Misse Misse skrev:
Det är ju det vi tror är det enda sättet att avhjälpa detta på men vi tror inte de är så sugna på detta då vi uppskattar kostnaden till i alla fall 0,5 MSEK om man skall lägga in samma golv.
Nej, det förstår jag att de inte är... Avgörande borde bli vad som är ett möjligt och rimligt fackmässigt avhjälpande av felet.

Jag hade 1) försökt ha en dialog om olika alternativ och 2) involverat konsumentvägledaren för att få stöd.

Förresten, i allt detta har jag utgått från att försäkringsbolaget sade att ni skulle vara beställare för att ha rättigheter enligt konsumenttjänstlagen, visst var det ni som stod som beställare?

Redigerat:
Misse Misse skrev:
Golvet är ett massivt ekplank från Junckers, 20,5 mm. Junckers säger dock att det bara är godkänt för att slipas 4 mm vilket skall motsvara 8 slipningar. Jag kan tycka att det borde gå att slipa mer men de har artikelnummer, vet hur tjockt det är men kan bara gå efter vad de svarat.
Frågan är inte hur tjockt golvet är, utan hur långt ner det är till not och fjäder. Någon mm dit vill man ha för att det ska vara bra. Det kan Junkers kanske svara på. Eller rättare sagt så har de nog redan gjort det. Max 4 mm slipning. Om det är för lite för att firman ska klara att fixa det är det någon som behöver betala ett nytt golv.

Själv skulle jag pratat med försäkringsbolaget och frågat om det är de eller firman som får betala det nya golvet, eller ersätta att större delen av livslängden nu är borta.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Frågan är inte hur tjockt golvet är, utan hur långt ner det är till not och fjäder. Någon mm dit vill man ha för att det ska vara bra. Det kan Junkers kanske svara på. Eller rättare sagt så har de nog redan gjort det. Max 4 mm slipning. Om det är för lite för att firman ska klara att fixa det är det någon som behöver betala ett nytt golv.

Själv skulle jag pratat med försäkringsbolaget och frågat om det är de eller firman som får betala det nya golvet, eller ersätta att större delen av livslängden nu är borta.
Om det är konsumenten som har avtalet med firman brukar försäkringsbolaget mena att de inte har något ansvar för fel och att konsumenten får bråka själv med försäkringsbolaget, men det är sant att det är en bra idé att ändå fråga, kanske kan försäkringsbolaget sätta press på firman...

Misse Misse skrev:
Det är ju det vi tror är det enda sättet att avhjälpa detta på men vi tror inte de är så sugna på detta då vi uppskattar kostnaden till i alla fall 0,5 MSEK om man skall lägga in samma golv.
Företaget är väl försäkrade även de så de lär knappast stå för hela beloppet själva?!

Farstatjej90
S Simon11 skrev:
Företaget är väl försäkrade även de så de lär knappast stå för hela beloppet själva?!
Försäkrade mot att man slipar golvet för många gånger?
Är det så det funkar? Jag trodde inte försäkringar kunde täcka inkompetens....🤔

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Försäkrade mot att man slipar golvet för många gånger?
Är det så det funkar? Jag trodde inte försäkringar kunde täcka inkompetens....🤔
Ansvarsförsäkring för att man har gjort fel och orsakat en skada.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.