Vi håller på att anlägga en liten rabatt, c:a 10 meter i omkrets, men "päronformad". Den ligger efter en ås så rabatten är högst efter en rygg i mitten och både höger och vänster sida är 3 dm lägre. Har funderat på att ha en rabattkant men inte hittat något vettigt som klarar stora nivåskillnader. Det närmaste jag kunnat komma på är denna från Amazon men den kommer inte bli tät när det blir nivåskillnader.

Efter att ha tittat på många bilder ni andra lagt upp så har jag fastnat för en rabattkant med små stenar men vet inte om det blir snyggt för en sån liten rund rabatt. Tyvärr saknar vi fina naturstenar, allt ser ut som sprängsten här.

Då blir den stora frågan för en amatör som mig, hur gör man rabattkanten för att slippa ogräs i kanten?
Hur djupt måste man gräva ur innan man gör den?
Lägger man markduk och sedan fyller man bara på med småsten/grus/dekorsten?

Tips, tankar och ideer önskas ☺️

En bild skulle underlätta 🙂

A annsofian skrev:
En bild skulle underlätta 🙂
Den ligger precis vid skogskanten och idag håller gräsmattan på att ta över så det är inte mycket att visa. Det var svårt att fota så höjdskillnaden syns men spirean är på högsta punkten. I framkant och bakkant av bilden är det 2-3 dm lägre. Vi tänkte rensa bort mer gräs och göra den större samt få till en kant mot gräset.

DSC_9170.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag har lagt smågatsten runt mina rabatter i gräsmattan och satt marktäckare längs med stenen på rabatt-sidan. Dvs stenen ligger i samma höjd som gräsmattan. På så vis går det att klippa gräset hela vägen fram med vanlig klippare/robot och marktäckarna håller gräsmattan utanför rabatten.

• Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
T Tumme_mitti_handen skrev:
Då blir den stora frågan för en amatör som mig, hur gör man rabattkanten för att slippa ogräs i kanten?
Det korta, enkla och tyvärr sanna svaret är att det går inte.

Vill man vara utan ogräs innebär det ett kontinuerligt arbete att ta bort det nya ogräset allt eftersom det kommer (tillbaka). Det finns olika sätt men alla innebär mer eller ännu mer arbete.

• Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
O O skrev:
Det korta, enkla och tyvärr sanna svaret är att det går inte.

Vill man vara utan ogräs innebär det ett kontinuerligt arbete att ta bort det nya ogräset allt eftersom det kommer (tillbaka). Det finns olika sätt men alla innebär mer eller ännu mer arbete.
Så är det förstås men man kan göra det lite mindre arbetsamt med en smidig kant och växter som hindrar just gräsmattan att fortsätta in i planteringen.

• Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
man kan göra det lite mindre arbetsamt med en smidig kant och växter som hindrar just gräsmattan att fortsätta in i planteringen.
Tja om man lyckas hundra just gräsmattans rötter innebär det bara att det är fritt fram för vilka frön som helst att landa och gro. Även gräsfrön.

Fast en kant kommer knappast att hindra ogräs. Man skall nog snarare se den som en prydnad. Kanske blir det lite lättare att rensa ogräs oxo. Men det lär behöva göras lika ofta oavsett om man har kanten eller inte.

Jag avråder inte från att skaffa en kant. Absolut inte. Men man skall inte tro att den gör att man slipper ogräs. Tänk oxo på att en gräsmatta är i sig ett slags skydd mot ogräs. Den är nog faktiskt effektivare mot ogräs.än en kant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.