Hallå - jag gjuter i veckan en platta med Alba kantelement (lecabalkar) runtom.

Kantelementen är 40 cm höga, står på makadam förstås, i "ramen" lägger vi 30 cm isolering och 10 cm betong med armering och värmeslang.

Initialt kommer det att stå en carport med förrådsdel på plattan, men tanken är att kunna göra gästhus etc på den om andan faller på om ett par år.

Jag är dock osäker på hur carportstolparna ska fästas i plattans kant. Det är bara aktuellt för två stolpar, resten av kontruktionen står på ett skift leca och träsyll.

Snickaren som gjuter grunden tyckte det var dumt att fästa stolpskorna i lecan. På cementbutiken höll man med och rekomenderade då att man gjuter in plintskorna i plattan innanför, och att man då jackar ur frigoliten, 20 cm högt, däri lägger man stolpskon. betongen i urjackningen kommmer ju att fästa bra i lecabalken, men det känns ändå tveksamt att stolpskon kommer att antingen stå på frigoliten eller ha mycket lite betong under sig. De ska ändå hålla uppe viss last (tjärpapp på taket men ändå.

Någon som vet om detta verkar bra? Alternativa lösningar?

Det är alltså de röda punkterna på bilden det gäller, i övrigt (grönmarkerat) är det ju ett skift leca och syll som konstruktionen står på.

Mvh
/A

• carportplatta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara som en tanke. Du skall inte ställa ett par stolpar helt utanför plattan som står lite djupare så du helt enkelt kan kapa stolpskorna den dagen du skall ställa dig en vägg.

Eftersom dom står djupare kan du ju bara grusa upp eller lägga plattor över dom eller liknande den dagen du slår upp väggen.

Det kanske kunde vara en idé. Men det kommer att anläggas en stensatt gång där, längs med plattan, och då ser det nog inte så bra ut när stolparna "sticker ut" från plattans kant.

Men det här väckte en annan fundering: Taket är ett pulpettak med ca 12 graders lutning, med den högre sidan "söderut"/nedåt i bilden. De fyra stolparna ska alltså hålla upp de två längsgående liggande takbalkarna (som går längs varsin långsida), allt i limträ för att klara överhänget höger om den högra rödmarkerade stolpen. Båda takbalkarna ansluter mot förrådsdelens regelstomme.

Men om de rödmarkerade stolparna inte läggs vid plattans kant, utan innanför eller utanför, kommer ju den "södra" takbalken som de ska hålla upp också att hamna fel i förhållande till en ev. framtida regelvägg som byggs på syll i kanten. Hmmm, gör det att jag tvingas lägga de rödmarkerade stolparna i plattans kant ändå, för att det ska bli rätt med takbalkens placering....? :S

/A

Redigerat:
Lånade en jättebra bild av Fredwell från den här tråden (spegelvänd för att passa min situation):

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70764-pulpettak-garage-carport.html

Han har ju faktiskt lyckats sätta de höga stolparna rätt långt ut i kanten, medan de lägre samt förrådsdelen vilar på syll.

Dock har jag bara två stolpar per sida, enligt ritade bilden ovan. Hoppas det går om man kör stolpar 115x115 och balkar 66x315 i limträ. Bredd 3,50m, längd 5,50+förrådsdel 2,50. Men det är förstås en annan fråga :).

/A

• carport21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.