Antar att du tänker på panelens allmänna skick? Rent kosmetiskt kommer du så klart långt med att måla, men jag antar att det inte är det du är ute efter(?)
Har en väldigt snarlik balkongdörr, och problemet är att panelbrädorna är så tunna att det inte är så mycket att göra med dem. Så bästa alternativet är nog att byta panelen och då kanske även satsa på något mer påkostat material.
För min del är det en 1950-talsdörr i ett 1800-talshus, så jag är nog i och för sig inne på att byta hela dörren då det inte direkt är något gediget som är värt att bevara. Men om det är en originaldetalj förstår man ju om man vill rädda den.
Har en väldigt snarlik balkongdörr, och problemet är att panelbrädorna är så tunna att det inte är så mycket att göra med dem. Så bästa alternativet är nog att byta panelen och då kanske även satsa på något mer påkostat material.
För min del är det en 1950-talsdörr i ett 1800-talshus, så jag är nog i och för sig inne på att byta hela dörren då det inte direkt är något gediget som är värt att bevara. Men om det är en originaldetalj förstår man ju om man vill rädda den.
Återställa torde bli svårt.
Oljelasyr brukar funka utmärkt på söndertorkat trä, och får det att hålla ett tag till.
Men beror på vad du vill ha för slutresultat.
Håller den formen tillräckligt väl? Svårt att se på bilden, har den sjunkit på stängningssidan? Kan vara svårt att rikta upp och få att hålla.
Oljelasyr brukar funka utmärkt på söndertorkat trä, och får det att hålla ett tag till.
Men beror på vad du vill ha för slutresultat.
Håller den formen tillräckligt väl? Svårt att se på bilden, har den sjunkit på stängningssidan? Kan vara svårt att rikta upp och få att hålla.
Borsta av lätt med stålborste, och olja dem med flödigt med Teakolja. (flera ggr om det behövs)M mmasl skrev:
Du kan tillsätta 1/5 del balsamterpentin för bättre resultat.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Kan vara både furu & gran, men ytskiktet på denna är helt förbrukat.F fallskydd skrev:
Troligtvis en altandörr från 1975 som varit oljelaserad (Beckers), men inte underhållits.
Nu har väder & vind brutit ned lasyren, så endast fragment finns kvar.
Då torkar tillslut dörren "sönder" & bryter ned träts ytlager.
Det är pigmenten i äldre oljelasyr som är UV tålig.
Jag har återställt både hela hus & dörrar, där resultatet blivit riktigt bra.
Stålborsta ytan & "mätta den" med bra "träolja" så att trät återtar sin form så mycket som möjligt, & mindre torrsprickor brukar då gå ihop igen. (en skvätt tjära i kan ge fin färgton)
Beroende på resultat så kan man få "dutta" lite på färglösa fläckar med lite ny lasyr, så ytan uppfattas enhetlig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden