Har ett attefallshus där jag grävt bort en rabatt som tidigare ägare anlagt direkt mot stugan. Det syns inte tydligt på bilden men det är en grop i berget nära hörnet av huset där det bildas en ca 10 cm djup pöl när det regnar. Funderar på att fylla hålet med sand, lägga markduk ovanpå och sen någon dekorsten. Finns det något smartare sätt?
Grop vid attefallshus efter bortgrävd rabatt, synligt berg med stenar runt och ett avloppsrör, nära husets hörn där vatten samlas vid regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Sand är ju väldigt bra på behålla fukt så makadam borde vara ett bättre val så att vattnet kan rinna undan och avdunsta lättare när det är varmt. Du kan ju ta bort jord så mycket det går längs husväggen så kan vattnet rinna undan lättare, om lutningen är bort från huset.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Sand är ju väldigt bra på behålla fukt så makadam borde vara ett bättre val så att vattnet kan rinna undan och avdunsta lättare när det är varmt. Du kan ju ta bort jord så mycket det går längs husväggen så kan vattnet rinna undan lättare, om lutningen är bort från huset.
Ja jag skall ta bort så mycket jord jag kan. Men hålet som syns dåligt på bilden är som en liten gryta i berget där vattnet inte kan rinna åt något håll. Jag tänkte att makadamm lämnar mycket hålrum där vatten kan ligga kvar längre, att sand kan fylla hålet så mindre vatten får plats men det kanske är bakvänt. Fram tills nu har hela området var fyllt med jord ända upp till bocken på plåten som är bra på höger sida.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har det varit ett problem med mycket vatten i rabatten innan du grävde bort den?

Jag tänker att om det har varit ok och regn dränerats bort så låt jorden vara kvar och lägg markduken ovanpå och fyll på med dekorstenen.

Du tänker rätt. Makadam ska du inte fylla med, du vill avleda ytvattnet - inte leda ner det.

Men det ser ut att finnas en del potentiella problem. Det ser ut som att omgivande mark lutar mot huset? Det vill man inte, ytvatten ska rinna från huset och inte mot det.

Hur är huset grundlagt? Platta på mark eller plintgrund? Det ser ut att saknas dränering?

Troligen behöver du skapa någon form av ränna som avleder vattnet innan det når fram till huset.

mexitegel mexitegel skrev:
Du tänker rätt. Makadam ska du inte fylla med, du vill avleda ytvattnet - inte leda ner det.

Men det ser ut att finnas en del potentiella problem. Det ser ut som att omgivande mark lutar mot huset? Det vill man inte, ytvatten ska rinna från huset och inte mot det.

Hur är huset grundlagt? Platta på mark eller plintgrund? Det ser ut att saknas dränering?

Troligen behöver du skapa någon form av ränna som avleder vattnet innan det når fram till huset.
Jag förstår att läget inte är optimalt men stugan har stått där länge och verkar inte må speciellt dåligt. Huset står på plintar på berg och vattnet som blir över rinner under huset på berget och ner på gräsmattan på andra sidan.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Har det varit ett problem med mycket vatten i rabatten innan du grävde bort den?

Jag tänker att om det har varit ok och regn dränerats bort så låt jorden vara kvar och lägg markduken ovanpå och fyll på med dekorstenen.
Inte direkt. Såg först när jag tog bort jorden att det blidas en pöl. Håller på att leda om stupröret också som tidigare bara skickade ut vattnet i hörnet man ser på bilden.

Om grunden är i bra skick efter många så verkar inget behov av dränering finnas så skulle jag göra det så enkelt som möjligt, det vill säga lägga markduken direkt på jorden och fylla på med dekorsten.

Men det går ju att göra något spännande av det hela också. En vallgrav runt huset skulle säkert bli ett stort samtalsämne i trakten. Med antingen trevligt sinnade djur i vattnet eller argsinta om besökare ska bli avskräckta från att närma sig huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.