Tänkte be expertisen om lite hjälp. Jag ville göra rent fogarna i badrummet men de ville inte bli rena. Och så hade jag en fog i duschen som hade släppt. Det slutade med att jag landade i att foga om. Badrummet är ca 7 år gammalt och har vattenburen golvvärme. Jag har inte gjort det själv från början. Efter att fräst ner fogarna såg jag att fukt/vatten "rann" sakta ut på fogen. Har sett att det är på minst tre ställen även om det ser bra ut på de flesta fogar. Så på några ställen är det typ blöt fog en bit ner. Det råder nog ingen tvekan om att det startade med den söndriga fogen i duschen. Det är ju skydd under och efter att ha letat runt och rådfrågat andra så kanske det kan vara normalt? Att det kan vara vatten under plattor. Antar att min fog inte var helt vattentät.
Mina frågor är då:
1. Räcker det att det torkar några dagar så det blir torrt? Eller är det dags att ringa försäkringsbolaget?
2. Behöver jag slipa ner varje fog max för att det skall torka ut?
3. Är det rimligt med fukt/vatten under plattorna?
Tack på förhand och ber om ursäkt för min okunskap på förhand.
Mina frågor är då:
1. Räcker det att det torkar några dagar så det blir torrt? Eller är det dags att ringa försäkringsbolaget?
2. Behöver jag slipa ner varje fog max för att det skall torka ut?
3. Är det rimligt med fukt/vatten under plattorna?
Tack på förhand och ber om ursäkt för min okunskap på förhand.
Inga kakel/klinkerfogar är vattentäta, under klinker och kakel ska det finnas tätskikt och vattnet rinner mellan kakel och tätskikt och hamnar till slut i golvbrunnen om allt funkar som det ska.
Att fogen i duschen tar väldigt lång tid att torka upp är fullt normalt, jag skulle avråda från att försöka ta bort gammal fog, går du för djupt riskerar du förstöra tätskiktet och då är det läge att ringa försäkringsbolaget.
Att fogen i duschen tar väldigt lång tid att torka upp är fullt normalt, jag skulle avråda från att försöka ta bort gammal fog, går du för djupt riskerar du förstöra tätskiktet och då är det läge att ringa försäkringsbolaget.
Stort tack för supersnabbt svar. Tror inte jag gått för djupt då jag varit försiktig. Skall bara ta bort så mycket så jag kan lägga nytt som ser bättre ut. Ser något blått mellan fogen som kanske är tätskitet. . Problemet var då jag testade att lägga två fogar för att se hur färgen blev. Den sög upp av det blöta och blev missfärgad. Men det kanske bara tar lång tid att torka. Och så konstigt att det blöta är så långt ut från duschen på vanliga golvet. Men inget där emellan.P pjkw skrev:Inga kakel/klinkerfogar är vattentäta, under klinker och kakel ska det finnas tätskikt och vattnet rinner mellan kakel och tätskikt och hamnar till slut i golvbrunnen om allt funkar som det ska.
Redigerat:
Klicka här för att svara