Hej!

Har en rabatt på vår framsida av huset som jag gärna skulle vilja snygga till. Vi har vårt vardagsrum precis här bakom och skulle också vilja ha något i rabatten som kan fungera som insynsskydd, det är många som går förbi utanför. Jag gillar egentligen dom där granarna (någon som vet vilka granar det kan vara?), eftersom dom funkar året om. Så gärna något som är vintergrönt och halvhögt till högt… Kanske bara är gran som funkar då? Har sjukt dålig koll! Detta är vårt första hus så har aldrig tagit hand om en trädgård förr😅 Bredvid rabatten står även en jätte-thuja.

Vill ju gärna ta bort den där stenhögen också. Och kanske ha några blommor längst fram som är blommar på sommarhalvåret. Det verkade som att dom ev haft rosor här innan. Men har gärna något som är lättskött. Det är sol här från morgon till ca Kl 14-15.

Tips mottages gärna🙏🏻

• Framsida av hus med rabatt, granar och ett träd. Stenar och gräs synliga. Solbelyst, med fönster som bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en husfasad med två granar, en thuja och ett träd vid en rabatt. Stenarna ligger bredvid trädet. Det är soligt med blå himmel.
    Skapa konto
  • Blombädd med buskar och träd, stenhög i mitten. Trädgårdsområde utanför hus med vita väggar och svart fönster. Solig dag.
    Skapa konto
En häck av bambu ger fullt insynsskydd även på vintern. Bör sättas minst 2 m från tomtgräns och med större avstånd från husgrund. Marktäckare som murgröna fungerar utmärkt, gärna i kombination med vårlökar. I princip underhållsfritt efter etableringsfasen.

• Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det är särskilt lätt att etablera något högt och tätt i den där gluggen mellan barrträden och tujan. Det är vara fullt med rötter från de befintliga växterna som inte ger något nyplanterat en chans.

Du får nog istället tänka dig att ställa insynsskyddet på det som är gräsmatta idag. Då kan du absolut ta en likadan (jag vet inte vad det är för barrväxt) eller ta något som bli en cool kontrast. En rödbladig perukbuske skulle vara fint men är inte så mycket insynsskydd på vintern.

yonna yonna skrev:
En häck av bambu ger fullt insynsskydd även på vintern. Bör sättas minst 2 m från tomtgräns och med större avstånd från husgrund. Marktäckare som murgröna fungerar utmärkt, gärna i kombination med vårlökar. I princip underhållsfritt efter etableringsfasen.
H Harmagedon skrev:
Jag tror inte att det är särskilt lätt att etablera något högt och tätt i den där gluggen mellan barrträden och tujan. Det är vara fullt med rötter från de befintliga växterna som inte ger något nyplanterat en chans.

Du får nog istället tänka dig att ställa insynsskyddet på det som är gräsmatta idag. Då kan du absolut ta en likadan (jag vet inte vad det är för barrväxt) eller ta något som bli en cool kontrast. En rödbladig perukbuske skulle vara fint men är inte så mycket insynsskydd på vintern.
Jag förstår! Hmm.. Ska man kanske istället satsa på att ha någon fin marktäckare här då (om det nu funkar ihop med rötterna från granarna/trädet/thujan) och istället ha något insynsskyddat under balkongen? Eller är det för nära husgrunden tro? Vet inte om det kommer se konstigt ut.. Tycker att idéen om att placera en gran till på insidan av rabatten/på gräsmattan låter bra annars!
(kolla gärna mina fina illustrationer på dessa två förslag…😂)

Det funkar inte om man tex gör någon spaljé bakom rabatten därifrån sett, och nån klätterväxt? Nä?

Som ni hör - helt newbie på detta!

• Bilden visar en trädgård med två träd framför ett hus och en röd pil som pekar mot fönstret.
    Skapa konto
  • Illustration av trädgårdsidé med granritning bredvid träd, rabatten och husbakgrund i solljus.
    Skapa konto
BirgitS
M mkchris skrev:
Jag gillar egentligen dom där granarna (någon som vet vilka granar det kan vara?), eftersom dom funkar året om.
Finns något som kallas för sockertoppsgran.

Om några år har väl granen och trädet växt ihop så att det inte blir någon insyn.

• Gilla
elotta
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns något som kallas för sockertoppsgran.

Om några år har väl granen och trädet växt ihop så att det inte blir någon insyn.
Tack för tipset, ska kolla den granen.

Men tror du dom kan växa ihop? Är ett väldigt glapp där..

BirgitS
Alla träd blir större för varje år (tills de börjar dö men det ser ju inte dina ut som att de gör). Sen går det ju inte att säga hur mycket de växer varje år utifrån en bild. För att veta får man nog mäta mellanrummet nu och om ett år.

• Gilla
mkchris
  • Laddar…
Insynsskydd behöver inte vara en rak linje av växter som en häck eller en spalje. Man kan ställa dem utspridda på djupet och ändå få till täckning på bredden. Det är oftast trevligare för ögat än en obruten linje.
Det är svårt att se hur långt det är mellan huset och granarna men antaglige har du plats att ställa en grupp granar längst ut mot befintliga, lite omlott. På plantskolan kan de ge dig råd om hur långt avstånd du ska ha mellan granarna för att både ge dem tillräckligt med utrymme och ändå få täckning. Örter (sådan som vissnar ner helt varje år) är nog enklare att få att etablera sig. Blekgul sockblomma är en riktig tuffing som brukar klara torra lägen bra. Vackert att kombinera med vårblommande lökar. Utsökt blomning i maj. Grön långt in på hösten och får sedan vackra höstfärger som står sig till den riktiga kylan kommer. Man klipper det vissna på vårvintern.

H Harmagedon skrev:
Insynsskydd behöver inte vara en rak linje av växter som en häck eller en spalje. Man kan ställa dem utspridda på djupet och ändå få till täckning på bredden. Det är oftast trevligare för ögat än en obruten linje.
Det är svårt att se hur långt det är mellan huset och granarna men antaglige har du plats att ställa en grupp granar längst ut mot befintliga, lite omlott. På plantskolan kan de ge dig råd om hur långt avstånd du ska ha mellan granarna för att både ge dem tillräckligt med utrymme och ändå få täckning. Örter (sådan som vissnar ner helt varje år) är nog enklare att få att etablera sig. Blekgul sockblomma är en riktig tuffing som brukar klara torra lägen bra. Vackert att kombinera med vårblommande lökar. Utsökt blomning i maj. Grön långt in på hösten och får sedan vackra höstfärger som står sig till den riktiga kylan kommer. Man klipper det vissna på vårvintern.
Mycket bra tips, tack!

Såhär ser det ut från andra hållet🙂

• IMG_1429.jpeg
    Skapa konto
  • Trädgård med grönt gräs, buskar och träd. En lampa står vid sidan och ett hus syns i bakgrunden under blå himmel.
    Skapa konto
H Harmagedon skrev:
Skulle det vara snyggt då om man gör en liten sväng inåt på rabatten med rabattkant och sätter 1 eller 2 granar där? Beroende då på vad som får plats. Eller blir det finare med något annat högväxande där..?

Tycker förövrigt att det kan vara fint med täckbark också. Så kanske ska slopa marktäckare och bara köra på det, så blir det mer cleant uttryck. Eller vad tycker ni?

• Gräsmatta med träd och buskar, röd markering visar en möjlig rabattkant. Blå himmel och ett hus i bakgrunden.
    Skapa konto
Det ser ut som en stump gräsmatta som aldrig kommer att användas till något trevligt. Jag skulle göra den hårdgjorda ytan under balkongen bredare, ta bort gräset (och den jättestora tujan) och plantera mer buskar och träd och fylla ytan mellan med tåliga perenner med en vindlande gång för skötsel och trivsel. Låt klätterhortensia klä in pelarna.

• Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
Om man gillar täckbark ska man ha täckbark. Det som talar emot täckbark är att det dels tar näring till nedbrytningen och att det kräver tät ogräsrensning och påfyllning för att hålla sig fint. Etablerade marktäckare är helt enkelt mindre jobb.

Du kan antingen bredda befintlig plantering som du ritar eller så gör du en till plantering, som en ö för de nya granarna.

• Gilla
mkchris
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det ser ut som en stump gräsmatta som aldrig kommer att användas till något trevligt. Jag skulle göra den hårdgjorda ytan under balkongen bredare, ta bort gräset (och den jättestora tujan) och plantera mer buskar och träd och fylla ytan mellan med tåliga perenner med en vindlande gång för skötsel och trivsel. Låt klätterhortensia klä in pelarna.
Åh, min mamma har varit på mig sen vi flyttade in att ta bort den där stora thujan men det värsta är ju att vi gillar den🙈 Den ger insynsskydd från väldigt mycket, och vi vill gärna vara lite anonyma i vår lilla hörntomt. Så den kommer få stå kvar åtminstone några år. Men jag har varit inne på att bredda utan under balkongen! Finns det några halvhöga/höga, tåliga, vintergröna perenner som kan stå ganska mycket o skugga? Är ju bara morgonsol där. Vi bor i zon 3. Kanske kan vara bra att veta också.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mkchris skrev:
Åh, min mamma har varit på mig sen vi flyttade in att ta bort den där stora thujan men det värsta är ju att vi gillar den🙈 Den ger insynsskydd från väldigt mycket, och vi vill gärna vara lite anonyma i vår lilla hörntomt. Så den kommer få stå kvar åtminstone några år. Men jag har varit inne på att bredda utan under balkongen! Finns det några halvhöga/höga, tåliga, vintergröna perenner som kan stå ganska mycket o skugga? Är ju bara morgonsol där. Vi bor i zon 3. Kanske kan vara bra att veta också.
Med perenner brukar man för det mesta mena sådant som vissnar ner och kommer upp år efter år igen. Så de är ju per definition inte gröna hela året. De kan dock ha ett stort skönhetsvärde även som vissna.. Och ska vi vara ordmärkare (förlåt, det blir så himla drygt i skrift men jag menar det verkligen inte så) så betyder vintergrönt att det är grönt länge men tappar bladen sent på vintern och får nya till våren. Barrträd och tex rhododendron är städsegröna, dvs de har ingen period då de helt byter ut sina löv.

Det finns massor av fina växter som trivs i skugga och gå du till en plantskola brukar de ha perennerna sorterade efter just hur mkt sol de behöver. Morgonsol innebär rätt många soltimmar här i norden så det är antagligen inte så lite sol som du tror.

Här är en sida med pedagogiska tips på hur man kan planera sin trädgård. Finns bra listor på lämpliga växter.

https://rosenholm.se/

H Harmagedon skrev:
Om man gillar täckbark ska man ha täckbark. Det som talar emot täckbark är att det dels tar näring till nedbrytningen och att det kräver tät ogräsrensning och påfyllning för att hålla sig fint. Etablerade marktäckare är helt enkelt mindre jobb.

Du kan antingen bredda befintlig plantering som du ritar eller så gör du en till plantering, som en ö för de nya granarna.
Bra att veta. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.