24 503 läst ·
72 svar
25k läst
72 svar
Hur funkar en sådan här golvbrunn?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 423 inlägg
Vi har någon brunn där det inte finns något handtag utan man får dra i hålet och då hoppar en insats upp.
Men i ditt fall ser det som Paul säger att manchetten verkar ligga över hela brunnen.....
Jag kan inte tänka mig att en brunn som är ca 10 år inte skulle gå att rensa
Men i ditt fall ser det som Paul säger att manchetten verkar ligga över hela brunnen.....
Jag kan inte tänka mig att en brunn som är ca 10 år inte skulle gå att rensa
här finns det endel både bra och dåliga bilder / monteringar av golvbrunnar med klämringar (Purus)
Titta där och om du blir nå klokare
https://www.google.se/search?q=kläm...IoHrygOj84AQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=589
Titta där och om du blir nå klokare
https://www.google.se/search?q=kläm...IoHrygOj84AQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=589
Ah ok, så den är eg inte "synlig" i själva brunnen i sig? utan försvinner eg bakom klämringen.. och så ska man se själva "plastinsatsen" som vanligt..Paul-Staffanstorp skrev:
Man kan ju tycka att nån gång borde de ha städat hehe.. men hm ärligt talat.. just nu har jag inte kommit på hur.. (det kanske e skitlätt, vem vet..)..TheStills skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Exakt så ska det vara om det är korrekt utfört men ganska många slarvar och använder inte skärmall till manschetten så den sticker fram under klämringen och i detta fallet vääääldigt mycket som jag tolkar det.Snigla skrev:
> Jag kan inte tänka mig att en brunn som är ca 10 år inte skulle gå att rensa
Badrummet var ca 10 år. Brunnen kan vara "hur gammal som helst".
Man borde se klämringen på bilden men det gör man inte. Kanske gammal gjutjärnsbrunn utan klämring. Sedan på med manschetten. Fuskjobb alltså.
Typ sådan här brunn
http://www.byggahus.se/forum/badrum/163376-hur-rensa-vattenlas-i-form-av-boll.html
Man borde se klämringen på bilden men det gör man inte. Kanske gammal gjutjärnsbrunn utan klämring. Sedan på med manschetten. Fuskjobb alltså.
Typ sådan här brunn
http://www.byggahus.se/forum/badrum/163376-hur-rensa-vattenlas-i-form-av-boll.html
Whooops, vänta tre sekunder nu innan du skär i det vi tror är manschetten. För om den ligger som det ser ut har de missat att klämma den med klämringen, tror jag. Då kanske det fortfarande finns en chans att rädda detta.
Under manschetten sitter vattenlåset som går att ta ut. Den där spetsen som du säger att du känner i mitten på botten av brunnen är där och är en del av gjutningen av plasten i brunnen, varför det är så vet jag inte, men även jag har noterat att det är en liten spets där. Så det gör mig rätt övertygad om att det är en "vanlig" brunn du har.
Om du då inte skär upp manschetten allt för mycket utan skär upp en ring i den så det blir kanske 3 cm kvar runt om, så kan du med lite tur sätta i en klämring och klämma manschetten på plats. Risken är att det redan sitter en klämring också under manschetten, då måste den tas ur först, genom hålet i manschetten, utan att skada manschetten, kanske får klämringen "gå åt" i den manövern, nya klämringar kan köpas på byggmarknaden/vvs-butiken.
Risken är dock att det gått fukt upp i golvet under manschetten, du får väl göra någon visuell inspektion så gott det går och se om du kan avgöra att det inte finns någon risk för det.
Det ser lite grann ut i bilden som att man ser klämringen under/igenom manschetten, i och med den kanten som går ca 6-7mm (?) innanför den rostfria ramen.
