1 423 läst ·
32 svar
1k läst
32 svar
Hur fungerar mordern ventilation?
Ja, det är nog just så det ligger till.H Håbbe01 skrev:
Mest brinner jag egentligen för att få bort rökaren ur huset. Har svårt för folk som skiter i andra.
Tyvärr är det svårt att förbjuda rökning i lägenheter. I de fall hyresvärdar förbud mot rökning i lägenhet prövats har de alltid förlorat mot (den något märkliga) "rätten" att få röka i sitt eget boende.
Det ska jag forska i. Det är semestertider och hyresvärden har inte svarat på mitt mail än. Men kommer ringa på måndag.useless skrev:
Försök kolla om det blåser in eller ut när du känner röklukten. Det är garanterat inte meningen att det ska blåsa ut, men de om det är en kåpa + central fläkt så kan det vara så att Rökar-Robban tyckte det var en brilliant idé att sätta in en redig spisfläkt att röka under för att slippa rök i sin lägenhet. Varpå hans fläkt är så jädra effektiv att den trumfar centralfläkten och trycker ut luft genom din spiskåpa.S Snickartasken skrev:Jag bor i en nybyggd fastighet där jag har en lägenhet. Senaste månaden så verkar det flyttat in någon stor-rökare, så jag får in röklukt i lägenheten varje dag. Personen verkar kedjeröka dessutom. Fastigheten ska vara rökfri både utomhus och inomhus. Så troligtvis har någon valt att försöka smyga med sin rökning och bli en fläktrökare istället för att slippa ta sig 50 meter bort varje gång.
Den enda tilluft till min lägenhet är via min fläktkåpa i mitt kök. Så jag antar att det kommer in därifrån. Jag bor högst upp. Någon som har någon fundering på hur mordern köksventilation är kopplat? Kan det vara så att storrökarens fläktkåpa blåser ut röken på taket medan min kåpa drar in den via ett rör bredvid på taket?
Jag har försökt kontakta fastighetsbolaget, men inget svar än.
Eller så röker någon på olämpligt ställe. För någon form av tilluft (aktiv eller passiv) har du eftersom du uppenbarligen inte är död. Och det är garanterat inte via badrum eller spiskåpa.
Möjligen skulle det kunna vara ett byggfel att man helt enkelt missat ventiler för tilluft hos dig, men det låter väldigt osannolikt. I så fall får ju badrumsventilationen och spiskåpan tävla om vem som är starkast och vem som ska ha baklängesflöde.Testa ett fönster på glänt och se om röklukten påverkas.
Låter ju sjukt, med tanke på vilka kostnader det kan bli med sanering och målningsarbeten för hyresvärden.L Laurentiusson skrev:
Jag har haft fönstret öppet också. Jag trodde det kom utifrån i början. Men har allt mer insett att det är genom ventilation. Det är ett väldans sug i badrumsdon och i ventdonet i rummet. När man ska öppna dörren till badrummet så är den trög. Det finns ingen tilluftsspringa i dörr som det brukar vara.B Bigfoot skrev:Försök kolla om det blåser in eller ut när du känner röklukten. Det är garanterat inte meningen att det ska blåsa ut, men de om det är en kåpa + central fläkt så kan det vara så att Rökar-Robban tyckte det var en brilliant idé att sätta in en redig spisfläkt att röka under för att slippa rök i sin lägenhet. Varpå hans fläkt är så jädra effektiv att den trumfar centralfläkten och trycker ut luft genom din spiskåpa.
Eller så röker någon på olämpligt ställe. För någon form av tilluft (aktiv eller passiv) har du eftersom du uppenbarligen inte är död. Och det är garanterat inte via badrum eller spiskåpa.
Möjligen skulle det kunna vara ett byggfel att man helt enkelt missat ventiler för tilluft hos dig, men det låter väldigt osannolikt. I så fall får ju badrumsventilationen och spiskåpan tävla om vem som är starkast och vem som ska ha baklängesflöde.Testa ett fönster på glänt och se om röklukten påverkas.
Dom ställen jag inte kollat efter tilluft är bakom kyl och inbyggnadsugn.