Hej,
Jag har ett 30-talshus med gult tegel och har nyligen upptäckt en gammal ventil i ytterväggen som går från insidan rakt ut i luftspalten bakom teglet.
Tidigare var detta igengipsat. På tapeten syntes färgskiftningar och när jag spacklade väggen blev spacklet blött och rann just vid väggen. Därför valde jag att öppna upp och titta bakom gipsskivan, och då upptäckte jag den här öppningen.
Det drar väldigt kallt därifrån.
Nu funderar jag på vad som är rätt åtgärd:
Ska man bygga igen detta helt?
Hur bör man i så fall täta och isolera mot luftspalten?
Eller är det tänkt att sitta någon form av ventil här?
Tacksam för råd.
Jag har ett 30-talshus med gult tegel och har nyligen upptäckt en gammal ventil i ytterväggen som går från insidan rakt ut i luftspalten bakom teglet.
Tidigare var detta igengipsat. På tapeten syntes färgskiftningar och när jag spacklade väggen blev spacklet blött och rann just vid väggen. Därför valde jag att öppna upp och titta bakom gipsskivan, och då upptäckte jag den här öppningen.
Det drar väldigt kallt därifrån.
Nu funderar jag på vad som är rätt åtgärd:
Ska man bygga igen detta helt?
Hur bör man i så fall täta och isolera mot luftspalten?
Eller är det tänkt att sitta någon form av ventil här?
Tacksam för råd.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 581 inlägg
Det där teglet ser yngre ut än 30tal...(?) Det sattes kanske utanför originalfasaden, behöver du ventil i rummet så använd den. Sätt en stos, täta,ventil insida. Inte optimalt att ta luft från luftspalten men det går.
Tack för svaret! Fasaden är nog från 69/70.
Som jag förstått det behövs ingen ventil just i det här rummet, så jag lutar åt att inte ha någon ventilation där alls.
Om man bygger igen öppningen, är det då bara att täppa till ordentligt mot luftspalten med t.ex. mineralull eller liknande och sedan återställa väggen som övrigt?
Som jag förstått det behövs ingen ventil just i det här rummet, så jag lutar åt att inte ha någon ventilation där alls.
Om man bygger igen öppningen, är det då bara att täppa till ordentligt mot luftspalten med t.ex. mineralull eller liknande och sedan återställa väggen som övrigt?
Klicka här för att svara