Byggahus.se

Hur fungerar min solfångare?

516 läst  10 svar

1. D
    Medlem Nivå 7
    Hej! Är nyfiken på hur vår solfångare fungerar rent tekniskt för att kunna hantera den bättre. Har tagit två bilder. Någon som kan förklara hur allt går ihop?

2. D
    Medlem Nivå 7
    Det första mätarvärdet ökar men de övriga är på 34 och uttemperaturen ökar inte i radioatorsystemet.

3. D
    Medlem Nivå 7
    Mätaren visar 103 grader nu men det går inte ut i radioatorsystemet?

4. Magrand
    Medlem · Nivå 7
    Tycker det ser ut som du har för dåligt tryck i systemet.
    Manometern nere till vänster visar nästan noll.
    Jag skulle bryta strömmen till pumpen/automatiken, öppna dom två kulventilerna till vänster för att se nivån i expansionskärlet.
    Du kanske behöver fylla systemet med rätt vätska (troligen ngn typ av glykolblandning) med en pump via ventilerna nere till höger.
    Därefter trycksätta systemet med tryckluft via bilventilen uppe till vänster.
    Solfångarna behöver också avluftas på högsta punkten i systemet (på taket).
    Vad är då rätt systemtryck?
    Höjden från manometern till högsta punkten i systemet (solfångarna) + t.ex. 0,5 Bar.
    Exempel: höjd 6 meter (=0,6 Bar) + 0,5 Bar = 1,1 Bar på manometern.
    Därefter starta pumpen igen o se om det funkar.

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 7
    Tack för ett jättebra svar. När du säger avluftas på högsta punkten menar du då att man ska klättra upp till solfångaren på taket och avlufta via en ventil där?

6. D
    Medlem Nivå 7
    Vet inte om det säger något men nu är trycket över 4 bar mitt på dagen och 80 på mätaren.

7. H
    Medlem · Nivå 11
    Du har väl en typ tekniktank, därifrån Vv och rad värms ifrån, för du vill knappast ha ut 103gr i värmesystemet, minst på sommaren.

Hur stor anläggning har du?

8. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Kanske dags att se över expansionskärlet om du har så stor tryckskillnad när systemet blir varmt?
    Vad är det för vätska? Hur hanteras övertemperarur i systemet?

9. H
    Medlem · Nivå 11
    Trycket borde väl öka när solen gassar? Samt litet uttag..

10. D
    Medlem Nivå 7
    Så här mycket glykolbkandning finns se bild. Hur fyller man via ventilerna och avluftar?

11. G
    Medlem · Nivå 7
    Styrsystemet mäter och visar oftast tempo i solfångaren, temp uppe och nere i tank. Dessa värden används sedan för att kontrollera laddpumpen. Normalt drar den igång på en diff om 10-20c o kör en stund. Du skall ha stor tryck skillnad mellan 30 och tex 80c i systemet,men rekommenderat för mitt system var att ha 1.5 bar vid påfyllning, dvs runt 20c.
    Du har sannolikt inte 103c i tank eller liknande utan i solfångaren och 34c i tanken som den laddar mot. Då bör du ha minst 1-2 bar i tryck annars fungera knappast systemet.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka