Det blåa är nog skyddsfilmen som någon lat plattsättare inte orkat ta bort

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Håller med Nino, det blå är ingen klämring utan blå skyddsfilm.

Ja just det, det ser jag nu, det blåa är skyddsfilmen på innerringen av den rostfria ramen, det förklarar gapet mellan den och ner till manschetten.

Att manschetten är klistrad mot brunnen beror på att undersidan av manschetten har en kraftigt klistrig yta, typ som butylgummi, på undersidan. Detta för att fästa ordentligt motunderlaget och skapa en helt tät fog. Så den fastnar så klart även mot brunnen om man låter den ligga hela vägen in som på bilderna.

Klämringen döljs antagligen under ramen. I vilket fall som helst bör man kunna se klämringen ovanför manschetten, om det finns en klämring och det är rätt monterat.

Finns det nån sorts brunnar som inte har sån där insats? (om vi nu tror att det är en plastbrunn från för typ 10 år sedan).. finns det andra varianter?

Jag tycker fortfarande den är mysko.. när jag kikade på den underifrån (och tog den där suddiga bilden) så ser man ju att brunnen är rundad och formad precis som jag sa i början.. när jag kände i den från andra sidan.. man ser i botten på bilden/brunnen att det går "upp en liten topp" in i själva brunnen där vattnet är.. (och den nämnde jag att jag kände.. när jag letade efter "utloppet").. kollar man på brunnen (underifrån då) så ser man att utloppet går ut åt sidan.. en liten bit upp på kanten.. dvs hm.. under den där manchetten någonstans..

De som hade huset innan har nog gjort en hel del själva. Men samtidigt har de tagit hjälp av rörmokare till nästan all dragning i övrigt.. hmm..

Hittade en dansk golvbrunnen som var ljusgrön men nu har jag glömt namnet...
Du har inget namn eller telnr till rörmokaren så du kan ringa å fråga ?

nino skrev:
Hittade en dansk golvbrunnen som var ljusgrön men nu har jag glömt namnet...
Du har inget namn eller telnr till rörmokaren så du kan ringa å fråga ?
Jag har lyckats hitta de flesta hantverkare som varit på gården genom åren (iaf under tiden ägaren innan oss hade gården - och det är dom som gjort det mesta).. men tyvärr verkar de jag hittat.. inte ha installerat dem.. :confused:

Om du hittade en ljusgrön brunn kom du längre än mig hehe..
..och så glömde du namnet????

fy dig ;)

Jag skulle tro att insatsen i din brunn "bara" är i princip en ring som går ner i nivå under själva utloppet. Den är troligen löstagbar eftersom det torde vara svårt att formspruta hela brunnen i ett stycke.

Finns det verkligen ingen text på brunnen som du kan se underifrån ?

Paul-Staffanstorp
Gissar fortfarande på att vattenlåset är gömt under manschetten ;)

Ska försöka kika lite närmare på det jag kom åt av brunnen (under) imorrn :) se om jag inte kan hitta nån märkning.. av nått slag!

Har oxå glömt att nämna en sak.. Jag upplever att det luktar avlopp därinne.. Och det är inte från toan! (Och olika mycket beroende på väder o vind)

Tarkett hade en golvbrunn som var grön och liknade din brunn. Den har varken klämring eller insats att ta upp för att rensa utan den var egentligen avsedd för mattor där brunnsgallret klämde fast mattan. Och rensas rakt ner precis som du gör idag, dvs inget att dra upp.

Jag tror att det är en sådan du har och där man gjort en liten fuling och använt en brunnsmanschett som limmats ner i brunnen. Om det är en sådan brunn så skulle jag inte rört eller skurit något överhuvudtaget utan låtit det vara som det är tills du ska renovera badrummet.

Har tänkt länge på problemet med den mystiska brunnen, men det ploppade plötsligt ner idag i min hjärna så jag började leta efter Tarketts brunnar och hittade en ritning som stämmer med din brunn och den är grön.

Kolla sidan 11 i nedan länk

http://www.gvk.se/media/3394/JAFO-Gamla-golvbrunnar.pdf

oceanis skrev:
Tarkett hade en golvbrunn som var grön och liknade din brunn. Den har varken klämring eller insats att ta upp för att rensa utan den var egentligen avsedd för mattor där brunnsgallret klämde fast mattan. Och rensas rakt ner precis som du gör idag, dvs inget att dra upp.

Jag tror att det är en sådan du har och där man gjort en liten fuling och använt en brunnsmanschett som limmats ner i brunnen. Om det är en sådan brunn så skulle jag inte rört eller skurit något överhuvudtaget utan låtit det vara som det är tills du ska renovera badrummet.

Har tänkt länge på problemet med den mystiska brunnen, men det ploppade plötsligt ner idag i min hjärna så jag började leta efter Tarketts brunnar och hittade en ritning som stämmer med din brunn och den är grön.

Kolla sidan 11 i nedan länk

[länk]
Hohoho.. Du.. det där ser precis ut som jag försökte beskriva det hela (så som jag uppfattat formen när jag tafsat på den).. :wow: kan vi verkligen ha löst "den mystiska brunnen"? :wow:

Har följt tråden med intresse utan att kunna bidra.

Men det är ett skolexempel på när den kollektiva kunskapen är stor. Där TS Uppdaterar under resans gång och besvarar med bilder efter instuktioner från övriga medlemmar och till slut verkar det som ett detektivarbete gett resultat. Att komma så här långt själv hade varit omöjligt själv.

Ursäkta off topic

PAF skrev:
Har följt tråden med intresse utan att kunna bidra.

Men det är ett skolexempel på när den kollektiva kunskapen är stor. Där TS Uppdaterar under resans gång och besvarar med bilder efter instuktioner från övriga medlemmar och till slut verkar det som ett detektivarbete gett resultat. Att komma så här långt själv hade varit omöjligt själv.

Ursäkta off topic
Det är så ett forum ska funka :), man når människor/kunskaper/nyfikenhet/vetskap överallt.. och samlat blir kunskapen mycket stor! Visst, man frågar vänner och bekanta också.. men det räcker ju inte alltid.. internet är stort (inte bara ur forumsynvinkel, utan att man kan googla på saker.. hitta liknande problem andra har haft osv) med mycket folk man kan nå ut till..

Tycker inte det var off topic, kanske inte bara gällde min tråd.. men den var relevant för den också - jag har ju fått massa hjälp :thumbup:

• Gilla
PAF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.