Grävt dike för eldragning i trädgården med synlig gul kabelskyddsrör, spade och trädgårdsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt dike med synlig äldre korroderad skarv och en nyare blå kabel i en trädgård.
Skapa konto
Gammal elektrisk skarv och ledningar på väggen intill en säng och ett vägghängt skåp.
Skapa konto
Håller på att dra ut el till friggebod och i trädgården så gräver kabeldiken.
Hittat på kabeln från skåpet till huset (1926) det verkar sitta någon gammal skarv där. Npgon som kan avgöra hur gamalt vi snackar?

När jag ändå grävt diken både hit och dit ska jag byta kabel till huset?

Den är troligen betydligt nyare än 1926, på den tiden var det mest luftledningar.

Tror inte man brukar byta sådana servisledningar om de inte skadas mekaniskt.

L
Det en gammal stålbandskabel som ligger där ,bra rostig , rör den inte , så länge den inte rörs eller påverkas av yttre våld håller den , har du EL-mätaren inne så är det energiverket egendom Skåpet ser nytt ut , så dom har säker byggt om linjen , prata med dom att byta när du ändå har grävt upp och frilagt den , dom vill gärna byta gammalt skrot , kanske inte kostar något med ny kabel .det enda dom då vill är att det ligger ett 50 rör i backen , inte omöjligt att dom håller med det

Varför gräver du vid energibolagets skåp?
Om du ska in där måste du gräva hela undre luckan bredd så det går att öppna.
Du kan ju alltid ringa energibolaget och skicka fotot på gamla kabeln men troligen ser de ingen mening att byta då det är den bästa sortens kabel. Åldern på kabeln vet jag inte och det saknar också betydelse då skicket kan vara prima på en hundra år gammal kabel likväl som det kan vara sämre kvalitet på kablarna tillverkade efter sjuttiotalet.
Kan vara så gammal som huset eller så har de kablar i efterhand senare.

L
Det är inte bästa sorten , bäst före datum har gått förbi för länge sedan , sen att den håller ett tag till är inte omöjligt , men har du chansen att dom byter utan kostnad , så är det bra

Och är det servicekabeln så byter nätägaren kabeln utan kostnad om dom anser att den inte håller måttet. Servicekabeln är helt och hållet nätbolagets "huvudvärk" så du kommer aldrig att drabbas av någon kostnad om du inte är oaktsam och skadar deras kabel.

Elmätarn sitter i skåpet så allt därefter är mitt. I skåpet efter mätarn delar det sig till huset och garaget. Vi tänkte koppla friggebod/trädgård på samma ställe. Jag ska gräva bredare men rog en funderare när den där dök upp. Tar en diskussion med min elektriker om den ska bytas ut. Kan ju va lämpligt när man håller på även om den funkar.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Han vet nog hur slipsten dras i det här läget

L Liteavvarje skrev:
Det är inte bästa sorten , bäst före datum har gått förbi för länge sedan , sen att den håller ett tag till är inte omöjligt , men har du chansen att dom byter utan kostnad , så är det bra
Nonsens, dessa kablar har inget bäst-före datum, har sett hundraåriga kablar i nyskick.
Däremot är den tjärfyllda skarven negativ då den hindrar oljan att flyta fritt i kabeln.
Är kabeln ditt ansvar så lägg ett tomrör eller byt mot PEX, är rätt övertygad om att den går ett bra tag till om anslutningspunkterna ser ok ut, isolationsprova gärna den.

L
Det där med nonsens ska du nog hålla inne med , i den skriften så säger du att det har du F-N ingen aning om , och det är inte bra att försöka skriva någon på näsan i ett forum , har du en annan uppfattning så skriv det på ett annat sätt ,
Det med dessa kablar som jag skrev tidigare är helt riktigt , så läs ordentligt vad son skrivs ,
sen är det så att det är inte hans serviceledning det är näthållarens , om det går att byta den utan kostnad , vad skulle vara felet med det , bara i ligga i framkant för framtida bruk då den säger upp sig

• Gilla
Qwarf
  • Laddar…
Det är min kabel "tyvärr". Elmätaren sitter i elskåpet och denna kabel går till mitt hus. En modernare kabel går till garaget och ännu en planeras till friggebod/undercentral vidare trädgård. Det är inte allt för långt från skåp till hus. Kanske tio meter. Och armarna/ryggen är redan starka som fan efter somarens grävmaraton så överväger att byta på en gång.

Hur funkar denna kabel? Stålband runt? Oljefylld? Tjära? Låter inte som senaste 50 åren! Jag bände lite på den med spaden efter upptäckten innan jag fattade vad det var :-) det var en mycket styv kabel det.

Ja, det är nonsens att en ECJJ per definition skulle vara dålig. Tvärtom är det den absolut bästa sortens kabel sett till uppbyggnad, därmed inte sagt att de skärmade PEX-kablarna är ett sämre val då de har många fördelar gentemot ECJJ/FCJJ och är mer än tillräckligt bra för sitt syfte.
Är detta nätägarens skåpmatning är det inget att bekymra sig om, sitter det bara din mätare i skåpet är det nätägarens servisledning och inget du ska röra.
Är det ett tjärfyllt avslut i skåpet kan du påpeka risken för gasbildning, då kan det byggas om till plast eller skarvas om utanför skåpet, efter skarven.
Powermange Powermange skrev:
Det är min kabel "tyvärr". Elmätaren sitter i elskåpet och denna kabel går till mitt hus. En modernare kabel går till garaget och ännu en planeras till friggebod/undercentral vidare trädgård. Det är inte allt för långt från skåp till hus. Kanske tio meter. Och armarna/ryggen är redan starka som fan efter somarens grävmaraton så överväger att byta på en gång.

Hur funkar denna kabel? Stålband runt? Oljefylld? Tjära? Låter inte som senaste 50 åren! Jag bände lite på den med spaden efter upptäckten innan jag fattade vad det var :) det var en mycket styv kabel det.
Ja, lägg då tomrör och byt vid tillfälle eller byt direkt, fundera om du kan övergå till TN-S, i så fall kan du kanske lägga en 4x6/6 men kolla först var övergången är idag samt vilken area och säkring i bägge ändar.

Redigerat:
  • Gilla
LaRdA och 1 till
  • Laddar…
L
Den är armerad med 2 st stålband och är knalhård att böja , dom brukar rosta rätt häftigt ,
på insida är ledarna isolerade med papper samt i kabeln finns det en olja som isolering , kan hålla ett tag till , men när du ändå har graven öppen så byt , inte många meter och du har en kabel som står sig så länge du bor i huset

L Liteavvarje skrev:
Den är armerad med 2 st stålband och är knalhård att böja , dom brukar rosta rätt häftigt ,
på insida är ledarna isolerade med papper samt i kabeln finns det en olja som isolering , kan hålla ett tag till , men när du ändå har graven öppen så byt , inte många meter och du har en kabel som står sig så länge du bor i huset
Det är inte tänkt du ska böja den, stor risk du knäcker blyet då...
Är inte heller rätt att du har skarven på det hållet, den vill man ha så vågrät som möjligt för att inte urholka ena sidan av oljebarriären.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.