S
God middag Husbyggare!

Ännu en gång står jag frågvis och svarslös trots egna efterforskningar på nätet, återigen ställer jag mitt hopp till denna samlade visdom på detta forum.

Mina frågor rör arrende och där finns några oklarheter jag önskar reda ut.

• Behöver jag tillstånd från någon myndighet för att arrendera mark. Eller räcker det med att jag och markägare är överens och skriver ett korrekt juridiskt bindande arrendeavtal?
  • På lantmäteriet webbsida står det "Ett skriftligt nyttjanderättsavtal kan skrivas in i fastighetsregistret". Det är alltså inte tvunget att skriva in ett arrende i fastighetsregistret. Varför skulle man då vilja göra det?
  • Vad är en rimlig storlek på ett gårdsarrende? Mig veterligen finns ingen bestämd minsta storlek, utan den bör vara av en storlek som är rimlig för att kunna bedriva jordbruksverksamhet. (Ett gårdsarrende är ett jordbruksarrende med fastighet på).
  • Kan vem som helst avtala om ett gårdsarrende, eller måste man ha ett lantbruk sedan tidigare? Och om det krävs att man är "lantbrukare" - hur blir man officiellt det?
  • Om marken (nuvarande klassad som Skogsfastighet) ligger inom ett strandskydd - måste man då plötsligt av någon anledning ansöka från en myndighet om någon speciell tillåtelse? Eller kan jag och markägaren ändå skapa ett arrende?

Bakgrunden till mina frågor är att jag vill rädda en gammal jordbruksfastighet med ett torp/stall som varit öde i 50 år (bostadshuset är i mycket dåligt skick, men tak och väggar står upp. Dock inte många år till). Fastigheten kan jag i teorin överta redan innan eftersom den ligger på ofri grund. Att köpa marken runt som tidigare tillhört gården har jag förstått är en process som kommer kräva närmast kirurgisk precision och finkänsla. Minst snedsteg så väcker man fel tiger och det är kört. Därför är min tanke att först skapa ett arrende och försiktigt renovera huset och på ödmjukaste sätt påvisa att marken är i anspråkstagen. När min närvaro är etablerad i grannskapet, bullkransar utdelats, tillsammans med artiga hälsningar och fil i kanten är chansen att grannar ställer sig på tvären när man ansöker om att stycka av till en jordbruksfastighet.

Har ni några kloka råd på vägen så är det välkommet!

Redigerat:
Om det är ett gårdsarrende du är ute efter kan inte byggnaderna (fastigheten är för övrigt marken, inte husen) stå på ofri grund. Ofri grund innebär att olika personer äger byggnaderna och marken, medan ett gårdsarrende innebär att du arrenderar både hus och mark från samma ägare. Så det är antingen det ena eller det andra.

Nej, du behöver inga tillstånd som bonde för att arrendera mark vare sig med eller utan hus på.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Och man skriver in det så att fastighetsägaren inte kan sälja fastigheten och "glömma" tala om att en biten redan är utarrenderad. Gäller samtliga nyttjanderätter.

Vilket av lägenhetsarrende, anläggningsarrende, bostadsarrende eller gårdsarrende som passar in här kan diskuteras. Det har störst betydelse för besittningsrätten, vill jag minnas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.