Bostadens värde... Exakt vilket värde är det som efterfrågas här? Taxering?

Det är marknadsvärdet.

L LiAl01 skrev:
Bostadens värde... Exakt vilket värde är det som efterfrågas här? Taxering?
Marknadsvärdet är alltid en bedömning om man inte precis har köpt. Och det är egentligen alltid bankens egen värdering som gäller.

Det knepiga är att man inte vet om banken accepterar det man säger, accepterar en värdering på nätet i stil med booli, eller om de propsar på att göra en helt egen värdering.

Med det sagt är valfri värdering på nätet det man kan uppge och så berättar man vilken för banken. Då har de koll och kan göra som de vill.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu använde vi booli och det blev lite skevt tycker vi men verkar vara svårt att hitta någon annan tjänst som inte kommer vilja ringa upp etc efteråt. Booli hade ett ganska brett spann på värdet också... Vad anger man då egentligen? Vi tycker också att värdet blev lågt, men beror väl mest på vad andra villor i närheten gått på? Och det blir väl också skevt?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag såg ett intressant tips för ett antal år sen, från en person på bank.

Det hela gick ut på att det var vanligt att banken ville att man startade ett månatligt pensionssparande för att få ner räntan någon/några punkter. Lösningen var helt enkelt att gå med på det och starta ett sparande med säg 200 kr i månaden, men sen avluta sparandet så fort som möjligt. Banken kunde möjligen knorra lite, men dels hade man ju gjorde vad de begärda "starta ett sparande", dels så kunde man ju alltid kontra med att bankerna själva plockade bort ränterabatten efter en tid. 🙂

Jag har dock aldrig själv testat då ingen bank begärt det av mig.
Det beror ju på....
Värdet är vad köparen betalar (marknadsvärde).
Var realistisk men optimistisk, vill banken vara onödigt pessimistisk får dom skaffa argumenten.

Om man inte ska sälja just nu är ju värdet mera ett medel/snitt av vad andra bostäder varit värda just nu.
Finns det unika faktorer som höjer/säker värdet får man justera gissningen för dessa.

Ingen kan klaga på att man har gissat efter förmåga, om man har argument för sitt antagande om värdet. Men överdrifter och egna emotionella eller ekonomiska önsketänkanden är kanske svårt att räkna hem i kalkylen.
Planerade renoveringar, förbättringar och potential kan kanske vara något att lyftai diskussionen , om de är sannolika och realistiska.

Lycka till.

Har ute sa två banker att de enbart godtar sk ”bankvärderingar” påskrivna av mäklare.

Kan väl inte vara så att alla tar in mäklare för skriftliga värderingar inför varje ny omgång med bolån?

Jag antar att det är lite svårt att hota med att byta bank om marknadsvärdet skulle bli lågt? Vi har inget jättelån och vi har köpt för att bo, inte investera. Samtidigt var det ju banken som gav oss lånet för tre år sedan, så värdet då var ju samma värdet som nu, eller dessutom lägre då vi behövt göra lite renoveringar.

Appendix Appendix skrev:
Har ute sa två banker att de enbart godtar sk ”bankvärderingar” påskrivna av mäklare.
Och när jag pratade med bankerna struntade de i vad jag satte för värde. De hade egen tjänst som automatiskt värderade bostäder. Typ som Booli gör.

Min erfarenhet från ett par banker senaste 15 åren är att båda accepteras; bankens egna booli-lika gissning eller en mäklarvärdering som kan kosta i häraden 5-10kkr att köpa

S sjoelund skrev:
Och när jag pratade med bankerna struntade de i vad jag satte för värde. De hade egen tjänst som automatiskt värderade bostäder. Typ som Booli gör.
När var detta?

Var med om det för 5 år sen.

N nevinator skrev:
Min erfarenhet från ett par banker senaste 15 åren är att båda accepteras; bankens egna booli-lika gissning eller en mäklarvärdering som kan kosta i häraden 5-10kkr att köpa
Mäklarvärderingen här var gratis

Appendix Appendix skrev:
När var detta?

Var med om det för 5 år sen.
3 och 6 år sedan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.