Lyckas inte ovanstående är nog, tyvärr, det enda enligt branschreglerna korrekta sättet att lösa det hela på att bryta upp klinkersen och lägga en ny manschett. Att det sedan kan finnas andra sätt som också funkar tvivlar jag inte på
Under manschetten sitter vattenlåset som går att ta ut. Den där spetsen som du säger att du känner i mitten på botten av brunnen är där och är en del av gjutningen av plasten i brunnen, varför det är så vet jag inte, men även jag har noterat att det är en liten spets där. Så det gör mig rätt övertygad om att det är en "vanlig" brunn du har.
Om du då inte skär upp manschetten allt för mycket utan skär upp en ring i den så det blir kanske 3 cm kvar runt om, så kan du med lite tur sätta i en klämring och klämma manschetten på plats. Risken är att det redan sitter en klämring också under manschetten, då måste den tas ur först, genom hålet i manschetten, utan att skada manschetten, kanske får klämringen "gå åt" i den manövern, nya klämringar kan köpas på byggmarknaden/vvs-butiken.
Risken är dock att det gått fukt upp i golvet under manschetten, du får väl göra någon visuell inspektion så gott det går och se om du kan avgöra att det inte finns någon risk för det.
Det ser lite grann ut i bilden som att man ser klämringen under/igenom manschetten, i och med den kanten som går ca 6-7mm (?) innanför den rostfria ramen.
Lyckas inte ovanstående är nog, tyvärr, det enda enligt branschreglerna korrekta sättet att lösa det hela på att bryta upp klinkersen och lägga en ny manschett. Att det sedan kan finnas andra sätt som också funkar tvivlar jag inte på
Ser nu på Ninos bilder att det verkar som insatsen ligger i nivå under klämringen. Då kan det med lite tur vara så att det bara är skärningen av manschetten som inte är gjord och att den visst sitter under klämringen, och att det är klämringen som syns som en ring innanför ramen. I så fall är det enklaste att börja med bara att skära manschetten innanför klämringen och ta ur insatsen för rengöring. Sedan kan man fundera över om man ska ta bort klämringen och skära manschetten några mm till längre in så som jag tror att brunnstillverkaren rekommenderar. Jag noterade dock när jag satte min senaste brunn att det inte kunde haft någon praktisk betydelse om manschetten tittat fram lite där. Det viktiga är att den kläms ordentlig mellan sidan av brunnen och klämringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det skulle kunna ha varit så.. Men det verkar inte ha funnits ett badrum där innan.. Och alla rör för avloppet (synliga i källaren) verkar vara plast .. (Även trekammarbrunnen verkar vara anlagd då de höll på)largab skrev:> Jag kan inte tänka mig att en brunn som är ca 10 år inte skulle gå att rensa
Typ sådan här brunn
[länk]
.. Men vem vet! Men jag ska nog komma på det..
Med vänlig hälsning, Sandra
Min gissning efter allt tafsande.. Plast (om än smutsigt..).. Golvbrunnen i sig själv känns som en vanlig plast.. Bara den där duken som får det att kännas och se skumt ut..Paul-Staffanstorp skrev:
Nu har jag lite tur i oturen.. Rören under golvet läcker (mutter mutter)..och rörisen ringde idag och sa att han kommer imorgonbitti för att skruva ner taket i källaren och kolla vad det egentligen är som läcker.. (golvbrunn, rörfästen, vatten osv)..
Förhoppningsvis kan vi då se golvbrunnen från andra hållet och se vad det är för sorts.. Och då kanske han vet precis vad man kan göra och inte.. (Eller så står han som ännu en undrande i ledet haha) oavsett är nog rörisen mer modig (läs van) än jag....
..återkommer imörrn .. Tack för tips och råd så länge!
ha en trevlig kväll,
Förhoppningsvis kan vi då se golvbrunnen från andra hållet och se vad det är för sorts.. Och då kanske han vet precis vad man kan göra och inte.. (Eller så står han som ännu en undrande i ledet haha) oavsett är nog rörisen mer modig (läs van) än jag....
..återkommer imörrn .. Tack för tips och råd så länge!
ha en trevlig kväll,