Hej, jag har en rätt ny betongplatta, i ett uterum på 18 kvm, som jag kommer bila upp ca hundra meter spår i (30 x 30 mm), för att lägga ner rör för golvvärme. Ytan som jag har nu är jag nöjd med. Glättad och slipad betong, med slät men ändå rå och matt yta. Precis det jag vill ha. Nu kommer jag pajja den och undrar hur jag lättas får en motsvarande yta utan att bygga så värst mycket mer. Jag vill inte bygga mer än 1 cm. Så vad har jag för val. Jag tänker mig 1. Fylla min ränna med rör med något (vad?) och jämna den mot ytan, 2. Gör om ytan med a. Microfibercement b. något flytspacker som liknar betong (har i o f aldrig sett det), set en del amerikanska videosnutttar med betong resurfacer (har inte hittat någon svensk motsvarighet, c.?
Skulle verkligen uppskatta bra förslag här. Att hyra in någon att lägga microfibercement,mfc, verkar vara rätt dyrt. Jag brukar göra det mesta själv, men här gäller det yta som man vill få någorlunda ok. Vet inte hur svårt det är att lägga,mfc, på en så pass stor yta själv.
Om någon undrar varför jag inte gjöt ner rör i plattan från början, så är svaret: Det gjorde jag. Den sommaren trycktestade jag med vatten och glömde sedan vattnet kvar där… När jag gjorde ett nytt trycktest nyss innan inkoppling av värme så var det bara att konstatera att rören antagligen fryst sönder. Så jä.. klantigt av mig
 
Hej. surt med provtryckningshistorien....
Ibland får jag nästan för mig att själva provtryckningsförfarandet och dess icketömningar skapar problem oftare än otryckta läckande vattenslingor... Jag skippade provtryckning helt senast. Då var det visserligen bara jag som klampat runt och helt skarvlösa slingor..

Men iallafall. Låter inte kul alls alls, med ditt tänkta utförande.. Kanske idiotidé, men det går inta att lägga ny slinga för vatten med klenare dimension rör i rör? Alternativt försöka lokalisera skada. Jag tänker att det har fryst längst ut först ( vid plugg?), och sedan har resterande vatten från slingorna runnit ut och slingor alltså inte skadats? //
 
jag hade två slingor i betongplattan och båda hade defekt. Jag kontaktade några firmor som håller på med att hitta läckage. Det blir jättedyrt utan garanti för resultat. Risken är dessutom att det finns frostsprängningar på flera ställen i varje slinga. Jag har nu i a f spårfräst ca 100 m och sedan bilat bort det mest. Det tog tre hela dagar. Betalade med en öm kropp och ca 5000 kr för hyra av redskap. Vad annars skall man göra under mellandagarna :-). En dags bilning är kvar. Sedan är det att rensa spåren och lägga ner nya rör. Men jag har inte löst hur jag skall göra med ytan. Den får inte bygga mer än ca 5 mm oh skall helst se ut som betong.
 
N NilsJohan skrev:
jag hade två slingor i betongplattan och båda hade defekt. Jag kontaktade några firmor som håller på med att hitta läckage. Det blir jättedyrt utan garanti för resultat. Risken är dessutom att det finns frostsprängningar på flera ställen i varje slinga. Jag har nu i a f spårfräst ca 100 m och sedan bilat bort det mest. Det tog tre hela dagar. Betalade med en öm kropp och ca 5000 kr för hyra av redskap. Vad annars skall man göra under mellandagarna :-). En dags bilning är kvar. Sedan är det att rensa spåren och lägga ner nya rör. Men jag har inte löst hur jag skall göra med ytan. Den får inte bygga mer än ca 5 mm oh skall helst se ut som betong.
😅 vilket jobb….
Jag hade nog kört finbetong i slitsarna.

jag antar att det kan bli svårt att fixera slingan på rätt höjd..?
Isf hade jag nog kört Trög blandning och punktgjutit ner slingan på plats med hjälp av lite vikter/marksten..
Sedan röstar iallafall jag för flytspackel. Finns ju hur mycket produkter som helst på marknaden nu. Men ingen expert på flytspackel Jag skulle nog testat att ringa kilto eller Ardex och hört med dem. Ardex har faktiskt ett bra bollplank för rådgivning som jag ringt några gånger.
 
Hur har det gått?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.