Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur ska du skapa en luftspalt som är öppen uppe / nere för att det ska fungera som självdrag .
Öppen till utsidan .
Demontera ytterpanelen + ändra till stående panel .
Kan man inte borra hål i övre och nedre regeln för att skapa luftström på insidan av panelen? Och sen sätta upp läkt och vindskydd innanför det hela?

Tomture61
J jarrad1 skrev:
Kan man inte borra hål i övre och nedre regeln för att skapa luftström på insidan av panelen? Och sen sätta upp läkt och vindskydd innanför det hela?
Ser ut som du ha en fet regel på högkant + en syll .

Ok, låter inte som att det finns någon smidig lösning på detta utan att man får bygga nytt helt enkelt!

Varför krångla till det, det är ett förråd? Lägg cellplast eller andra isolerskivor mellan reglarna, sätt ångspärr och skiva med OSB, sen in med en värmefläkt

Har gjort så med en oisolerad container och det funkar alldeles utmärkt

Tomture61
P PontusPontus skrev:
Varför krångla till det, det är ett förråd? Lägg cellplast eller andra isolerskivor mellan reglarna, sätt ångspärr och skiva med OSB, sen in med en värmefläkt

Har gjort så med en oisolerad container och det funkar alldeles utmärkt
Stålplåt släpper igenom mycket fukt från utsidan eller 😉
Man ska aldrig köra enstegstätat ang trä eller puts, det måste få möjlighet att andas , ta in fukt + släppa ifrån sig fukt .
https://www.lfs-web.se/enstegstatad-fasad.htm

Tomture61
J jarrad1 skrev:
Ok, låter inte som att det finns någon smidig lösning på detta utan att man får bygga nytt helt enkelt!
Inte bygga nytt , men ny panel på utsidan + allt före den nya panelen .

Ok, så byta panel och sätta läkt och vindpapp därefter stående panel.

Men den står ganska lågt också? Inte ett problem kanske? Golvisolering behövs egentligen inte, så kanske kan stå som det gör?

J jarrad1 skrev:
Men den står ganska lågt också?
Så blir det när det måste rymmas inom friggebodsreglerna. Höjer man den någon dm blir det säkert ett svartbygge.

Tomture61
J jarrad1 skrev:
Ok, så byta panel och sätta läkt och vindpapp därefter stående panel.

Men den står ganska lågt också? Inte ett problem kanske? Golvisolering behövs egentligen inte, så kanske kan stå som det gör?
Lite fel ordning , först vindduk sedan läkt och panelen på detta .
Förbered / planera för takets ventilation samtidigt , dvs. anpassa längden på ytterpanelen så du ej täpper för ventileringen .

Max höjd på en frigga är 3m .

PM , undrar vad TS tycker ang att du kapat tråden 😄

Får be om ursäkt för tråd-kapningen! Aldrig lagt upp något här, vet inte riktigt hur man gör på annat sätt.

Men sista fråga, sen är jag nog klar! Varför kan jag inte behålla den nuvarande liggande panelen och återmontera den när jag läktat och ordnat luftspalt enligt konstens alla regler?

Tomture61
J jarrad1 skrev:
Får be om ursäkt för tråd-kapningen! Aldrig lagt upp något här, vet inte riktigt hur man gör på annat sätt.

Men sista fråga, sen är jag nog klar! Varför kan jag inte behålla den nuvarande liggande panelen och återmontera den när jag läktat och ordnat luftspalt enligt konstens alla regler?
På de stående reglarna som förhoppningsvis håller cc 600 mm kan man iofs sätta läkten lodrätt , på de bärande reglarna .
Vad som dock händer är att originalpanelen , om det går att lossa den hel , kommer att bli 28 mm för kort i var ände .

Det låter väldigt tillkrånglar alla förslag.
Varför kan det inte förbli ett kallförråd som det är? För batterierna kan man bygga en liten isolerad box med glödlampsuppvärmning.

Tomture61
T Thomas_Blekinge skrev:
Det låter väldigt tillkrånglar alla förslag.
Varför kan det inte förbli ett kallförråd som det är? För batterierna kan man bygga en liten isolerad box med glödlampsuppvärmning.
Om det är byggt enligt "så billigt som det är möjligt" plus andemeningen är att det inte ska värmas upp så blir det mycket krångligt att göra om .
Man kan inte isolera hur som helst , sågspån som användes förr som isolering kunde ta till vara på den växlande luftfuktigheten .

J jarrad1 skrev:
Är byggnaden exakt 15 kvadrat och byggd som friggebod så kan det bli ett svartbygge om man flyttar ut fasaden. Samma sak om man lyfter byggnaden för att få plats med en bättre grund och isolering i golvet.
Sen är det väl i praktiken inte någon större risk att kommunens tjänstemän skulle komma springande med måttbandet, men man bör ändå känna till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.