Demmpa Demmpa skrev:
Brevinkast i lägenhetsdörren?

Otätheter i scakt (tappvatten, värme, kabelstam)?
Nej, inget brevinkast. Jag ska forska i morgon i klädkammare/förråd där det finns ett par genomföringar och ventrör ovan undertak som är plocktak.
 
H Håbbe01 skrev:
Bilden visar en spiskåpa caso tango + för central anläggning. Innehåller enbart 3 fettfilter. Så om det finns ftx så är det en central anläggning nånstans. Men riktigt är nog fläkt rökare då kommer det förmodligen läcka över till tilluften i lght ör övriga
Ja, det är nog just så det ligger till.
Mest brinner jag egentligen för att få bort rökaren ur huset. Har svårt för folk som skiter i andra.
 
S Snickartasken skrev:
"Swegon casa" står det på den. [bild]
Frånluft
 
F fribygg skrev:
Frånluft
Och tilluft.
 
useless useless skrev:
Och tilluft.
Så den ger tilluft när fläktkåpan är avstängd?
Bild utan fettfilter. Öppen fläktkåpa utan fettfilter, visar insidan med två hyllor och ventilationsmekanism för att ge tilluft när fläkten är avstängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Snickartasken skrev:
Så den ger tilluft när fläktkåpan är avstängd?
Bild utan fettfilter. [bild]
Swegon Casa spiskåpa kopplas till husets centrala ventilation. Att tilluften skulle komma via spiskåpan låter väldigt osannolikt. Finns det något OVK-protokoll? Det borde finnas om huset är nytt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fast något är ju helt knas i såna fall om det är tilluft inbyggt i köksfläkten. Det är alltså ingen tilluft alls när köksfläkten går och man då egentligen skulle behöva mycket mer än normalt?
 
Tyvärr är det svårt att förbjuda rökning i lägenheter. I de fall hyresvärdar förbud mot rökning i lägenhet prövats har de alltid förlorat mot (den något märkliga) "rätten" att få röka i sitt eget boende.
 
useless useless skrev:
Swegon Casa spiskåpa kopplas till husets centrala ventilation. Att tilluften skulle komma via spiskåpan låter väldigt osannolikt. Finns det något OVK-protokoll? Det borde finnas om huset är nytt.
Det ska jag forska i. Det är semestertider och hyresvärden har inte svarat på mitt mail än. Men kommer ringa på måndag.
 
S Snickartasken skrev:
Jag bor i en nybyggd fastighet där jag har en lägenhet. Senaste månaden så verkar det flyttat in någon stor-rökare, så jag får in röklukt i lägenheten varje dag. Personen verkar kedjeröka dessutom. Fastigheten ska vara rökfri både utomhus och inomhus. Så troligtvis har någon valt att försöka smyga med sin rökning och bli en fläktrökare istället för att slippa ta sig 50 meter bort varje gång.
Den enda tilluft till min lägenhet är via min fläktkåpa i mitt kök. Så jag antar att det kommer in därifrån. Jag bor högst upp. Någon som har någon fundering på hur mordern köksventilation är kopplat? Kan det vara så att storrökarens fläktkåpa blåser ut röken på taket medan min kåpa drar in den via ett rör bredvid på taket?
Jag har försökt kontakta fastighetsbolaget, men inget svar än.
Försök kolla om det blåser in eller ut när du känner röklukten. Det är garanterat inte meningen att det ska blåsa ut, men de om det är en kåpa + central fläkt så kan det vara så att Rökar-Robban tyckte det var en brilliant idé att sätta in en redig spisfläkt att röka under för att slippa rök i sin lägenhet. Varpå hans fläkt är så jädra effektiv att den trumfar centralfläkten och trycker ut luft genom din spiskåpa.

Eller så röker någon på olämpligt ställe. För någon form av tilluft (aktiv eller passiv) har du eftersom du uppenbarligen inte är död. Och det är garanterat inte via badrum eller spiskåpa.
Möjligen skulle det kunna vara ett byggfel att man helt enkelt missat ventiler för tilluft hos dig, men det låter väldigt osannolikt. I så fall får ju badrumsventilationen och spiskåpan tävla om vem som är starkast och vem som ska ha baklängesflöde.Testa ett fönster på glänt och se om röklukten påverkas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Tyvärr är det svårt att förbjuda rökning i lägenheter. I de fall hyresvärdar förbud mot rökning i lägenhet prövats har de alltid förlorat mot (den något märkliga) "rätten" att få röka i sitt eget boende.
Låter ju sjukt, med tanke på vilka kostnader det kan bli med sanering och målningsarbeten för hyresvärden.
 
B Bigfoot skrev:
Försök kolla om det blåser in eller ut när du känner röklukten. Det är garanterat inte meningen att det ska blåsa ut, men de om det är en kåpa + central fläkt så kan det vara så att Rökar-Robban tyckte det var en brilliant idé att sätta in en redig spisfläkt att röka under för att slippa rök i sin lägenhet. Varpå hans fläkt är så jädra effektiv att den trumfar centralfläkten och trycker ut luft genom din spiskåpa.

Eller så röker någon på olämpligt ställe. För någon form av tilluft (aktiv eller passiv) har du eftersom du uppenbarligen inte är död. Och det är garanterat inte via badrum eller spiskåpa.
Möjligen skulle det kunna vara ett byggfel att man helt enkelt missat ventiler för tilluft hos dig, men det låter väldigt osannolikt. I så fall får ju badrumsventilationen och spiskåpan tävla om vem som är starkast och vem som ska ha baklängesflöde.Testa ett fönster på glänt och se om röklukten påverkas.
Jag har haft fönstret öppet också. Jag trodde det kom utifrån i början. Men har allt mer insett att det är genom ventilation. Det är ett väldans sug i badrumsdon och i ventdonet i rummet. När man ska öppna dörren till badrummet så är den trög. Det finns ingen tilluftsspringa i dörr som det brukar vara.
Dom ställen jag inte kollat efter tilluft är bakom kyl och inbyggnadsugn.
 
S Snickartasken skrev:
När man ska öppna dörren till badrummet så är den trög.
Det borde även gälla ytterdörren om du saknar tilluft. Är det så?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det borde även gälla ytterdörren om du saknar tilluft. Är det så?
Nej, så är det inte.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det borde även gälla ytterdörren om du saknar tilluft. Är det så?
Har dom hittat på någon ny dold lösning av tilluft på senare år, tro? Bakom kyl eller ugn i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.