3 512 läst ·
53 svar
4k läst
53 svar
Hur gör jag med detta betalningskrav som jag inte vill betala?
Tack, det var just sådana detaljer jag efterfrågade eftersom vd:n sa att han inteKrilleman skrev:
ville stå för hela kostnaden (och jag ju faktiskt redan tagit drygt halva).
Behöver jag datera och underteckna?
Jag trodde en högre kostnad skulle vara väsentligt lägre än den blev, (my mistake)Krilleman skrev:
Det är många som läst ditt inlägg, men du skriver ju själv:
----------------------------------------------------------
Svar (ti 27 maj, 8:25):
"Vi har dessvärre ingen möjlighet att lämna sådana önskemål, det finns ett alternativ att buda hem varorna, men då till en högre kostnad. Vill du att vi kikar på der så säg till. Ni får ett spårningsnummer när era varor lämnat vårt lager, där har du möjlighet att välja dag och tid för leverans.
Tänk på att boka tid för utkörning när du får meddelande om det från Postnord."
Här trycker jag på att kundservice skrev: "VILL DU ATT VI KIKAR PÅ DET SÅ SÄG TILL".
Mitt svar (ti 27 maj, 10:25):
"JA TACK!!!
Jag tar gärna en högre kostnad om jag
säkert får varorna den här veckan!"
----------------------------------------------------------
Så rent juridiskt när du använder detta ordvalet, i min fetmarkerade text, så har du skägget i brevlådan...
Om jag vore vattenreningskillen så skulle jag också skickat varorna med budbil enkom enligt din tråd.
men de borde ändå inte skicka en budbil utan att kunden har godkänt det.😢
Och är redo att ta emot. Det blir man säkert först efter en överenskommelse.😞
Nej men så skrev jag väl ändå inte?W whak skrev:
Jag skrev att ju jag ville ha leveransen "den här veckan".
Jag hade skrivit i mitt ursprungliga email till filterföretaget (som tyvärr inte kom med i mitt inlägg) att rörmokaren var bokad till 2 juni, (något som rörmokaren senare bokade om
till 3 juni. Vilket knappast gör varken till eller från i sak.)
(Förresten, inte för att det gör varken till eller från i själva sakfrågan men jag är en hon.)
Då kan ju du trots allt visa att du skickat det.Alfredo skrev:
Gäller i en rättegång som "skickat" (i alla fall har det gjort det tidigare).
-------------------------------------
I Sverige gäller principerna om fri bevisföring och fri bevisvärdering. Dessa principer regleras i 35 kap. 1 § RB.
Principen om fri bevisföring säger att parter i princip får lägga fram vilken bevisning som helst. Det betyder alltså att parterna får åberopa all bevisning som de kan få fram. Det finns alltså inga bestämmelser som reglerar vad som får och inte får användas som bevis.
I detta fall betyder det alltså att det inte finns något hinder för parten att lägga fram mail som som bevisning.
Fast det kan man ju numera oerhört enkelt även med video och foto.Alfredo skrev:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/myndighetsjuridik/mail-som-bevisning/
I Sverige gäller principerna om fri bevisföring och fri bevisvärdering. Dessa principer regleras i 35 kap. 1 § RB.
Principen om fri bevisföring säger att parter i princip får lägga fram vilken bevisning som helst. Det betyder alltså att parterna får åberopa all bevisning som de kan få fram. Det finns alltså inga bestämmelser som reglerar vad som får och inte får användas som bevis.
I detta fall betyder det alltså att det inte finns något hinder för parten att lägga fram mail som som bevisning.
Jag läste hela ditt inlägg.D dicliff skrev:
Tråkigt så klart att budbilen kostade betydligt mer än du hade förväntat dig, men ser inget konstigt i att de uppfattat ditt svar som en accept.
Nej naturligtvis inte. Men har det något större bevisvärde än exempelvis en kopia på ett skickat brev? Det var just "spårbarheten" jag ifrågasatte. För mig betyder nog "spårbart" mer att något "budföretag", exempelvis PostNord, levererar försändelsen och mottagaren kvitterar mottagandet.Krilleman skrev: