidigare testat att köra ljud från AppleTV till AirPlay-högtalare och det funkade fint.
På landet kör vi ljudet från en AppleTV via blåtand till en Bose "resehögtalare". Duger fint för oss "i stugan".

En euroscreen react högkontrastduk och en JVC DLA laserprojektor. Men ska du se film före typ 23 på sommaren så behövs mörkläggning. Högkontrastduken löser bara att du har ljusa färger på väggarna inte ljusinsläpp från fönster.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En euroscreen react högkontrastduk och en JVC DLA laserprojektor. Men ska du se film före typ 23 på sommaren så behövs mörkläggning. Högkontrastduken löser bara att du har ljusa färger på väggarna inte ljusinsläpp från fönster.

Ett rent ut sagt uruselt förslag sett till vad TS efterfrågar men ingen förväntade sig något annat heller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.