2 950 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Hur gör man när man ska isolera ett kallförråd?
Kan man inte borra hål i övre och nedre regeln för att skapa luftström på insidan av panelen? Och sen sätta upp läkt och vindskydd innanför det hela?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Varför krångla till det, det är ett förråd? Lägg cellplast eller andra isolerskivor mellan reglarna, sätt ångspärr och skiva med OSB, sen in med en värmefläkt
Har gjort så med en oisolerad container och det funkar alldeles utmärkt
Har gjort så med en oisolerad container och det funkar alldeles utmärkt
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Stålplåt släpper igenom mycket fukt från utsidan eller 😉P PontusPontus skrev:
Man ska aldrig köra enstegstätat ang trä eller puts, det måste få möjlighet att andas , ta in fukt + släppa ifrån sig fukt .
https://www.lfs-web.se/enstegstatad-fasad.htm
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Lite fel ordning , först vindduk sedan läkt och panelen på detta .J jarrad1 skrev:
Förbered / planera för takets ventilation samtidigt , dvs. anpassa längden på ytterpanelen så du ej täpper för ventileringen .
Max höjd på en frigga är 3m .
PM , undrar vad TS tycker ang att du kapat tråden 😄
Får be om ursäkt för tråd-kapningen! Aldrig lagt upp något här, vet inte riktigt hur man gör på annat sätt.
Men sista fråga, sen är jag nog klar! Varför kan jag inte behålla den nuvarande liggande panelen och återmontera den när jag läktat och ordnat luftspalt enligt konstens alla regler?
Men sista fråga, sen är jag nog klar! Varför kan jag inte behålla den nuvarande liggande panelen och återmontera den när jag läktat och ordnat luftspalt enligt konstens alla regler?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
På de stående reglarna som förhoppningsvis håller cc 600 mm kan man iofs sätta läkten lodrätt , på de bärande reglarna .J jarrad1 skrev:
Vad som dock händer är att originalpanelen , om det går att lossa den hel , kommer att bli 28 mm för kort i var ände .
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Det låter väldigt tillkrånglar alla förslag.
Varför kan det inte förbli ett kallförråd som det är? För batterierna kan man bygga en liten isolerad box med glödlampsuppvärmning.
Varför kan det inte förbli ett kallförråd som det är? För batterierna kan man bygga en liten isolerad box med glödlampsuppvärmning.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Om det är byggt enligt "så billigt som det är möjligt" plus andemeningen är att det inte ska värmas upp så blir det mycket krångligt att göra om .T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan inte isolera hur som helst , sågspån som användes förr som isolering kunde ta till vara på den växlande luftfuktigheten .
Är byggnaden exakt 15 kvadrat och byggd som friggebod så kan det bli ett svartbygge om man flyttar ut fasaden. Samma sak om man lyfter byggnaden för att få plats med en bättre grund och isolering i golvet.J jarrad1 skrev:
Sen är det väl i praktiken inte någon större risk att kommunens tjänstemän skulle komma springande med måttbandet, men man bör ändå känna till det.
Klicka här för att svara