Krilleman Krilleman skrev:
Då skulle jag skicka REK tillbaka med bestridningen om du fortfarande siktar att gå den vägen. 👍

Dokumentera så mycket som möjligt innan du skickar.
Tex foton.
Tack, det var just sådana detaljer jag efterfrågade eftersom vd:n sa att han inte
ville stå för hela kostnaden (och jag ju faktiskt redan tagit drygt halva).
Behöver jag datera och underteckna?

Ts kovänder som en politiker.
inte nog med att han gråtrunkar över den högre kostnaden, utan när leveransen kommer så hade det minsann gått bra att få leverans veckan efter. 🙈

Det är många som läst ditt inlägg, men du skriver ju själv:

----------------------------------------------------------

Svar (ti 27 maj, 8:25):
"Vi har dessvärre ingen möjlighet att lämna sådana önskemål, det finns ett alternativ att buda hem varorna, men då till en högre kostnad. Vill du att vi kikar på der så säg till. Ni får ett spårningsnummer när era varor lämnat vårt lager, där har du möjlighet att välja dag och tid för leverans.
Tänk på att boka tid för utkörning när du får meddelande om det från Postnord."

Här trycker jag på att kundservice skrev: "VILL DU ATT VI KIKAR PÅ DET SÅ SÄG TILL".

Mitt svar (ti 27 maj, 10:25):
"JA TACK!!!

Jag tar gärna en högre kostnad om jag
säkert får varorna den här veckan!"

----------------------------------------------------------

Så rent juridiskt när du använder detta ordvalet, i min fetmarkerade text, så har du skägget i brevlådan...

Om jag vore vattenreningskillen så skulle jag också skickat varorna med budbil enkom enligt din tråd.
Jag trodde en högre kostnad skulle vara väsentligt lägre än den blev, (my mistake)
men de borde ändå inte skicka en budbil utan att kunden har godkänt det.😢
Och är redo att ta emot. Det blir man säkert först efter en överenskommelse.😞

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Idag är ju denna veckan
Ja, idag är absolut en del av den här veckan men inte nödvändigtvis samma sak.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad finns det för kontaktuppgifter till företaget?
Det finns en företagsnamn, boxadress, ett 0771-nummer, webbsidan mittarende.se.
Organisationsnummer, IBAN-nummer, BIC/SWIFT code, plus tre QR-koder, OCR-nummer,
bankgironummer och en specifikation av fakturan. Allt i sin ordning där.

W whak skrev:
Ts kovänder som en politiker.
inte nog med att han gråtrunkar över den högre kostnaden, utan när leveransen kommer så hade det minsann gått bra att få leverans veckan efter. 🙈
Nej men så skrev jag väl ändå inte?
Jag skrev att ju jag ville ha leveransen "den här veckan".
Jag hade skrivit i mitt ursprungliga email till filterföretaget (som tyvärr inte kom med i mitt inlägg) att rörmokaren var bokad till 2 juni, (något som rörmokaren senare bokade om
till 3 juni. Vilket knappast gör varken till eller från i sak.)
(Förresten, inte för att det gör varken till eller från i själva sakfrågan men jag är en hon.)

BirgitS
Utan mejladress så är det ju svårt att skicka mejl så då återstår ju snigelpost. Det var alltså inte frågan om allt var i sin ordning utan om det fanns någon bättre alternativ än post.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bestrida en faktura kan du göra på epost.
Enkelt bra och spårbart vid en eventuell tvist.
Hur menar du med spårbart om det blir en tvist där mottagaren exempelvis påstår att denne aldrig fått mailet?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du med spårbart om det blir en tvist där mottagaren exempelvis påstår att denne aldrig fått mailet?
Då kan ju du trots allt visa att du skickat det.

Gäller i en rättegång som "skickat" (i alla fall har det gjort det tidigare).

-------------------------------------

I Sverige gäller principerna om fri bevisföring och fri bevisvärdering. Dessa principer regleras i 35 kap. 1 § RB.

Principen om fri bevisföring säger att parter i princip får lägga fram vilken bevisning som helst. Det betyder alltså att parterna får åberopa all bevisning som de kan få fram. Det finns alltså inga bestämmelser som reglerar vad som får och inte får användas som bevis.

I detta fall betyder det alltså att det inte finns något hinder för parten att lägga fram mail som som bevisning.

Då kan ju du trots allt visa att du skickat det.
Fast vad är värdet av ett bevis som man själv kan konstruera i efterhand?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Fast vad är värdet av ett bevis som man själv kan konstruera i efterhand?
Fast det kan man ju numera oerhört enkelt även med video och foto.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/myndighetsjuridik/mail-som-bevisning/

I Sverige gäller principerna om fri bevisföring och fri bevisvärdering. Dessa principer regleras i 35 kap. 1 § RB.

Principen om fri bevisföring säger att parter i princip får lägga fram vilken bevisning som helst. Det betyder alltså att parterna får åberopa all bevisning som de kan få fram. Det finns alltså inga bestämmelser som reglerar vad som får och inte får användas som bevis.

I detta fall betyder det alltså att det inte finns något hinder för parten att lägga fram mail som som bevisning.

C
D dicliff skrev:
Det fanns inte i min föreställelsevärld att en budbil skulle kosta nästan 4000.
Jag trodde den skulle kosta 1000-2000 och förväntade mig att få veta det
innan jag bestämde mig.
Det stod ju: Vill du att vi kikar på det så säg till.
Jag läste hela ditt inlägg.
Tråkigt så klart att budbilen kostade betydligt mer än du hade förväntat dig, men ser inget konstigt i att de uppfattat ditt svar som en accept.

Krilleman
D dicliff skrev:
Det fanns inte i min föreställelsevärld att en budbil skulle kosta nästan 4000.
Hur långt åkte budbilen?

Farstatjej90
Första frågan när dom säger det kostar mer är hur mycket mer. Du bäddade lite för det här tycker jag...🤔

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nej naturligtvis inte. Men har det något större bevisvärde än exempelvis en kopia på ett skickat brev? Det var just "spårbarheten" jag ifrågasatte. För mig betyder nog "spårbart" mer att något "budföretag", exempelvis PostNord, levererar försändelsen och mottagaren kvitterar mottagandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.