Hej,
Jag luftade elementen på översta våningen. Efter en kort stund slutade det pysa luft och det kommer inte ut något vatten alls, på något av elementen.
Kollade mätaren på expansionskärlet som verkar stå lågt? Röd pil är vridbar, den har jag aldrig rört sedan inflytt. Svart pil är väl den som mäter trycket.
Fråga: Hur fyller jag på vatten?
Det blå vredet är ”säkerhetsventilen” vars rör slutar ovanför en golvbrunn. Det guldiga vredet (med en röd prick) sitter hårt, har inte provat att ta i på riktigt. Ställer frågan här först.
Tack!!
/Rikard
Jag luftade elementen på översta våningen. Efter en kort stund slutade det pysa luft och det kommer inte ut något vatten alls, på något av elementen.
Kollade mätaren på expansionskärlet som verkar stå lågt? Röd pil är vridbar, den har jag aldrig rört sedan inflytt. Svart pil är väl den som mäter trycket.
Fråga: Hur fyller jag på vatten?
Det blå vredet är ”säkerhetsventilen” vars rör slutar ovanför en golvbrunn. Det guldiga vredet (med en röd prick) sitter hårt, har inte provat att ta i på riktigt. Ställer frågan här först.
Tack!!
/Rikard
Den guldiga saken som du kallar den är en avluftare och den ska du inte skruva bort. Testa det gröna vredet, borde vara en påfyllnadsventil och den ser ut att sitta rätt fast den ser ut att vara öppen. Men man har stött på ventiler där man satt fast handtaget fel.
På ett ställe är värmesystemet ihopkopplat med ditt vanliga kallvatten och där sitter det en kran. Det kan mycket väl vara det gröna vredet. Håll koll på mätaren när du öppnar, det är inte så mycket du behöver fylla på. Sen kan du fortsätta lufta elementen och fylla på igen ifall det behövs.
Hej,
Tack för svar.
Jag testade det gröna vredet men det hände ingenting. Inget ljud, mätaren rörde sig inte.
(När vatten/värmepumpen plötsligt gick igång utanför huset så blev det röret varmt. Det röret kommer också in från yttervägg utifrån där värmepumpen står.)
/Rikard
Tack för svar.
Jag testade det gröna vredet men det hände ingenting. Inget ljud, mätaren rörde sig inte.
(När vatten/värmepumpen plötsligt gick igång utanför huset så blev det röret varmt. Det röret kommer också in från yttervägg utifrån där värmepumpen står.)
/Rikard
Bästa svaret
Då får du följa inkommande kallvatten, någonstans finns en avgrening med en kran till värmesystemet.M Mredv skrev:
Hej,
Jag följde inkommande kallvatten som kommer längs med golvet på denna bild och leder till blått vred. När jag vrider på detta blå vred låter det mycket riktigt som om vatten tillströmmar.
Men det röret leder ju in i den stora silvriga trumman (ursäkta fackspråket!! 😆)
Vågar jag fylla på där? Hur länge ska jag ha den öppen? Nålen rörde sig inte på 10 sekunder….
Mvh
Rikard
Jag följde inkommande kallvatten som kommer längs med golvet på denna bild och leder till blått vred. När jag vrider på detta blå vred låter det mycket riktigt som om vatten tillströmmar.
Men det röret leder ju in i den stora silvriga trumman (ursäkta fackspråket!! 😆)
Vågar jag fylla på där? Hur länge ska jag ha den öppen? Nålen rörde sig inte på 10 sekunder….
Mvh
Rikard
Det ser ut att kunna vara den, vrid på den och håll koll på manometern, den typen av ventil får man vrida något varv för att det ska flöda så det syns.M Mredv skrev:Hej,
Mvh
Rikard
Nu fungerade det!S0MMER skrev:
Jag vred det blå vredet ordentligt under 10 sekunder, vattnet flödade in, och manometernålen gick stadigt uppåt till önskat tryck.
Efter er hjälp läste jag på lite om expansionskärl och insåg att vattnet fylls in i den silvriga ackumulatortanken. Trodde i min enfald att jag måste fylla på vatten rakt in i expansionskärlet - men nu fattar jag hur det hänger ihop.
Bra! Du fyller hela värmesystemet som redan är fyllt, men det enda stället som kan expandera är just expansionskärlet, därför säger man att man fyller exp.kärlet. 👍🏻M Mredv skrev:Nu fungerade det!
Jag vred det blå vredet ordentligt under 10 sekunder, vattnet flödade in, och manometernålen gick stadigt uppåt till önskat tryck.
Efter er hjälp läste jag på lite om expansionskärl och insåg att vattnet fylls in i den silvriga ackumulatortanken. Trodde i min enfald att jag måste fylla på vatten rakt in i expansionskärlet - men nu fattar jag hur det hänger ihop.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Problem med flottör som inte fyller på med vatten
Vatten & Avlopp -
Var fyller man på med vatten? ECO el 1550
Värme allmänt -
Tips på hur man fyller detta hål?
Grund & Markarbeten -
Hur fyller jag igen vattenfylld smörjgrop
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur öppnar jag detta vattenlås?