yonna yonna skrev:
En häck av bambu ger fullt insynsskydd även på vintern. Bör sättas minst 2 m från tomtgräns och med större avstånd från husgrund. Marktäckare som murgröna fungerar utmärkt, gärna i kombination med vårlökar. I princip underhållsfritt efter etableringsfasen.
plantera bambu låter inte så smart dom gillar att sprida sig fort

H Harmagedon skrev:
Om man gillar täckbark ska man ha täckbark. Det som talar emot täckbark är att det dels tar näring till nedbrytningen och att det kräver tät ogräsrensning och påfyllning för att hålla sig fint. Etablerade marktäckare är helt enkelt mindre jobb.

Du kan antingen bredda befintlig plantering som du ritar eller så gör du en till plantering, som en ö för de nya granarna.
Täckbarken tar bara kväve från de översta milimetrarna av jorden under och kvävet är dessutom tillgängligt igen efter ett tag så inget som hindrar de flesta växterna. Gräver man däremot ner det så kan det ställa till det.
Fast jag ser det som en tillfällig lösning tills marktäckare har kommit igång och/eller att trädgården (inklusive grannarnas) producerar tillräckligt med täckmaterial. Med mer buskar får man mer täckmatetial.

M maria01 skrev:
plantera bambu låter inte så smart dom gillar att sprida sig fort
Det finns bambuliknande grässorter som kan sprida sig som otyg och de ska man naturligtvis inte sätta. Vanlig bambu sprider sig inte men blir "tjockare" med tiden. Nu vill TS behålla befintliga växter och då faller bambuide'n.

yonna yonna skrev:
Det finns bambuliknande grässorter som kan sprida sig som otyg och de ska man naturligtvis inte sätta. Vanlig bambu sprider sig inte men blir "tjockare" med tiden. Nu vill TS behålla befintliga växter och då faller bambuide'n.
Bambu i några utspridda ruggar skulle vara snyggt mot de kompakta granarna! Har inte heller uppfattningen att vanlig bambu sprider sig särskilt mycket. På min tomt trivs den inte alls och somnar stillsamt in . Det finns något som brukar kallas bergsbambu eller något liknande som sprider sig med revor.

Sockertoppsgran växer väldigt långsamt. Så vill du ha en sådan som insynsskydd får du vänta uppåt 20 år eller köpa ett väldigt stort (och dyrt) exemplar.

Ett hus jag passerar dagligen planterade tujahäck för fem år sedan. Idag går det inte att se deras hus från vägen längre. Säga vad man vill om tuja, men jag kan tycka det är snyggt när man får den formklippt och riktigt spikrak. Fin kontrast till andra former bredvid.

M mkchris skrev:
Hej!

Har en rabatt på vår framsida av huset som jag gärna skulle vilja snygga till. Vi har vårt vardagsrum precis här bakom och skulle också vilja ha något i rabatten som kan fungera som insynsskydd, det är många som går förbi utanför. Jag gillar egentligen dom där granarna (någon som vet vilka granar det kan vara?), eftersom dom funkar året om. Så gärna något som är vintergrönt och halvhögt till högt… Kanske bara är gran som funkar då? Har sjukt dålig koll! Detta är vårt första hus så har aldrig tagit hand om en trädgård förr😅 Bredvid rabatten står även en jätte-thuja.

Vill ju gärna ta bort den där stenhögen också. Och kanske ha några blommor längst fram som är blommar på sommarhalvåret. Det verkade som att dom ev haft rosor här innan. Men har gärna något som är lättskött. Det är sol här från morgon till ca Kl 14-15.

Tips mottages gärna🙏🏻
Du skulle kunna plantera en stor tuva pampasgräs mellan gran och träd. Visset gräs är snyggt i sig och ger variation med årstiderna.
Ni kan alltid sätta två eller fler stolpar med armeringsjärn emellan och väva in murgröna allteftersom den växer. De kan stå relativt nära fönstret eller i mitten av gräsmattan och tar då inte allt för mkt plats från den tillgängliga ytan. Murgröna växer relativt snabbt.

M mkchris skrev:
Hej!

Har en rabatt på vår framsida av huset som jag gärna skulle vilja snygga till. Vi har vårt vardagsrum precis här bakom och skulle också vilja ha något i rabatten som kan fungera som insynsskydd, det är många som går förbi utanför. Jag gillar egentligen dom där granarna (någon som vet vilka granar det kan vara?), eftersom dom funkar året om. Så gärna något som är vintergrönt och halvhögt till högt… Kanske bara är gran som funkar då? Har sjukt dålig koll! Detta är vårt första hus så har aldrig tagit hand om en trädgård förr😅 Bredvid rabatten står även en jätte-thuja.

Vill ju gärna ta bort den där stenhögen också. Och kanske ha några blommor längst fram som är blommar på sommarhalvåret. Det verkade som att dom ev haft rosor här innan. Men har gärna något som är lättskött. Det är sol här från morgon till ca Kl 14-15.

Tips mottages gärna🙏🏻
Häck eller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du stammar upp buskarna kan du plantera fina blommor under. Sätt upp rödmålade stolpar och rulla ut bambu-insynsskydd och fäst på stolparna så får du en Japansk inspirerad trädgård som passa fint med huset som faktiskt i denna bild ser lite Japansk ut. Så ta inte ner något bara frisera.

TRJBerg
Som jag ser det så innebär annan växtlighet än gräsmatta mer underhåll (tid, pengar).
Gräsmatta är regelbunden klippning. That's it. (Så småningom kanske lite gödsling etc, men det är år emellan.)

Pellegnillot71
M mkchris skrev:
Hej!

Tips mottages gärna🙏🏻
Om det är ok att ta av gräsmattan så placera buskar, solitär i olika nivåer från fönstret så att de tillsammans skymmer fönstret. Blir snyggt och inte så inhägnat. Kan ju även sätta upp en spaljé vid tomtgränsen som skyddar. Där kan ju något växa på sommaren. Behövs inte mycket för att folks ögon ska hamna där och inte i fönstret....

M mkchris skrev:
Mycket bra tips, tack!

Såhär ser det ut från andra hållet🙂
Börja med att ta ner höjden på dina granar innan dom blir för höga sen kostar det att såga ner och forsla bort

M mkchris skrev:
Jag förstår! Hmm.. Ska man kanske istället satsa på att ha någon fin marktäckare här då (om det nu funkar ihop med rötterna från granarna/trädet/thujan) och istället ha något insynsskyddat under balkongen? Eller är det för nära husgrunden tro? Vet inte om det kommer se konstigt ut.. Tycker att idéen om att placera en gran till på insidan av rabatten/på gräsmattan låter bra annars!
(kolla gärna mina fina illustrationer på dessa två förslag…😂)

Det funkar inte om man tex gör någon spaljé bakom rabatten därifrån sett, och nån klätterväxt? Nä?

Som ni hör - helt newbie på detta!
Gardiner eller annat insynsskydd på fönstren!😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.