3 512 läst ·
53 svar
4k läst
53 svar
Hur gör jag med detta betalningskrav som jag inte vill betala?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Båda två har varit lite otydliga i kommunikationen här.
Det jag hade valt att trycka på i TS läge är att det i samtalet med VDn överenskommits om att man delar på budkostnaden.
@dicliff Du har väl betalat det som du enligt din mening ska betala, för själva varan och en lägre transportkostnad? Om inte gör det asap. (!) Har du inte gjort det förstår jag att de skickar inkasso på dig.
Det du ska bestrida är den del av transporten som du enligt ök. med VD hävdar att du fått ok på att inte betala. Om företaget gått till inkasso med bara den delen tycker jag de är ogina. Ett vettigt företag borde inte dra denna tvist vidare till TR, men det förutsätter att de faktiskt fått betalt det som de ska ha i övrigt.
Och en seriös inkassofirma måste ha en e-postadress!?! Du hittar den inte om du tittar på deras hemsida heller?
Det jag hade valt att trycka på i TS läge är att det i samtalet med VDn överenskommits om att man delar på budkostnaden.
@dicliff Du har väl betalat det som du enligt din mening ska betala, för själva varan och en lägre transportkostnad? Om inte gör det asap. (!) Har du inte gjort det förstår jag att de skickar inkasso på dig.
Det du ska bestrida är den del av transporten som du enligt ök. med VD hävdar att du fått ok på att inte betala. Om företaget gått till inkasso med bara den delen tycker jag de är ogina. Ett vettigt företag borde inte dra denna tvist vidare till TR, men det förutsätter att de faktiskt fått betalt det som de ska ha i övrigt.
Och en seriös inkassofirma måste ha en e-postadress!?! Du hittar den inte om du tittar på deras hemsida heller?
Ja, jag ville ha en snabb leverans. Ingen protest där.Intet skrev:
Men för mig vore det en snabb leverans att få den samma vecka.
Jag tänkte på vad kundservicetjejen sagt, att "Vill du att vi kikar på det så säg till."
Så mitt "JA TACK" var i mitt huvud, Ja tack, jag vill GÄRNA att ni kikar på det!
Men inte skicka ett bud så snabbt som möjligt UTAN ATT BESTÄMMA EN TID FÖRST.
VAD BETYDER EGENTLIGEN "ATT KIKA PÅ DET"?
Har aldrig trott att det var detsamma som handling.
Nu med facit i hand så inser jag att jag kunde varit lite tydligare och skrivit t. ex.:
JA TACK, jag tar gärna en högre kostnad INOM RIMLIGA GRÄNSER, eller
JA TACK, jag tar gärna en högre kostnad OM DEN INTE BLIR ALLTFÖR HÖG.
Då hade de varit tvungna att kontakta mig först.
Det är lätt att vara efterklok men jag kunde ALDRIG tro att de skulle skicka
ett bud utan att stämma av med kunden först!
Så gör man bara inte! Vd:n höll fakiskt med om det.
Jag har aldrig i mitt långa liv varit i den situationen att jag behövt varken budaKrilleman skrev:
eller ta emot ett bud så det hade jag ingen aning om. 😟
Summan låter rimlig enligt din förklaring.
Men huvudfrågan kvarstår.
Ska man överhuvudtaget skicka ett bud utan att det först har godkänts?🥹
Visst. De har fipplat sig också.D dicliff skrev:Ja, jag ville ha en snabb leverans. Ingen protest där.
Men för mig vore det en snabb leverans att få den samma vecka.
Jag tänkte på vad kundservicetjejen sagt, att "Vill du att vi kikar på det så säg till."
Så mitt "JA TACK" var i mitt huvud, Ja tack, jag vill GÄRNA att ni kikar på det!
Men inte skicka ett bud så snabbt som möjligt UTAN ATT BESTÄMMA EN TID FÖRST.
VAD BETYDER EGENTLIGEN "ATT KIKA PÅ DET"?
Har aldrig trott att det var detsamma som handling.
Nu med facit i hand så inser jag att jag kunde varit lite tydligare och skrivit t. ex.:
JA TACK, jag tar gärna en högre kostnad INOM RIMLIGA GRÄNSER, eller
JA TACK, jag tar gärna en högre kostnad OM DEN INTE BLIR ALLTFÖR HÖG.
Då hade de varit tvungna att kontakta mig först.
Det är lätt att vara efterklok men jag kunde ALDRIG tro att de skulle skicka
ett bud utan att stämma av med kunden först!
Så gör man bara inte! Vd:n höll fakiskt med om det.
Det du skulle skrivit, var istället: "Ja, men ge mig ett pris först.
Du verkar inte vilja se att du tackat ja skriftligen?D dicliff skrev:
Mitt svar (ti 27 maj, 10:25):
"JA TACK!!!
Jag tar gärna en högre kostnad om jag
säkert får varorna den här veckan!"
Även fast du ser det som en tolkningsfråga.
Det är bara ta som läropengar till nästa gång tråkigt nog. 😳
Ibland blir det bara fel trots att alla inblandade gör sitt yttersta för att det ska bli bra. Jag tycker detta är ett sådant fall, i alla fall när vi pratar om köpet/leveransen. VDs hantering kunde dock ha varit bättre.
Jag hade betalat och tagit det som sura lärpengar.
Jag hade betalat och tagit det som sura lärpengar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Men du måste väl se att det inte är orimligt att uppfatta dit svar som att det var ett ok?D dicliff skrev:
Det är ju en kommunikationsmiss er emellan det handlar om, inte en situation där de försöker bluffakturera för något som de hittar på ur det blå att du beställt.
De har småklantat sig lite. Du har småklantat dig lite.
Ingen har alla rätt eller alla fel på sin sida...
Jag ser att du inte har läst hela mitt första inlägg, men det är ok, jag kan förklara igen.😅R Räknenisse skrev:Båda två har varit lite otydliga i kommunikationen här.
Filtermassan kostade 2480kr, budbilen kostade 3900kr, till det kom moms 1595, totalt 7975kr.
Av budfrakten betalade jag lite drygt hälften = 2000kr och jag skrev på meddelandet i bankens meddelanderuta: Betalar härmed ostridig del: 2480kr+frakt2000kr+moms1120kr=5600kr.
(Den ursprungliga frakten med PostNord skulle ha blivit runt 275kr.)
Mitt samtal med vd:n var ju helt utan vittnen, tyvärr.
De verkar vara en helt seriös firma. Ingen email är listad på inkassobrevet.
Den hemsida de hänvisar till är mittarende.se men den har jag inte hunnit in på än.
Har haft fullt upp att läsa alla svar här på forumet och att skriva svar.🤣
Du har helt rätt.😢🥹R Räknenisse skrev:Men du måste väl se att det inte är orimligt att uppfatta dit svar som att det var ett ok?
Det är ju en kommunikationsmiss er emellan det handlar om, inte en situation där de försöker bluffakturera för något som de hittar på ur det blå att du beställt.
De har småklantat sig lite. Du har småklantat dig lite.
Ingen har alla rätt eller alla fel på sin sida...
De är ett seriöst företag som jag tidigare har känt mig helt bekväm med.
I mina ögon är det inte företaget som gjort fel, utan kundservicetjejen som reagerat överilat.
Helt överilat...
Det sa jag också till vd:n. Att han borde ta henne i hampan för att ha så bråttom.
Hon skrev ju: "Vill du att vi kikar på det så säg till."
Och jag sa till...
Trodde jag.